Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet

Jeg har kr. 50.000,- på sparebanken, og fast heltidsjobb som jeg har hatt i et år nå.Timelønn kr. 140,-.

Er singel og uten barn.Har ingen som kan garantere for meg, og får ingen ting i arv.

Har ingen gjeld.

Er det mulig å få boliglån da?

Hvis ja, hvor mye kan jeg forvente å få?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_linda_*
Skrevet

Rettelse:

Har 50.000,- på sparekonto, ikke sparebanken.

Gjest tintin
Skrevet

Hovedregelen er at man maks får låne ca 2,5 ganger inntekt.

Med din timelønn har du ca 260000 i årslønn (?) så det betyr at du normalt kan få låne kr 650 000.

Kommer selvfølgelig litt an på banken din og hvordan de vurderer din betalingsevne, spesielt med tanke på stigende rente fremover.

Snakk med banken din så får du som regelt et raskt og ryddig svar

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Hovedregelen er at man maks får låne ca 2,5 ganger inntekt.

Med din timelønn har du ca 260000 i årslønn (?) så det betyr at du normalt kan få låne kr 650 000.

Kommer selvfølgelig litt an på banken din og hvordan de vurderer din betalingsevne, spesielt med tanke på stigende rente fremover.

Snakk med banken din så får du som regelt et raskt og ryddig svar

Hva med de 50.000,- som jeg har. Kan ikke få noe mer pga de?

Skrevet
Hva med de 50.000,- som jeg har. Kan ikke få noe mer pga de?

De bruker du jo som egenkapital.

Får jo ikke mer lån selv om man har penger på konto...

Skrevet

joda sparepenger hjelper. venninde(19år lærling) som gikk i banken og spurte om lån. kunne få 500.000. da hun sa hun hadde 500.000 på konto kunne hun plutselig få 1.900.000 inntekt 50.000 forventet inntekt som fagarbeider 400.000+

men 50.000 hjelper vell ikke så mye. har ca 2000t/år dvs 280.000x3 som du bør kunne få hos noen banker som førstehjems lån med litt egenkapital. blir 840.000 ikke så mye men litt avhengi av hvor du bor bør det være mulig og få seg et lite krypinn for det:)

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
joda sparepenger hjelper. venninde(19år lærling) som gikk i banken og spurte om lån. kunne få 500.000. da hun sa hun hadde 500.000 på konto kunne hun plutselig få 1.900.000 inntekt 50.000 forventet inntekt som fagarbeider 400.000+

men 50.000 hjelper vell ikke så mye. har ca 2000t/år dvs 280.000x3 som du bør kunne få hos noen banker som førstehjems lån med litt egenkapital. blir 840.000 ikke så mye men litt avhengi av hvor du bor bør det være mulig og få seg et lite krypinn for det:)

Hei, den beregninga skjønte jeg ikke helt. Kunne du forklare den enklere?:)

Gjest antigartner
Skrevet

Det fredrik sier er at du tjener ca 280000 per år (Han har tatt utgangspunkt i at du jobber ca 2000 timer per år. Dette er nok ofte for høyt. Beregn heller 1750 - 1800 timer per år.) I tillegg sier han at du bør få ca tre ganger årsinntekt i lån.

Hvor mye du kan få i lån er det bare banken som kan svare på. Det er heller ikke slik at den "snilleste" banken er den som er villige til å gi deg mest lån. Se på helheten i tilbudet du får, og vær ærlig med banken når du forteller om forbruket ditt, som de legger inn i sine beregningsmodeller.

Skrevet

års inntekt bør h*n vite selv da. så ikke så mye vits i å diskutere det for h*n.

ang 3x årsinntekt bør det være mulig og få. ikke noe ønske situasjon men bedre å komme seg inn i markedet og heller leve trangt, enn å leie. lansiktig i hvertfall. og når det er såpass dyrt og kjøpe må mann kanskje gjør en innsats for å få nokk lån til og kjøpe noe.

Gjest antigartner
Skrevet
års inntekt bør h*n vite selv da. så ikke så mye vits i å diskutere det for h*n.

TS sier at h*n ikke forstår beregningen din, så det er den jeg forsøker å forklare i mitt innlegg. :fred:

ang 3x årsinntekt bør det være mulig og få. ikke noe ønske situasjon men bedre å komme seg inn i markedet og heller leve trangt, enn å leie. lansiktig i hvertfall. og når det er såpass dyrt og kjøpe må mann kanskje gjør en innsats for å få nokk lån til og kjøpe noe.

Enig!

En bør finne ut av hva en faktisk kan klare av boutgifter per måned når alle andre utgifter er betalt. Utfra dette kan et boliglån beregnes. (Det må tas høyde for framtidig renteøkning.) Det er i denne sammenhengen det er viktig å få med seg alle utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...