Gå til innhold

Avhengig

Envy

Anbefalte innlegg

Er du en avhengig eller uavhengig partner?

Jeg kom over en meget, meget intressant artikkel i Medium i dag! :jepp: "Mysterieskole løser kjærlighetsgåten" het den!

Den handlet rett og slett om hvorfor noen av oss lever i et dårlig forhold av praktiske årsaker hele livet, hvorfor andre igjen er single hele livet, og hvorfor enkelte aldri finner den rette.

Det har seg slik at i samfunnet har vi avhengige, og uavhengige typer mennesker.

De avhengige søker stadig dyp kjærlighet og nærhet, de trenger å vite at de har noen nærmest og trenger stadig bekreftelser.

De uavhengige derimot kjemper for friheten sin. de føler seg ofte innestengt og får en følelse av at de ikke får puste, og at de ikke får nok rom i et forhold.

Så, hva slags mennesker søker sammen? man skulle tro uavhengige vil ha andre uavhengige, og de avhengige søker sine likesinnede. men slik er altså ikke mennesket skapt. De avhengige søker den uavhengige, en sterk, dominant person som de kan se opp til og vie sin oppmerksomhet til. De uavhengige ser stadig etter en person de kan "hjelpe", en person som trenger dem, en person som vil se opp til dem.

Så, etter å ha lest dette begynte jeg å kjenne etter, og fant ut at ja, dette stemmer jo! Jeg er selv den avhengige typen, og begge de guttene jeg "tilber" ser ut til å være meget uavhengige. Så da er det altså enkelte trekk man tydeligvis tiltrekkes av.

Noen punkter man kan se etter for å finne om man er avhengig eller uavhengig;

Avhengig;

• Hater du å være alene?
  • synes du meningen med livet er å være i et forhold?
  • Gir du uhemmet av deg selv hele tiden?

Uavhengig;

• Frihet er det absolutt viktigste i livet?
  • Synes du det er vanskelig å be om hjelp eller støtte?
  • Oppretter du kontakt ved å forføre?

Det er selvfølgelig mange fler punkter i Medium, men jeg tenkte bare jeg skulle sette opp noen få til ettertanke.

Så, er du avhengig eller uavhengig? Kanskje dette kan hjelpe deg ørlitegranne på søken etter den rette? (selv om kjærlighetsskolen i India sikkert hjelper enda mer :gjeiper: ) Vet ikke helt hvor jeg ville med dette, men jeg vil hvertfall anbefale alle å lese artikkelen da den var utrolig bra, og jeg fikk ihvertfall en liten aha-opplevelse da jeg leste den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Jeg vet ikke helt, tror jeg er mer en mellomting.

Jeg klarer fint å være alene, men det er godt å være med samboeren.

Jeg både gir og tar.

Synes ikke meningen med livet er forhold, men det er en fin bonus.

Og frihet er viktig.

Både jeg og samboeren er slik. Heldigvis =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest A

Synes ikke jeg passer i noen av kategoriene jeg.

Jeg er dårlig på å gi av meg selv, og liker å være alene noen ganger.

Jeg er også dårlig på å be om hjelp eller støtte.

Men samtidig synes jeg mye av meningen med livet er å være i et forhold, og jeg har definitivt behov for bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig;

Hater du å være alene?

Ja.

synes du meningen med livet er å være i et forhold?

Nei, men det er sikkert fint. Er fortsatt mer avhengi av venner.

Gir du uhemmet av deg selv hele tiden?

Nei

Uavhengig;

Frihet er det absolutt viktigste i livet?

Nei

Synes du det er vanskelig å be om hjelp eller støtte?

Ja

Oppretter du kontakt ved å forføre?

Nei

--

Så da var jeg like forvirra da. En mellomting kanskje :gjeiper:

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig;

Hater du å være alene?

Ja.

Nei, men det er sikkert fint. Er fortsatt mer avhengi av venner.

Nei

Uavhengig;

Nei

Ja

Nei

--

Så da var jeg like forvirra da. En mellomting kanskje :gjeiper:

lmao, der var du på scratch igjen ja, men du skal få lese selve artikkelen, Inwe! den er helt genial! står jo masse der som jeg ikke får med her ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, for jeg ikke tror det nødvendigs trenger å være enten eller.

Avhengig;

* Hater du å være alene? Nei. Jeg liker meg godt alene.

* synes du meningen med livet er å være i et forhold? Både og. Jeg drømmer om en partner, men da med en jeg er glad i og som er glad i meg. Og jeg gidder ikke å være i et forhold kun for å være det.

* Gir du uhemmet av deg selv hele tiden? Nei, det vil jeg ikke si. Jeg gir nok mye av meg selv, men det er fordi jeg liker det. Men jeg vet når nok er nok.

Uavhengig;

* Frihet er det absolutt viktigste i livet? På mange måter ja. Men ikke alltid.

* Synes du det er vanskelig å be om hjelp eller støtte? Ja og nei. Kommer helt an på hva det gjelder.

* Oppretter du kontakt ved å forføre? Nei. Kommer litt an på hva man legger i det også antar jeg.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Vet ikke helt.

Jeg nok mest den avhengige typen, men ikke like ekstremt som var beskrevet over der, og kjæresten min heller mer mot den uavhengige typen, men likevel ikke totalt uavhengig.

Han er avhengig av meg, og jeg er uavhengig av han, men likevel er jeg avhengig av han, og han uavhengig meg.

Mellomting da for å si det veldg kort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gift med en uavhengig mens jeg selv var avhengig.

Nå vil jeg finne meg en avhengig fordi jeg er blitt mer og mer uavhengig.

Does that make sense? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom sak. Jeg er uavhengig. Du kan like gjerne sette mann og kvinne i parantes bak. De tradisjonelle kjønnsrollene legger opp til at mannen er den uavhengige og kvinnen er den avhengige. Disse linjene er nok nå i ferd med å kollapse, om de ikke allerede har gjort det. Jeg tiltrekkes av både uavhengige og avhengige, men de avhengige skremmer meg bort tidlig, noe som selvsagt gjør de enda mer tiltrukket. Uavhengighet er en meget tiltrekkende egenskap fordi den utstråler alle de rett tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Avhengig;

Hater du å være alene?

nei

nei

nei

Uavhengig;

ja

ja

nei

Er nok en uavhengig partner ja. Men så er jeg også sammen med en som er uavhengig.

Noe som ihvertfall fungerer fint for oss - jeg ville aldri vært min samboer foruten. Jeg setter pris på den friheten vi gir hverandre, vi lever hvert vårt liv uavhengig av hverandre, samtidig som vi også koser oss sammen og støtter oss til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...