Sandman Skrevet 8. mai 2003 #1 Del Skrevet 8. mai 2003 Mener du at Oslo Kommune bør realisere sine verdier i Hafslund, slik at det frigjøres penger til de mange viktige oppgavene kommunen har innen omsorg, skoler, og infrastruktur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #2 Del Skrevet 8. mai 2003 Nei, og i hvertfall ikke til et utenlandsk selskap. Kontrollen over selskapet er bedre når Oslo kommune eier det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 8. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2003 Nei' date=' og i hvertfall ikke til et utenlandsk selskap. Kontrollen over selskapet er bedre når Oslo kommune eier det selv.[/quote'] Oslo Kommune eier ikke Hafslund, de er bare en stor aksjonær. Dessuten kan nok ingen hindre at det blir et utenlandsk selskap som evt kjøper, det vil komme i konflikt med EØS-reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #4 Del Skrevet 8. mai 2003 Oslo Kommune eier ikke Hafslund, de er bare en stor aksjonær. Nei, men de har jo over 50% av aksjene, og er dermed største aksjonær. Jeg skjønner jo at det er "fristende" å selge: dersom Oslo kommune feks hadde solgt til det samme finske selskapet (Fortum??) som Orkla solgte til ville de håvet inn over 4 milliarder... Dessuten kan nok ingen hindre at det blir et utenlandsk selskap som evt kjøper, det vil komme i konflikt med EØS-reglene. Nettopp, og derfor skulle jeg ønske det ikke blir noe salg. Det er tross alt en stor industri for Norge, og et utenlandsk oppkjøp vil mulig resultere i at mange hundre ansatte mister jobben... (Dette skjedde jo i Sverige for et par år siden). Du spurte hva jeg mente og da svarer jeg det jeg mener Hva mener du da? :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 8. mai 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener en kommune bør konsentrere seg om sine hovedoppgaver, og en stor gevinst her gir jo betydelig handlefrihet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #6 Del Skrevet 8. mai 2003 Ok, kan for så vidt si meg enig i det. Men mener du det kan forsvares dersom det fører til et utenlandsk oppkjøp, hvor bedriftens interesser ikke blir ivaretatt, alt blir flyttet til utlandet og 500 mennesker mister jobben? :o Tror ikke vi kan få i pose og sekk her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 8. mai 2003 #7 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener en kommune bør konsentrere seg om sine hovedoppgaver' date=' og en stor gevinst her gir jo betydelig handlefrihet.[/quote'] Helt klart, og enig med deg i det. Men norske kraftselskaper går med betydelige overskudd (sto i Dagbla' tidligere i uka). Hvor mye går Oslo kommune glipp av i fremtidig utbytte hvis de selger aksjene sine? Det blir en avveiing om det lønner seg å selge (kort sikt) eller eie (lang sikt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. mai 2003 #8 Del Skrevet 8. mai 2003 Blir ikke dette litt som å "tisse i buksa for å holde varmen"? Litt kortsiktig? Jeg vet ikke, har ikke satt meg inn i saken, det er bare en umiddelbar tanke som slo meg. For hva da når pengene fra dette salget er brukt opp (det er vel fort gjort..), ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 8. mai 2003 #9 Del Skrevet 8. mai 2003 Blir ikke dette litt som å "tisse i buksa for å holde varmen"? Litt kortsiktig? Jeg vet ikke' date=' har ikke satt meg inn i saken, det er bare en umiddelbar tanke som slo meg. For hva da når pengene fra dette salget er brukt opp (det er vel fort gjort..), ?[/quote'] Ja, 4-5 milliarder blåses fort vekk når pengene skal brukes til opprustning av skoler og helseinstitusjoner i Oslo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå