Karmela Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Jeg er veldig glad i en god suppe, men når jeg tenker meg om kan jeg egentlig ikke lage noen fra bunnen av - det blir som regel en posesuppe når jeg er hjemme. (fyfy, jeg vet) Har dere jenter noen gode oppskrifter på feks en god betasuppe, tomatsuppe, brokkolisuppe, fiskesuppe, minestrone etc? Hvertfall syns jeg at det er deilig med en god tallerken med suppe til kvelds, eller når jeg har vennindebesøk!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Betasuppe Tomatsuppe: Hakk en løk, hvitløk etter smak, evt gulrot (gjør suppa søtere) og fres dette i olje i gryta - ikke brun, bare så løken blir mye og blank. Krydre evt med litt timian. Tilsett en boks hakkede tomater og tomatpure, og la koke litt. Tilsett kraft (eller vann med hønse- eller grønnsaksbuljong), ca 1/2 liter, og la det hele koke tja, tjue minutter. Jo lengre koketid, jo rundere blir tomatsmaken. Kjør i mikser og tilsett melk eller fløte. Eller: Tilsett mer kraft, dropp miksing og melk, ha gjerne i litt ekstra løk, grønnsaker (gulrot, søtpotet, kålrot) og hvitløk fra start og tilsett purre og pølsebiter f eks. Krydre med urter som timian og basilikum. Eller: Bruk friske tomater du har fjernet skallet på (skåldes i kokende vann) i stedet for hakkede, tilsett pasta, frosne grønne erter, brekkbønner og diverse grønnsaker, bacon, pølse e.l. Krydre med friske urter, f eks basilikum. Ha over parmesan og god olivenolje før servering. Det er vel ganske minestroneaktig. Forslag til broccolisuppe: Kok broccoli og legg til side noen dusker som skal være til servering. Kok opp grønnsaks- eller hønsekraft og lag meljevning (jeg pleier bare å smelte smør i gryta og tilsette hvetemel, røre og så tilsette kraft), la koke 5-10 min, tilsett broccolien (unntatt de avlagte duskene), kjør i blender. Tilsett evt matfløte eller chevre.
DAJMI Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 åååå er også glad i suppe, men det blir som regel pose suppe her også! men elsker!!!! løksuppe, men vet ikke hvordan jeg lager den. oen som har noen gode oppskrifter?? skriv detaljert...er en idiot på kjøkkenet
Arwen Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Anbelaler kokeboka Kraft. Kjempemange gode oppskrifter. Lager ertesuppen, fiskesuppen og hønsesuppen ofte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå