Gjest Emera Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 (endret) Dette er kosmetikkindustriens store greie nå for tiden, og har vel vært det en stund. Å få bort de gamle hudcellene skal ifølge dem stimulere dannelsen av ny, myk hud osv. Man kan skrubbe (eller peele, som de helst kaller det), bruke fruktsyrer o.l. eller kremer som virker uten å behøve å skrubbe. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til dette. Ikke at jeg er fagperson på området, men vil ikke stadig fjerning av det døde hudlaget kunne gi en veldig ømfintlig hud på lang sikt? Er det kanskje en grunn til at de døde cellene ikke avstøtes med en gang de dør? Klart at huden kjennes babymyk etter slik behandling, men hva om de døde hudcellene har en beskyttende funksjon? Kjente hudleger (eller altså Ole Fyrand, da..) mener man absolutt ikke skal holde på slik. Så er dette kun markedsføring fra kosmetikkbransjen, og vi bør holde oss unna, eller er det helt ufarlig og rett og slett bra? Hva mener dere? Endret 1. april 2008 av Emera
Gjest Elfrida Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Jeg tror ganske sikkert at de døde hudcellene vi ikke trenger faller av av seg selv.
Gjest lucky!74 Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Helt klart at huden blir tynnere og trenger mere pleie. Men den blir jo utrolig mye penere! Jeg tar ihvertfall med glede jobben med å rense og bruke masker+ å bruke solkrem HVER ENESTE dag for å kunne bruke syrer. Når men må "jukse med syrer for å få en finere hud så følger dette med. Den som ikke tar ekstra godt vare på huden sin bør ikke bruke syrer. Jeg har brukt mye og sterke syrer og har en tynn og pen hud som ikke tåler mye sol eller at jeg sluntrer unna stellerutinene å jeg er veldig fornøyd med det!! Dette er et flott alternativ for folk med hudproblemer, arr store porer ol. Har man derimot en flott hud skulle det ikke være nødvendig med syrer bortsett fra i rensen som visstnok senker ph i huden så den lettere kan benytte seg av kremene man bruker.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Ole Fyrand hevder jo også at man knapt trenger å smøre seg med annet enn Spenol, mens mer oppdaterte hudleger i hvertfall fastslår at solkrem med høy faktor hver eneste dag året rundt er et must. Jeg er selv litt peelingskeptisk, dvs. hvis jeg peeler for mye, blir huden sår og ømfintlig. Men derimot har produkter med fruktsyrer gjort at huden min er mindre tørr enn før, fordi syrene gjør at fuktighetskremer trenger lettere ned i huden. Alt med måte, vil jeg hevde. I tillegg er det lurt å kjenne sitt ingrediensleksikon, og ha generelt høyt bullshitskepsisnivå.
venus* Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Jeg synes det er litt tragikomisk å høre om hudkremer som får huden til å fornye seg fortere. Den dagen noen klarer å finne en måte å få celler til å fornye seg fortere, så har de samtidig funnet svaret på udødelighet.
Gjest Elfrida Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 mens mer oppdaterte hudleger i hvertfall fastslår at solkrem med høy faktor hver eneste dag året rundt er et must.Det er jo totalt feil, i det landet her er det knapt stråling å snakke om midtvinters.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Ikke noe negativt med å peele av døde hudceller.Samt at det blir mindre støv i huset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå