Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #1 Del Skrevet 8. mai 2003 Heisann Jeg håper noen kan hjelpe meg... jeg har en svigerinne som har en datter som har vært ute i hardt vær, 15 år gammel fant hun en narkoman og foreldrene brukte mye av sin tid til å spore henne opp her og der, på nattestid da hun forsvant og begynte med dop. Forholdet endte etterhvert. Da hun ble 16, fant hun en type på 23 år, noe som svigerinnen min syns var helt topp. Denne typen har aldri hatt et forhold før, men han er grei... Nå bor hun mer eller mindre hos ham, hun er nå nettopp blitt 17. For en stund siden var hun og jeg på fest og etter endel drikking, fortalte jeg og en svigerinne hva vi mente om manglende grensesetting, datteren vil nå slutte skolegang. Jeg mente at hun som mor burde sette mer grenser noe hun aldri har gjort, skal hun på fest kjøper moren inn alkohol til henne. Det ble en het diskusjon, hun begynte å gråte, jeg sa jeg ikke burde ha sagt noe til henne om dette i alkoholpåvirket tilstand, det var feil tid og sted, men meningene står jeg for. Jeg sendte henne en SMS og unnskyldte meg at jeg stod for det jeg sa, men tid og sted var feil. Hun er skikkelig sur og snakker ikke til meg i det hele tatt, mens hun andre svigerinnen min også sa endel ting, men det er meg hun er sur på... dettte sliter veldig nå! Hva skal jeg gjøre, noen som har et råd?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 8. mai 2003 #2 Del Skrevet 8. mai 2003 Medmindre du har vært sammen med en narkoman selv, eller har hatt barn som har vært det, syns jeg du skal være forsiktig med hva du sier til svigerinnen din. Det å være i en sånn situasjon er vanskelig nok om ikke utenforstående "forstå-seg-påere" skal komme og kritisere løsningene man velger, spesielt med tanke på at de løsningene er de man tenker på og tviler på selv hele tiden. Jeg mener ikke å kritisere at du bryr deg, og tror heller ikke at du mener noe galt med det. Men dette er en j.... vanskelig situasjon for foreldre, og man skal være forsiktig med å legge stein til byrden deres. Og dessuten - er den nye typen hennes grei skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor du ikke ser at moren BØR være sjeleglad, med tanke på at datteren før datet en narkoman... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #3 Del Skrevet 8. mai 2003 Hei Takk for svaret! Akkurat det sa jeg også til henne, det er jeg helt innforstått med. Men siden datteren var 2-3 så visste hun alt om prevensjonsmidler for det hadde moren fortalt henne alt om og det syns jo ingen var særlig ok, da hun spurte meg hva jeg brukte da hun var 4. Hun har behandlet henne som en venninne og ikke som en datter, det var mye det det gikk på. Jeg har selv to døtre og gudene vet hva som vil skje med dem, men jeg setter grenser for dem hele veien, selv om de selvfølgelig har frihet. Det gikk heller på at jeg syns det var tragisk, datteren har mange fordeler både med utseende og intelligens, nå har hun lagt på seg 15 kg for de to spiser junkfood hver dag og sitter bare å ser på tv. Skal hun ut med en venninne får hun 1-2 timer på seg, før han stiller opp og henter henne, Ungdomstiden forsvinner og utdannelse blir det ikke noe av. Og det er tragisk! Nå er hun forlovet også, men selvfølgelig er det ikke greit å være foreldre og jeg er veldig lei for det jeg gjorde, men det var ingenting vondt ment med det, tro du meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 8. mai 2003 #4 Del Skrevet 8. mai 2003 Du kan vel ikke forvente annet når du kritiserer henne som mor? Klart hun da blir såret og sur - når du omtrent sier hun har "feilet" med oppdragelsen! Når en jente er 16 og 17 år hjelper det ikke så mye hva andre voksne sier. Hun har bestemt seg for å slutte skolen - skal mye til for å snu den holdningen, om det i det hele tatt er mulig. Prøver moren kan hun jo risikere at datteren flytter ut og bryter kontakten i ren trass. Jenten vil nok lære av egne feil - slik som så mange andre. Alkohol. Jeg ser ikke feilen ved å kjøpe alkohol til en jente som er 17 år. Så lenge en vet det foregår, bør en hjelpe sine barn til å drikke så fornuftig som mulig. Er vel bedre at moren vet hva hun drikker - enn at datteren kjøper hjemmebrent? Alkohol får de tak i uansett. Som forelder kan du gjøre lite for å forhindre inntak av alkohol. Som mor kan du heller ikke nekte din datter de kjærestene som du som mor synes er feil. Datteren legger på seg - so what? Skal hun utvikle anorexia da fordi voksne, fornuftige mennesker sier hun er blitt for tykk? Kjæresten er kanskje litt dominerende? Kanskje hun liker det sånn? Hun må da trives med han? Hun er bare 17, en kan ha det kjekt lenge i livet - er ikke sikkert hun vil se på det som at ungdomsårene ble tatt i fra henne. Jeg selv var sammen med en eldre fyr fra jeg var 15-18. Han var dominerende og sjalu - jeg brøt ut da jeg fikk nok. Men jeg angrer ikke på at jeg "kastet vekk" (som du kaller det) mine år på han. At datteren vet hva prevensjon er - og spurte hva du brukte da hun bare var 4. Barn i den alderen er MEGET nyskjerrige. Kanskje hun fant morens kondomer eller p-piller? Og i den sammenheng fikk disse leksjonene? Grensesetting - der er stor forskjell mellom foreldre. Noen mener grensesetting er det riktige - i stor eller liten grad. Andre velger andre metoder. Var ikke vondt ment. Nei, men det sårer like mye fordet å høre at en ikke gjør jobben godt nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #5 Del Skrevet 8. mai 2003 Takk for svar begge to. Angående at hun har lagt på seg, så er det moren selv som sier rett ut at hun er feit direkte til datteren, det har jeg ikke sagt noe om. Men de andre områdene ser jeg jo at jeg har feilet! Men problemet er at mange andre har sagt det til henne det jeg sa da jeg var påvirket av alkohol, men det er jeg som får det, selv om tid og sted var galt å ta det opp, så har jeg for første gang sagt hva jeg mente, men mange andre var før meg, men de sa det i edru tilstand... Tragisk er det uansett, jeg burde tydeligvis holdt kjeft Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. mai 2003 #6 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg er ikke noe for at folk skal liste seg rundt i krokene og se på niesens undergang, men ikke tørre å si noe. Dere er i familie, så det er bra å involvere seg. Moren har tydeligvis ikke skjønt noe med barneoppdragelse. Og jeg synes det er helt feil at mor kjøper alkohol til sin 17-årige datter, det viktigste her er ikke å vite hva datteren drikker, men å la datteren vite hva mor synes om at en 17-åring drikker. Kjøper hun til henne, gir hun samtidig aksept. Det er så mye misforstått snillhet blant foreldre i Norge, fri oppdragelse er ikke snillt. Det er mangel på interesse og liten forståelse for hva barn trenger. Min kjæres søster er mye likedan, har vært bare tull med henne hele hennes liv, hun eier ikke selvdisiplin og er litt "nuts". Selvfølgelig stakk hun av og fikk barn med en fyr da hun var 19-20 som var voldsdømt. Hun kom seg relativt raskt vekk fra ham, men datteren er mest oppdratt av familien og mindre av mor. Nå er hun 17 år, har sluttet på skolen, jobber i klesbutikk, bor sammen med kjæresten, har lyst på baby og vil gifte seg i sommer til mormors store fortvilelse... Ingen grenser, ser ingen muligheter for seg selv i livet, bare resignerer i en alder av 17. Det er trist. Jeg synes det er bra at du sa ifra jeg! Be om å få snakke med henne nå også i edru tilstand, og diskuter det som ble sagt og si på en pen måte hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #7 Del Skrevet 8. mai 2003 Tusen takk Veslebråka... du har opplevd det samme med din søster, nokså lik situasjon... det gjorde godt at jeg ikke bare skal føle meg som den store stygge ulven... takk skal du ha! Det var godt ment, men ble feil tatt opp. Jeg sa også ifra til foreldrene da hun røykte 12 år gammel, men tror du det ble tatt godt opp , nei det ble også en trykket stemning etter det! Da er det jammen ikke godt å være tante heller... akk ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. mai 2003 #8 Del Skrevet 8. mai 2003 Ikke min søster da, men min kjærestes søster og hans niese. Han var ganske liten da niesen ble født, 12, og har passet henne siden da. Etterhvert representert fornuftig voksenkontakt for henne gjennom livet, han og brødrene, siden moren er så gæren. Men så flytter jo folk litt og sånn.. stakkars jente, hun føler seg nok litt forlatt og oversett når moren ikke fungerer og andre har egne liv og flytter litt rundt. Vi har vurdert å invitere henne til å bo med oss, få litt skikk på henne, men hun begynner å bli for stor for det også nå. vanskelig situasjon. Foreldre flest hadde blitt glad om noen tipset dem om at barnet deres tar opp dårlige vaner som 12-åring. Det er bra at du ikke bare setter deg tilbake og toer dine hender ivertfall Noen folk er bare helt håpløse, bra du bryr deg om jenta. Kanskje du kan prøve å bruke litt tid med henne, plante litt frø i hodet hennes om hva hun ønsker ut av livet osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå