Alice Ayres Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 I Norge er skatteoppgjøret allemannseie, men slik er det ikke i mange andre land. Her hvor jeg bor blir jeg møtt med hoderystinger og forskrekkelse over at man offentliggjør slike personlig informasjon som inntekt, skatt og formue. Før jeg flyttet tok jeg dette med et offentlig skatteoppgjør som en selvfølge, men disse reasksjonene fra andre folk har fått meg til å tenke. Er det andre folks business hva jeg tjener? Blir ikke dette på en måte å holde kontroll på folk? Undertrykkende på sett og vis? Er ikke inntekten min noe som er mellom meg og myndighetene, og ikke mellom meg og herr Hansen?
Gjest Emera Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Vi er generelt veldig opptatt av andres penger her til lands. En engelsk dame jeg kjenner, som er gift norsk og bor i Norge, ble forbløffet over stadige spørsmål om hva hun tjente, hvor mye de betalte for hus, bil osv. Slikt er uhørt i England, fortalte hun. Jeg har aldri forstått at det skal være så interessant å lese hva andre har tjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå