Gå til innhold

x samboer syns at det er på tide å ta av bleia...

Anbefalte innlegg

Gjest tuddelidu:)
Skrevet

Jeg og min tidligere samboer har ett felles barn, som vi har delt omsorg for, vi kommer veldi godt overens.

Men i det siste så har vi vært litt uenige om hvordan vi skal gjøre ting i forhold til vår lille jente på 2 år og 3 mnd.

Han sier at han synst det begynner å bli ekkelt og ubehagelig å skifte bleier på en så stor unge..

Når jeg henter henne, sier han at han har prøvd å sette henne på do, men at hun da blir redd å skriker.

Jeg mener at han da bør slutte med det, mens han mener at hun tåler såpass, og at visst jeg også begynner å sette hun på do, så kommer hun til å begynne å gå på doen.

Jeg sa at vi kunne jo prøve med potte..

Æsj, det er så ekkelt å tømme tiss og sjit utav potta sa han da.

Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan si til pappaen for at han kan forstå at hun ikke er klar.

Eller synst dere at det er jeg som er umulig her, og at hun faktisk burde kunne sitte på doen i hennes alder?

Min x- samboer har forresten aldri vært av den typen som tåler mye gris.

Jeg måtte tvinge igjennom at vår datter skulle få prøve å spise litt mat selv, i en alder av 1 år og noen mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldersmessig er hun stor nok til å slutte med bleie,men det høres ikke ut som hun er helt klar..

Hun virker redd for doen,så jeg ville ikke pressa henne til det,men sette henne på potte for en stund,og gjøre henne trygg der,før doen presenteres igjen..

Hva med å gjøre potterutinen til noe positivt,og motiverende... Lage et belønningssystem eller noe..Du kan lage en tavle hvor du klistrer et klistremerke for hvert pottebesøk,og et annet type klistremerke for hver gang hun gjør noe på potta. Etter x antall klistremerker får hun en belønning.(Bør ikke være for mange som kreves i begynnelsen,det virker ikke motiverende)

Begynn i det små,så jenta di opplever mestring,det er viktig :-D

Går hun i barnehage?I såfall kan du snakke med de om det også,for det er viktig at hun har samme rutiner på alle arenaer.

Der jeg jobber setter vi de som går på do,på do samtidig som det er bleieskift,fungerer veldig bra,og ikke noe ekstra stress.

Skrevet

Jeg kjenner igjen reaksjonen, som også et av våre barn hadde. Dette ble løst ved at da sommeren kom gikk barnet uten bukse og uten bleie. Det medførte litt ekstra jobb med å plukke opp et par uker, men barnet forstod raskt at doen var løsningen på "disse ekle sakene".

Jeg tror imidlertid at løsningene er forskjellig fra barn til barn og at mulighetene som foreldrene har nødvendigvis ikke er de samme i alle tilfeller. Hos oss gikk det greit ettersom vi i hovedsak benyttet denne løsningen når vi satt ute i hagen. Om en bor i blokk blir det ikke de samme mulighetene.

Forsøk deg frem etter beste evne. Selv tror jeg barnet må bli klar over hva som skjer og hvordan "problemet" kan unngås. Først da vil det søke til doen.

Skrevet
Jeg kjenner igjen reaksjonen, som også et av våre barn hadde. Dette ble løst ved at da sommeren kom gikk barnet uten bukse og uten bleie. Det medførte litt ekstra jobb med å plukke opp et par uker, men barnet forstod raskt at doen var løsningen på "disse ekle sakene".

Jeg tror imidlertid at løsningene er forskjellig fra barn til barn og at mulighetene som foreldrene har nødvendigvis ikke er de samme i alle tilfeller. Hos oss gikk det greit ettersom vi i hovedsak benyttet denne løsningen når vi satt ute i hagen. Om en bor i blokk blir det ikke de samme mulighetene.

Forsøk deg frem etter beste evne. Selv tror jeg barnet må bli klar over hva som skjer og hvordan "problemet" kan unngås. Først da vil det søke til doen.

Jeg får bare overbevise pappaen om at vi bør vente til sommeren da, det han som presser på ser du.

Det er nok lettere for barnet å gå på doen når det er sommer å lite klær ja.

Jeg bor veldi landligt til, stor hage og lite naboer, så at hun springer rundt og har litt uhell her og der sjenerer ingen, så lenge jeg plukker opp det opp..

Får berre håpe pappaen er med på dette, å ikke skremmer henne ved å presse hun til å sitte på doen mer, før hun er klar

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Kanskje det blir tryggere hvis dere kjøper et sånt toalettsete for barn?

Skrevet

Det kan nok hjelpe ja, kom ikkje til å tenke på det, eit lite hål er nok mindre skremmende:))

Skrevet
Jeg og min tidligere samboer har ett felles barn, som vi har delt omsorg for, vi kommer veldi godt overens.

Men i det siste så har vi vært litt uenige om hvordan vi skal gjøre ting i forhold til vår lille jente på 2 år og 3 mnd.

Han sier at han synst det begynner å bli ekkelt og ubehagelig å skifte bleier på en så stor unge..

2,3 er ikke en stor unge..det er helt normalt å bruke bleier fortsatt da!

Når jeg henter henne, sier han at han har prøvd å sette henne på do, men at hun da blir redd å skriker.

Jeg mener at han da bør slutte med det, mens han mener at hun tåler såpass, og at visst jeg også begynner å sette hun på do, så kommer hun til å begynne å gå på doen.

da kan du jo fortelle han da at jo mer han presser henne, jo reddere blir hun og det hele blir veldig skremmende for jenta!!Å da kan det bli full vegring mot dogåing i laang tid framover.. Det må være frivillig og hun må være moden for det! Noe hun tydeligvis ikke er, sidne hun er redd!

Jeg sa at vi kunne jo prøve med potte..

Æsj, det er så ekkelt å tømme tiss og sjit utav potta sa han da.

Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan si til pappaen for at han kan forstå at hun ikke er klar.

Eller synst dere at det er jeg som er umulig her, og at hun faktisk burde kunne sitte på doen i hennes alder?

Min x- samboer har forresten aldri vært av den typen som tåler mye gris.

Jeg måtte tvinge igjennom at vår datter skulle få prøve å spise litt mat selv, i en alder av 1 år og noen mnd...

Han må da kunne skifte på sin egen unge, det er jo 4 åringer som bruker bleie..her har du rett ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...