Gå til innhold

Når skal leksene gjøres

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når gjør deres barn lekser? Må de gjøre det med en gang de kommer hjem, eller får de en times tid til å slappe litt av? Skal det gjøres før eller etter middag? Får de bestemme selv når det skal gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min stesønn går i 1 kl... Han er på SFO etter skulen. Vi lar han gjøre lekser mens vi lager middag, og litt etter middagen om han ikke var helt ferdig med de han holdt på med. Siden han bare går i 1 kl så han de ikke så mye lekser,men vi bruker å få han til å gjøre fra sej leksene tidlig slik han har fri resten av uken.

Å gjøre de om kvelden når kroppen er sliten etter dagen er jo ikke så lurt. Dessuten har de jo friskt i minnet om hva de har lært på skolen på ettermiddagen. Jeg ville latt ungen gjøre lekser tildli på dagen, så de kan styre me andre ting på kvelden. :)

Skrevet
Min stesønn går i 1 kl... Han er på SFO etter skulen. Vi lar han gjøre lekser mens vi lager middag, og litt etter middagen om han ikke var helt ferdig med de han holdt på med. Siden han bare går i 1 kl så han de ikke så mye lekser,men vi bruker å få han til å gjøre fra sej leksene tidlig slik han har fri resten av uken.

Å gjøre de om kvelden når kroppen er sliten etter dagen er jo ikke så lurt. Dessuten har de jo friskt i minnet om hva de har lært på skolen på ettermiddagen. Jeg ville latt ungen gjøre lekser tildli på dagen, så de kan styre me andre ting på kvelden. :)

Signerer denne!

Skrevet

Her må barna gjøre lekser før andre aktiviteter på ettermiddagen. De kommer hjem fra skolen, og finner seg som regel noe å spise; så lekser. Er nazimamma i følge barna på dette. ;)

Skrevet
Her må barna gjøre lekser før andre aktiviteter på ettermiddagen. De kommer hjem fra skolen, og finner seg som regel noe å spise; så lekser. Er nazimamma i følge barna på dette. ;)

Samme her.

Vi spiser middag sammen først, deretter lekser, så andre aktiviteter.

Gjest Gjest
Skrevet
Samme her.

Vi spiser middag sammen først, deretter lekser, så andre aktiviteter.

De fleste fritidsaktivitetene starter ved 17-tiden, så hvordan dere klarer å lage og spise middag - samt gjøre lekser før det er for meg et mysterium ..

Gjest Gjest
Skrevet
De fleste fritidsaktivitetene starter ved 17-tiden

Eh, nei.

Gjest Raptuza
Skrevet

Vi har og den rutina at etter middag når barnet kjem heim, er det leksetid. Uansett stønn og grynt og klage.

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss har de fått bestemme dette litt selv fra de begynte på skolen. Noen dager er været kjempefint, og da føles det nesten som en straff å sitte inne med lekser. Andre ganger er de helt utslitt av selve skolen og trenger litt tid til avkobling før de begynner med lekser.

Jeg har jo vært i tvil om dette er riktig, men hos oss er det ikke tvil lenger. Eneste jeg forlanger er at de kan vise meg ferdige lekser når det er leggetid, og dette har fungert kjempefint. Ungene er blitt veldig selvstendige og tar ansvar for leksene selv. De sitter på rommene sine og gjør selve leksene, og jeg har fra dag 1 sagt at de skal prøve selv først med vanskelige lekser - og så får de heller komme ned og spør om hjelp dersom de står fast. Må jo skryte litt og legge til at ungene mine er blant de aller flinkeste i klassen...og de slipper hatforholdet til lekser som mange andre har. :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Her må også lekser gjøres rett etter skolen, etter de har spist litt. Når det gjelder fritidsaktiviteter begynner ikke de før 18.00. og da rekker en lekser, middag og tv/spill/trampoline/venner el før det begynner. Å sitte med lekser på kvelden er ikke aktuelt da de er så trøtte og får ikke jobbet like godt. Enkelte ganger skjer det noe som sjør at vi utsetter leksene, og da ser jeg det problemet vi hadde hatt daglig om vi ikke hadde klare rutiner på lekseutførelse. Så rutiner er viktige her hos oss. Men barna er jo privilligerte som kommer hjem til et hus med en mor/stemor stor sett hjemme siden jeg jobber hjemmenfra med eget firma. :)

Skrevet

Vesla, som går i 3. klasse, får ukeplan hver fredag. Hun velger selv å gjøre leksene i løpet av helga, så får hun "fri" i ukene.

Skrevet

Hos oss skal leksene gjøres når 1 klassingen og 3 klassingen kommer hjem fra skolen. Det blir verken fjernsyn eller andre aktiviteter før leksene er gjort.

Gjest Gjest
Skrevet
Eh, nei.

Nå har jeg hatt to barn gjennom barne- og ungdomsskole .. og har faktisk opplevd at både fotballtrening, svømming, friidrett og barneteater starter kl. 17. Så for oss var det såvidt vi rakk hjemom for å skifte klær - allerminst lage middag og gjøre lekser før vi dro avgårde.

Skrevet

Her også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...