Sandman Skrevet 8. mai 2003 #1 Skrevet 8. mai 2003 Mener du at Oslo Kommune bør realisere sine verdier i Hafslund, slik at det frigjøres penger til de mange viktige oppgavene kommunen har innen omsorg, skoler, og infrastruktur?
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #2 Skrevet 8. mai 2003 Nei, og i hvertfall ikke til et utenlandsk selskap. Kontrollen over selskapet er bedre når Oslo kommune eier det selv.
Sandman Skrevet 8. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2003 Nei' date=' og i hvertfall ikke til et utenlandsk selskap. Kontrollen over selskapet er bedre når Oslo kommune eier det selv.[/quote'] Oslo Kommune eier ikke Hafslund, de er bare en stor aksjonær. Dessuten kan nok ingen hindre at det blir et utenlandsk selskap som evt kjøper, det vil komme i konflikt med EØS-reglene.
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #4 Skrevet 8. mai 2003 Oslo Kommune eier ikke Hafslund, de er bare en stor aksjonær. Nei, men de har jo over 50% av aksjene, og er dermed største aksjonær. Jeg skjønner jo at det er "fristende" å selge: dersom Oslo kommune feks hadde solgt til det samme finske selskapet (Fortum??) som Orkla solgte til ville de håvet inn over 4 milliarder... Dessuten kan nok ingen hindre at det blir et utenlandsk selskap som evt kjøper, det vil komme i konflikt med EØS-reglene. Nettopp, og derfor skulle jeg ønske det ikke blir noe salg. Det er tross alt en stor industri for Norge, og et utenlandsk oppkjøp vil mulig resultere i at mange hundre ansatte mister jobben... (Dette skjedde jo i Sverige for et par år siden). Du spurte hva jeg mente og da svarer jeg det jeg mener Hva mener du da? :blunke:
Sandman Skrevet 8. mai 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener en kommune bør konsentrere seg om sine hovedoppgaver, og en stor gevinst her gir jo betydelig handlefrihet.
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #6 Skrevet 8. mai 2003 Ok, kan for så vidt si meg enig i det. Men mener du det kan forsvares dersom det fører til et utenlandsk oppkjøp, hvor bedriftens interesser ikke blir ivaretatt, alt blir flyttet til utlandet og 500 mennesker mister jobben? :o Tror ikke vi kan få i pose og sekk her...
Ingeborg Skrevet 8. mai 2003 #7 Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener en kommune bør konsentrere seg om sine hovedoppgaver' date=' og en stor gevinst her gir jo betydelig handlefrihet.[/quote'] Helt klart, og enig med deg i det. Men norske kraftselskaper går med betydelige overskudd (sto i Dagbla' tidligere i uka). Hvor mye går Oslo kommune glipp av i fremtidig utbytte hvis de selger aksjene sine? Det blir en avveiing om det lønner seg å selge (kort sikt) eller eie (lang sikt).
Gjest Embla s Skrevet 8. mai 2003 #8 Skrevet 8. mai 2003 Blir ikke dette litt som å "tisse i buksa for å holde varmen"? Litt kortsiktig? Jeg vet ikke, har ikke satt meg inn i saken, det er bare en umiddelbar tanke som slo meg. For hva da når pengene fra dette salget er brukt opp (det er vel fort gjort..), ?
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #9 Skrevet 8. mai 2003 Blir ikke dette litt som å "tisse i buksa for å holde varmen"? Litt kortsiktig? Jeg vet ikke' date=' har ikke satt meg inn i saken, det er bare en umiddelbar tanke som slo meg. For hva da når pengene fra dette salget er brukt opp (det er vel fort gjort..), ?[/quote'] Ja, 4-5 milliarder blåses fort vekk når pengene skal brukes til opprustning av skoler og helseinstitusjoner i Oslo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå