Gå til innhold

Tiilbud om kjempespennende stipendiatstilling

Gjest akademiker

Anbefalte innlegg

Gjest akademiker

Antatt varighet 3 år.

Prosjektet virker veldig spennende.

Eneste aber: går ned 100 000 i lønn!!! Har stor betydning, jeg har jo ikke 100 000 til overs etter at regningene og avdragene er betalt....

Skal jeg flytte til et billigere sted, venne meg til å ha mindre å rutte med? Jeg har jo barn også..., og utgifter med det.....

Noen som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er helt klart et dilemma... Jeg er også stipendiat, men jeg begynte direkte etter jeg var ferdig med master. Så jeg slapp unna problemet. Jeg vet om flere som hadde som plan å jobbe et par år og så begynne med en doktorgrad, men som har sett seg nødt til å la være, fordi de ikke har råd til å gå ned i lønn, siden de har kjøpt seg bolig og full pakke.

Når du er ferdig med doktorgraden vil du mest sannsynlig kunne få en jobb med enda høyere lønn enn du har nå. (Det er det jeg trøster meg med når jeg ser folk som hadde for dårligere karakterer til å få seg en stipendiatstilling, og som tjener et par hundre tusen mer enn det jeg gjør :P ) Så på lang sikt vil du tjene på det. Men det er det å klare seg disse tre årene først, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg stemmer i med foregående innlegg.

Ta stipendiatet, med mindre du har en jobb idag som er så rasende festlig at du ikke kan tenke deg annet enn den! Du får jo sjansen til å jobbe med det du virkelig drømmer om.

Stipendiatstillingene er riktignok ikke supergodt lønnet, men de er ikke SÅ dårlig lønnet, heller?

Hvis jeg ikke tar helt feil, er det vel også slik at lønnen øker hvert år i stipendperioden. (Dette er jo bra hvis den øker mer enn vanlig lønnsøkning...)

Husk også selvom bruttolønn er 100.000 lavere, så går du sikkert ned i skatt også, slik at differansen til syvende og sist ikke blir SÅ stor.

Det er EN ulempe til: de fleste stipendiater jeg kjenner har raskt merket seg at en stipendiatstilling ikke akkurat er en 8 - 16-jobb. (Men det er jo ikke sikkert du har det idag heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg stemmer i med foregående innlegg.

Ta stipendiatet, med mindre du har en jobb idag som er så rasende festlig at du ikke kan tenke deg annet enn den! Du får jo sjansen til å jobbe med det du virkelig drømmer om.

Stipendiatstillingene er riktignok ikke supergodt lønnet, men de er ikke SÅ dårlig lønnet, heller?

Hvis jeg ikke tar helt feil, er det vel også slik at lønnen øker hvert år i stipendperioden. (Dette er jo bra hvis den øker mer enn vanlig lønnsøkning...)

Husk også selvom bruttolønn er 100.000 lavere, så går du sikkert ned i skatt også, slik at differansen til syvende og sist ikke blir SÅ stor.

Det er EN ulempe til: de fleste stipendiater jeg kjenner har raskt merket seg at en stipendiatstilling ikke akkurat er en 8 - 16-jobb. (Men det er jo ikke sikkert du har det idag heller.)

Jeg er stipendiat på tredje året, og jeg tjener rundt 330 000 i året. Det er litt lavere begynnerlønn, men ikke så mye. Man går opp ett lønnstrinn i halvåret, i teorien, men siden det har vært lønnsforhandlinger og slikt så har jeg gått opp mer enn dette. (Men etter skatt og slikt har jeg bare sittet igjen med en lønnsøkning på 250 kr i måneden etter hver økning :gjeiper: så det er ikke akkurat revolusjonerende..)

Det går også an å jobbe 8-16 for det meste, selv som stipendiat. Det hender selvsagt man må jobbe lenger når man skal holde frister og slikt. Jeg jobber 8-16, siden jeg har et liv utenom også :P De som har små barn benytter seg av den fleksible arbeidstiden, og går gjerne tidligere for å hente i barnehagen. Det er riktignok et overveldende flertall som ikke kommer dinglende før etter lunsj, og som ser rart på meg når jeg går hjem kl 16. Og det kan til tider være et press fra folk man må samarbeide med om å sitte der også om kveldene. Men da kan man parere ved å si "ja, da tar vi neste møte kl 8 mandag morgen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Det største problemet som du bør tenke nøye over, er om det faktisk finnes tilgjengelige jobber etter fullført doktorgrad. Det er nemlig et reellt problem, og det er ikke festlig å ha utdannet seg ut av arbeidsmarkedet. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_
Det største problemet som du bør tenke nøye over, er om det faktisk finnes tilgjengelige jobber etter fullført doktorgrad. Det er nemlig et reellt problem, og det er ikke festlig å ha utdannet seg ut av arbeidsmarkedet. :forvirret:

Det her stemmer, i Norge er ikke doktorgrader så ettertraktet som i en del andre land. Da jeg var i jobbsøkingsfasen konkurrerte jeg til tider med folk med doktorgrad, disse ble ikke engang kalt inn til intervju da de var for høyt utdannet. Dessuten tjener ikke folk med doktorgrad så mye mer enn de med master (iallefall ikke innenfor mitt område), man har kanskje et ekstra tillegg på 10-20 000. Etter det stiger man ganske likt i lønn.

I tillegg er det sjelden en 8-16 jobb, skal jo egentlig kunne være det, men så og si alle stipendiatene jeg kjenner har latt dette skli ut.

Men alt i alt skal det jo ikke være disse faktorene som teller inn, hvis du virkelig har lyst til det og har fått en kjempespennende stipendiatstilling så ville jeg hoppet på. Det viktige er jo å trives med det man gjør og føle at man før utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det her stemmer, i Norge er ikke doktorgrader så ettertraktet som i en del andre land. Da jeg var i jobbsøkingsfasen konkurrerte jeg til tider med folk med doktorgrad, disse ble ikke engang kalt inn til intervju da de var for høyt utdannet. Dessuten tjener ikke folk med doktorgrad så mye mer enn de med master (iallefall ikke innenfor mitt område), man har kanskje et ekstra tillegg på 10-20 000. Etter det stiger man ganske likt i lønn.

I tillegg er det sjelden en 8-16 jobb, skal jo egentlig kunne være det, men så og si alle stipendiatene jeg kjenner har latt dette skli ut.

Men alt i alt skal det jo ikke være disse faktorene som teller inn, hvis du virkelig har lyst til det og har fått en kjempespennende stipendiatstilling så ville jeg hoppet på. Det viktige er jo å trives med det man gjør og føle at man før utbytte av det.

Om man -lar- det skli ut er det jo ens eget valg.. Det går helt fint an å jobbe 8-16, det er den arbeidstiden man også skriver under på i arbeidskontrakten.

Innenfor mitt fagfelt er det merkbar forskjell i lønninger på folk med master og folk med phd. Man går i alle tilfelle ikke -ned- i lønn etter å ha tatt en phd. Til noen stillinger er man overkvalifisert, mens til andre stillinger er det en fordel med så høy grad av ekspertise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Det er godt å høre at det går an å begrense jobben til 8-16, men jeg lurer på om det går an å kombinere stipendiatstilling med å jobbe litt ved siden av, eller om det blir for tungt? Når jeg snakker med andre som har tatt doktorgraden, får jeg nesten inntrykk av at de har vært gjennom et helvete.

Noe annet jeg tenker på, er at jeg har ikke all verdens tid til å få flere barn. Jeg har bare et barn, begynner å dra på årene, og vil gjerne ha et barn til. Hvordan er det om jeg skulle bli gravid ila stipendiatperioden? For det første er det jo ikke lønnsomt, for fødelspengene blir jo lavere enn hva jeg ellers ville fått. For det andre er det kanskje faglig tungt å komme tilbake til en stipendiatstilling etter fødselspermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
TS:

Det er godt å høre at det går an å begrense jobben til 8-16, men jeg lurer på om det går an å kombinere stipendiatstilling med å jobbe litt ved siden av, eller om det blir for tungt? Når jeg snakker med andre som har tatt doktorgraden, får jeg nesten inntrykk av at de har vært gjennom et helvete.

Noe annet jeg tenker på, er at jeg har ikke all verdens tid til å få flere barn. Jeg har bare et barn, begynner å dra på årene, og vil gjerne ha et barn til. Hvordan er det om jeg skulle bli gravid ila stipendiatperioden? For det første er det jo ikke lønnsomt, for fødelspengene blir jo lavere enn hva jeg ellers ville fått. For det andre er det kanskje faglig tungt å komme tilbake til en stipendiatstilling etter fødselspermisjon?

Ekstra jobbing får du mest sannsynlig ikke tid til, nei.. Jeg ligger fint i rute i forhold til fremdriftsplanen, og klarer meg derfor med å jobbe 8-16, innimellom til 17. Ekstra jobb i tillegg har jeg ikke energi til.. Det er ikke en jobb hvor man kan jobbe på autopilot. Man blir sliten i hodet av å være så fokusert hele tiden.

Når du har barn i tillegg, så skal du jo ha tid til barnet også.. Å jobbe mer enn 100% virker ikke som en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...