estrella Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Jeg er utrolig dårlig til å lage mat om morgenen, så prøver å lage dem kvelden før, men ofte synst ikke skivene o.l smaker så godt da. Har jeg syltetøy på så trekker syltetøyet seg helt inni brødet til neste dag. Osten blir ekkel.. etc Jeg pleier å pakke inn i plastfolie, men de smaker ikke så godt fordi om(blir ikke tørre, men er ikke noe godt, så ender ofte med at jeg ikke spiser i det hele tatt..) Noen som har noen tips til gode lunsjer og eventuelt en annen måte å pakke dem inn i? Pleier også å ha salat,men er litt lei av det.
estrella Skrevet 2. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. april 2008 Jeg har matboks, men hvis jeg kun legger skiver o.l rett i den blir det iallefall tørt over natten.
Gjest Pupsilure Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Du kan ta med brød i en boks, og pålegg i en annen. Og kanskje tomat, agurkskiver eller agurk i en tredje. Hmmm... det blir ikke tørt hos meg. Oppbevarer du det i kjøleskap da? I en tett boks?
lille katt Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 En pakke Rugsprø eller knekkebrød på jobben, og skivet ost, smøreost, peanøttsmør eller noe annet snask i kjøleskapet. Vips så lager du fersk matpakke fem minutter før lunsj. Sleng en paprika eller agurk i kjøleskapet også, så har du litt garnityr også .
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Prøvde å bestille disse matboksene - men ser ikke ut til at de sender til Norge? ELler? De så jo så smarte ut...
Grissini Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 http://www.godestunder.no/storefront.php?pid=803 Her kan du kjøpe de
Embla s Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Sier meg enig med Lille Katt. Jeg har knekkebrød stående på jobben, også tar jeg med meg pålegg hjemmefra hver dag i en liten boks. Å spise matpakke som er smurt mer enn 12 timer i forveien er ikke et alternativ for meg, det blir hakket for nitrist!
Gjest itla Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Jeg er ikke noen stor matpakkeentusiast, men om jeg skal ha med meg brødskiver gjøres det på følgende måte: På kvelden pakker jeg inn litt kylling-/kalkunpålegg, skinke, leverpostei eller gulost samt litt paprika i skiver eller andre grønnsaker jeg måtte ha lyst på (hver for seg) i plastfolie og legger det klart i matboksen sammen med noen salatblader. På morgenen skjærer jeg ganske enkelt to brødskiver som jeg smører med kremost eller margarin (avhengig av pålegg forøvrig), klæsjer dem sammen med pålegget mot hverandre og putter oppi matboksen. Så setter jeg sammen til en relativt fersk og fristende brødskive når jeg skal spise lunch. Ellers lager jeg innimellom en salat der mye kan gjøres klart på kvelden. På kvelden koker jeg litt couscous som avkjøles og legges i en boks sammen med litt ruccola. I en liten ekstra boks har jeg noen klatter med Snøfrisk. Begge settes klare i kjøleskapet. Rett før leggetid skjærer jeg tomater i to (tvers over, ikke langs stilken), plasserer dem i en ildfast form, drysser med bittelitt salt og sukker (ca 1 ts av hver til rundt 20 halve tomater? Litt mer salt enn sukker...), tørket timian og heller over litt olivenolje. Settes i varm ovn på 180 grader, som skrus av umiddelbart etter at tomatene er satt inn. Deretter får de stå over natta på restvarmen, og om morgenen er de halvtørket og fantastisk søte og gode. Slenger tomatene i boksen sammen med couscousen og salaten, og så er lunchen klar. Hvis jeg har rester av f.eks. kylling fra middagen slenger jeg gjerne oppi det også. Kjempegodt!
Gjest Frosk Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Har også en Laptop Lunchbox, syns de er geniale! Bestilte min fra den engelske siden; http://www.beckyandlolo.co.uk/ (det var faktisk billigere enn å kjøpe fra den norske siden - så lenge man bestiller for under 200 kroner må man ikke betale toll, og jeg ville bare ha selve matboksen - ikke bæreveske etc) Fikk den i posten etter et par dager, faktisk - overraskende kjapt.
magolia Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Har også en Laptop Lunchbox, syns de er geniale! Bestilte min fra den engelske siden; http://www.beckyandlolo.co.uk/ Hvor mye måtte du betale i porto?
estrella Skrevet 3. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2008 En pakke Rugsprø eller knekkebrød på jobben, og skivet ost, smøreost, peanøttsmør eller noe annet snask i kjøleskapet. Vips så lager du fersk matpakke fem minutter før lunsj. Sleng en paprika eller agurk i kjøleskapet også, så har du litt garnityr også . Sier meg enig med Lille Katt. Jeg har knekkebrød stående på jobben, også tar jeg med meg pålegg hjemmefra hver dag i en liten boks. Å spise matpakke som er smurt mer enn 12 timer i forveien er ikke et alternativ for meg, det blir hakket for nitrist! De alternativene vet jeg er best, men jeg har ikke mulighet til det. Går på skole, og dermed har jeg ikke tilgang til å ha noe liggendes igjen eller kjøleskap. Det hender jeg riktignok tar med meg knekkebrød i sekken og kaster ei tube med skinkeost oppi..men det blir litt i det kjedeligste laget i lengden. Så jeg får fortsette med å lage maten 12 timer i forveien :gjeiper: I morgen får jeg iallefall en herlig matpakke (jeg skal sitte fem timer på kystbussen etter skolen..men alternativet er dyr båt-mat, så nei takk!) Får prøve meg på en av de matboksene her. De så ganske bra ut! ^^
lille katt Skrevet 3. april 2008 #14 Skrevet 3. april 2008 OK, da forstår jeg. Oppskåret brød i fryseboksen kan fungere bra. Du tar opp skivene om morgenen, og så tiner de i passe tempo til lunsj. Det går også an å smøre på mens de fortsatt er frosne, men det er kanskje ikke alt pålegg som egner seg da. Medbrakte påleggskuverter kan også være et alternativ, hvis du ikke er kresen på at leverposteien skal være kald. Leverpostei, makrell i tomat, tubeost, syltetøy etc. Eller ta med en boks nugatti og en boks peanøttsmør som blandes på brødskiva , nam-nam! Kanskje det finnes noen kjølebokser i veskestørrelse som kan romme bittelitt pålegg, hvis du liker ost, kjøttpålegg etc. Lille katt hater svette matpakker fra kvelden før.....
estrella Skrevet 3. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2008 OK, da forstår jeg. Oppskåret brød i fryseboksen kan fungere bra. Du tar opp skivene om morgenen, og så tiner de i passe tempo til lunsj. Det går også an å smøre på mens de fortsatt er frosne, men det er kanskje ikke alt pålegg som egner seg da. Medbrakte påleggskuverter kan også være et alternativ, hvis du ikke er kresen på at leverposteien skal være kald. Leverpostei, makrell i tomat, tubeost, syltetøy etc. Eller ta med en boks nugatti og en boks peanøttsmør som blandes på brødskiva , nam-nam! Kanskje det finnes noen kjølebokser i veskestørrelse som kan romme bittelitt pålegg, hvis du liker ost, kjøttpålegg etc. Lille katt hater svette matpakker fra kvelden før..... Jeg ser at du hater svette matpakker. Det gjør egentlig jeg og..men i morgen får jeg overleve:P Har ikke helt hatt flaksen med meg(1)Maten på båten er spinnhakkendes dyr! 2)Mat på skolen er også dyrt 3)minibankkortet mitt bestemte seg for å ikke fungere lenger så jeg har 30 kr til jeg får nytt+200 kr til bussen). Jeg skal prøve ut noen av tipsene deres iallefall:) Og nei, jeg er ikke kresen på at f.eks leverposteien skal være kald:) Takk for gode tips;-)
johndoe Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 Lag matpakken klar sammen med kveldsmaten dagen før, legg matpakken med alt klart i kjøleskapet og bare ta ut matpakken på morgenen når du skal gå. Fungerer helt fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå