Trillrund Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Har hørt at man bør beskjære plommetrær på sein vinteren, før det blir for varmt. Nå er det full vår her, plutselig, og jeg lurer på om det er for sent å bekjære? Jeg har tenkt å ta av alle nye, lange skudd fra i fjor, for å holde høyden nede, og så ta noen store grener for å få bedre "rom" i treet.
absinthia Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 (endret) Det ideelle er å skjære plommetreet tidlig vinter, men det kan også skjæres mens det er kommet i vekst. Den negative effekten ved å skjære seint er at det blir litt dårligere vekst det året enn ved tidlig skjæring. Så du vil trygt kunne skjære plommetreet som du beskriver uten at du ødelegger treet på noen måte. Endret 2. april 2008 av absinthia
Trillrund Skrevet 3. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2008 Takk for svar! Klippe, klippe, klippe.....
Oliven Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Ville ikke beskjært plommetre nå da det er en bløder og du risikerer at treet dør. Ville ventet til høsten og tatt de store greinene da.
absinthia Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 (endret) Iflg. min gamle lærer i frukt og bærdyrking skal det fungere helt greit, men om man er veldig redd for at det skal skade treet, så kan man godt vente til høsten altså, men dette er ikke nødvendig dersom treet enda ikke har frodig bladverk. Sitat fra Atle Kvåles bok "fruktdyrking" : Skjeringe vert normalt utførd medan trea er i kvile. Men som det tidlegare er sagt, er det og aktuelt å utføre ein del av skjeringsarbeidet i veksttida. Skjering i veksttida verkar mindre vekststimulerande enn medan trea er i kvile. Endret 3. april 2008 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå