Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 For en tid tilbake var jeg på tur sammen med et vennepar, deres barn, og mitt barn. Etter avtale satt jeg og mitt barn på i deres bil. Avtalen var at vi skulle dele utgifter som bensin og bompenger. Underveis til målet går bilen deres i stykker. Den blir hentet av falken og må stå på verskted noen dager. Forsikringen dekker leiebil dersom vi kjører rett hjem. De blir enige seg i mellom å ha . leiebil noen dager slik at vi fikk forsette helgeturen. Tutren ble veldig vellykket. I ettertid har jeg lurt på om jeg burde tilbudt meg å betale noe av leiebilen. Det er ikke for sent enda. Hva hadde dere gjort?
Gjest GossipGirl Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 For en tid tilbake var jeg på tur sammen med et vennepar, deres barn, og mitt barn. Etter avtale satt jeg og mitt barn på i deres bil. Avtalen var at vi skulle dele utgifter som bensin og bompenger. Underveis til målet går bilen deres i stykker. Den blir hentet av falken og må stå på verskted noen dager. Forsikringen dekker leiebil dersom vi kjører rett hjem. De blir enige seg i mellom å ha . leiebil noen dager slik at vi fikk forsette helgeturen. Tutren ble veldig vellykket. I ettertid har jeg lurt på om jeg burde tilbudt meg å betale noe av leiebilen. Det er ikke for sent enda. Hva hadde dere gjort? Jeg hadde nok tilbudt å bidra litt, ja...
Gjest StockDama Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 om det ikke blir en knekk i økonomien min ville jeg tilbudt å betale noe
Bobeline Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Jeg ville også tilbudt meg å bidra med å betale for leiebilen i den perioden jeg også nøt godt av den. Det vil si jeg ville tilbudt meg å betale noe av regningen for turen, men ikke for de eventuelle dagene de hadde bilen etterpå.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 jeg ville også tilby meg å betale en del av den reigningen.
prescella Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Jeg ville ha tilbudt meg å vært med å betale. Iallefall for bensinen. Vi hadde nettopp leiebil grunnet påkjørsel av en annen bil. Vi måtte ikke betale for leiebilen annet enn bensinen.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Ja, jeg synes du skulle betale litt på leiebilen. Vel og merke dersom du har anledning. Nå var jo ikke du med på å ta avgjørelsen, men nøt godt av den. Alternativet hadde da vært leiebil og reist rett hjem slik at det ikke ble noen kostnad på dere.
Betsy Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 (endret) Jeg ville vært med og betalt, ja. Men du skriver at de hadde fått dekket leiebil hvis de hadde dratt rett hjem, dersom de dermed får dekket litt av leiebilkostnadene av forsikringsselskapet, så bør du betale tilsvarende mindre. Endret 2. april 2008 av Betsy
NinjaTurtle Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 I og med at det er så mange som syns du burde ha betalt for leiebilen, så er det stor sjanse for at vennene dine også syns det. Det er da spm om du kan ha et ålreit forhold til dem uten at du betaler, eller om dette er et irritasjonsmoment som hoper seg opp og som gjør at vennskapet slutter. Noen vil ha venner som aksepterer dem for akkurat den de er. Da vil du også ditche en del vennskap. Tenk på fantasifiguren Dr House. Hvor mange ville vært venner med en som bommer mat og penger av dem uten å gi noe igjen regelmessig? Ikke så mange. Men så trenger du kanskje ikke mange venner, det er vanskelig å ha mange gode venner. Derfor må du nok gjøre regnestykket selv oppi hodet ditt, for mange ting som spiller inn.
NinjaTurtle Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 En veldig "snill" måte å gjøre dette på er ved å fortelle vennene dine direkte at du har lurt på om du skulle betale noe for bruken av leiebilen. Så kan du spørre dem hvor mye de syns du skal betale, hvis du har råd til å gjøre et slikt eksperiment. Jeg har gjort det tidligere med venner for leie av husvære for noen dager på studiested, kjøring sammen til konkurranser osv. Da finner du raskt ut hvordan venner du har, og hvor mye de snur og vender på hver krone. Jeg har også merket at venner som tidligere var knørne på penga har myket opp litt senere, men det fine er at jeg da ikke har trengt å ha dårlig samvittighet for oppførselen min tidligere.
caso Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Det er klart. Er "nesten billigere" å leie bil enn å kjøre sin egen, så det bør ikke bli store forskjellen.
happyhappy Skrevet 3. april 2008 #14 Skrevet 3. april 2008 ja det ville jeg absolutt! utrolig kjedelig for de som eier bilen som ble ødelagt. Man vil jo aller helst ikke bruke sin bil i slike sammenhenger da den andre bare har vinn-vinn på det. Det må jo regnes mer enn bare bensin. Det er jo km og slitasje.. så når de måtte betale for leiebil for at dere skulle komme dere dit dere skulle, så syns jeg absolutt det ja...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 Jeg synes det kommer litt an på hva dere sa når dere diskuterte (hvis dere gjorde det) om dere skulle reise tilbake eller ikke. Hvis dere for eksempel ville reise tilbake for å slippe å betale leiebil og de sa at "neida, det går bra, vi fortsetter", hadde jeg ikke betalt. Men hvis alle var enige om å reise videre ville jeg tilbudt meg.
caso Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 Nå er det jo ganske smart å tilby seg å betale alltid når man er i tvil. Da er den man tilbyr å betale til også som oftest i tvil, og man får et "neeeida" tilbake. Men, - tilbyr man seg ikke, så er sansynligheten for at andre part tenker "gnier", selv om vekommende ikke ville ha pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå