Gå til innhold

Det skjedde noe da jeg ble 27 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid spist hva jeg vil, trent ganske lite og holdt meg rundt den samme vekten siden videregående. Men da jeg passerte 27 år i fjor, deiset vektnålen opp 3-4 kg uten at jeg hadde endret noe. Ikke nok med det, lårene har begynt å henge, har fått 2 maver og slik kan jeg fortsette. Lurer på om dette er normalt? Hvilken alder er det forbrenningen blir dårligere egentlig? Noen andre som har opplevd at det kom så plutselig?

Blir hardt å forandre proppe-i-meg-alt-uten-en-tanke-holdningen til mat, til å tenke på hva jeg spiser og ikke minst moderere matmengdenen. Jeg har alltid spist like mye som gutta. Er vel ikke annet å brette opp ermene og begynne å trene mer i tillegg til mindre matinntak.

Videoannonse
Annonse
Gjest lissi32
Skrevet

Etter 25 synker forbrenningen og man må jobbe hardere for å holde vekta:)

Skrevet
Har alltid spist hva jeg vil, trent ganske lite og holdt meg rundt den samme vekten siden videregående. Men da jeg passerte 27 år i fjor, deiset vektnålen opp 3-4 kg uten at jeg hadde endret noe. Ikke nok med det, lårene har begynt å henge, har fått 2 maver og slik kan jeg fortsette. Lurer på om dette er normalt? Hvilken alder er det forbrenningen blir dårligere egentlig? Noen andre som har opplevd at det kom så plutselig?

Jeg opplevde dette da jeg startet på tyveårene, og nei, det er ingen festlig oppdagelse. :sukk:

Skrevet

Så burde egentlig betrakte meg selv ganske heldig, etter som jeg slapp det før jeg ble 27 :forvirret:

Gjest lissi32
Skrevet
Så burde egentlig betrakte meg selv ganske heldig, etter som jeg slapp det før jeg ble 27 :forvirret:

Jepp, helt riktig måte å tenke på! :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en av de som aldri har kunnet spist hva jeg vil uten å legge på meg...Noen kan spise hva de vil og er like tynne men ikke jeg,Og nå har jeg blitt 23.Forbrenninga gikk faktisk opp etter jeg ble 20.Men har nok spist litt for mye godteri,sjokolade(elsker sjokolade,hadde det ikke vært for den hadde jeg nok vært mye tynnere.)Det virket som det stabiliserte seg da jeg ble over 20.Så jeg er vant til det,og blir også mer bevisst.Stapper ikke innpå alt mulig.Men det "fine" med å måtte tenke over hva man spiser er at man spiser sunnere.Man kan ikke dytte i seg brus,og 3 porsjoner med mat og chips osv.Det er bedre for kroppen.Selv om det er en som er tynnere enn deg betyr ikke det at personen er sunnere.Bare at kroppen deres lagrer fettet på innsiden isteden.

Skrevet
Jeg opplevde dette da jeg startet på tyveårene, og nei, det er ingen festlig oppdagelse. :sukk:

Jeg også.. og rett etterpå startet livet som student, hvor dietten besto for det meste av Grandiosa, makaroni med ost, pølser og øl. Tok laaang tid før jeg klarte å lære meg litt om kosthold og bli mer bevisst på hva jeg puttet i meg.

På en måte er jeg glad for at det skjedde, for som gjesten over her skriver så er det jo bedre for kroppen når man passer på hva man spiser. Hadde vel levd på pils og pølser den dag i dag hvis jeg fortsatt hadde vært undervektig.

Gjest Gjest
Skrevet

Mye av det samme skjedde med meg. Nå er jeg 27, og må være langt mer disiplinert med trening og kosthold enn for bare et par år siden, for å oppnå de samme resultatene. Kjipern, man vet ikke hvor bra man har det før det er borte.

Skrevet

Vel, jeg synes jeg er mer heldig fordi jeg alltid har måttet trent og spist sunt for å holde vekta, for jeg slipper å lære meg det på nytt senere ;)

Selvfølgelig må det være deilig å se bra ut uansett, men jeg har nå tro på "innfeit"-teorien. Man er ikke nødvendigvis frisk og sunn selv om det ser sånn ut utenpå.

Dersom du røyker kan det også føre til plutselig "kollaps". Spensten i huden holder bare til et visst punkt, og røyking framskynder prosessen.

Skrevet

Hos meg kom det nærmest over natten da jeg fylte tredve. Uunngåelig, men man blir jo sunnere ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til dette er at du mister ca. 2,5 kg. muskelmasse i året etter du har passert 26 år. Det er musklene som er med på å forbrenne (blant annet, fett), så det er ikke dumt å trene styrketrening.

Skrevet

Jeg har det litt som Annikken, har alltid måttet passe på, så overgangen ble ikke så brå. Nå er jeg faktisk slankere enn mange tidligere klassekamerater som jeg var misunnelig på fordi de var radmagre og proppet seg med snop...

men merker forandringer jeg også, før kunne jeg gå ned masse på kort tid hvis jeg satte i gang en "slankekur", nå må jeg være mer tålmodig før jeg ser resultater.

Gjest Grafica
Skrevet

Dette skjedde meg når jeg var 19 (nei, ingen skrivefeil)

Hurra!

Gjest Casey
Skrevet

Ja...eller du kan også se på det slik at mange har måttet jobbe for å se slanke og veltrente ut fra tenårene av, og at det derfor kanskje ikke er noen overraskelse for dem å også måtte jobbe for å se veltrente ut når de nærmer seg 30.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet i alle 20-årene, men etter 25 ble det enda vanskeligere.

Gjest Casey
Skrevet
Jeg har jobbet i alle 20-årene, men etter 25 ble det enda vanskeligere.

Det kan bli mer vanskelig når vi blir eldre. Det fine er at når man først har begynt å trene regelmessig går det meste greit selv om vi blir eldre.

Gjest Gjest
Skrevet

27????

Vent til dere runder 40, da siger alt og dere må stå på henda for at delene til den nye kroppen skal befinne seg der delene til den gamle brukte å være. :ler:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ja det er bare en ting å gjøre jenter og kvinner: Kjør på med skikkelig styrketrening og hold både muskelmasse og forbrenning ved like! Det blir ikke enklere jo lenger dere venter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...