Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål helt på det jevne :fnise: som jeg lurer på...

Potetmelet har kommet tilbake som en favoritt hos meg. Har brukt sånn strø-maizena, men det klumper seg, og man trenger så himla mye.

I heimkunnskapen lærte vi et eller annet, men jeg husker det ikke.... At dersom man varmet opp mat med en eller annen type jevning, så var jevningseffekten borte eller noe????? Noen som kan klare opp i hukommelsen min???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker mel til melkeprodukter og vanlig maizenna til fruktgrøt og så videre. Foretrekker maizenna fremfor potetmel fordi potetmel kan bli seigt og, som du sier, må ikke koke etter det er kokt opp igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg husker ikke regelen, men husker jeg lagde klumpete rabarbragrøt med potetmel en gang, så mulig det er noe der :ler: Og jeg tror kanskje det har med oppvarming - - at du ikke skal ha i potetmelet før retten er oppvarmet, at det ikke skal i kald væske, MEN funger i ting som skal kjøles ned, som desserter og sånt? Det står sikkert på pakka.

Jeg bruker litt ettersom... hvetemel i jevning med smør og om jeg skal brune jevningen (jeg er litt begrenset på området saus). Maizenna er greit, men må løses i kaldt vann og det er litt vanskelig å beregne nødvendig mengde - dessuten ser det ekkelt og geleaktig ut i lys saus. Men i f eks portvinssaus er det greit? Potetmel har jeg brukt lite, men det er et bra bindemiddel i kjøttkaker og slikt.

*følger med på tråden og håper på mange gode tips*

Skrevet

Jeg bruker maizena i min hjemmelagde fløtesaus, og jeg synes ikke jeg trenger spesielt mye. Ikke blir det klumpete heller, iallefall ikke om man tar i litt og litt.

Skrevet

Jeg synes det er litt forskjell på å bruke vanlig maizena (den gule pakken), og den som heter maizena jevner (lys eller mørk, pakke med helletut). Vanlig maizena får jeg til, men den "lettvinte" klumper seg.

Ellers bruker jeg mel i sausjevninger til hvit saus og brun saus.

Og potetmel eller maizena til asiatisk mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har kommet frem til at jeg foretrekker mel, fremfor potetmel og maisenna. Blander mel ut i vann og har i i en tynn stråle. Dette klumper seg lettere med maisenna og potetmel syntes jeg, om man ikke er flink nok til å røre.

Skrevet

Jeg foretrekker vanlig maizena, fordi den ikke klumper seg og tåler koking, men ikke MÅ kokes ekstra slik hvetemeljevning trenger (ellers blir det rå melsmak av maten). Det er rett og slett enklest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...