Gjest Fersk leietaker Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Jeg har noen spørsmål angående å leie leilighet siden jeg aldri har gjort det før og skal leie fra høsten av. Jeg har sett på en leilighet som virker bra og jeg skal få sett på den i helgen en gang. Det er en 2-roms leilighet til leie hvor det er oppgitt månedlig leiebeløp, og det står oppgitt at det er både kabel-tv, internett, møbler og hvitevarer. I den forbindelse lurer jeg på hva det er jeg må være spesielt obs på, både hva jeg skal spørre husleier om og hva jeg skal se etter spesielt i leiligheten? Eventuelt ved kontraktsinngåelse, hva jeg skal være forsiktig med i kontrakten, eller passe på å få inn i kontrakten e.l.?
Idril_M Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Det er enkelt og greit å bruke en av standardkontraktene som ligger hos f.eks. forbrukerrådet. Her er nyttige tips og her er forbrukerrådets leietakersider. Med huseier er det greit å få avklart parkeringsrettigheter, hva du kan endre på i leiligheten (som f.eks. har du lov til å male en vegg?), hvem som betaler ved evt. skader, husdyrhold, få skriftlig hva som følger med av møbler/hvitevarer, depositum og forsikringer. Sjekk vannkranene og i skapene under etter skader, se om det er brannsikkert i leiligheten (er det pulverapparat, brannstige?)... Sjekk sidene til forbrukerrådet, så burde du være godt forberedt.
Gjest TS Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Det er enkelt og greit å bruke en av standardkontraktene som ligger hos f.eks. forbrukerrådet. Her er nyttige tips og her er forbrukerrådets leietakersider. Tusen hjertelig takk for fyldig og god informasjon Da fikk jeg plutselig mye å lese på og mye å forberede meg til Tusen takk!
mamut75 Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Pass på at eventuelt depositum settes på konto i ditt navn , hvor både du og utleier må signere for å få pengene ut igjen .
Gjest Gjest_KARI_* Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Les nøye om tidsbestemt og tidsubestemt avtale og pass GODT på hva du skriver i hver punkt i leieavtalen. Det er lett å bare sitte der og godta alt når man skriver leiekontrakten men utleieren kan fort finne på å snu livet opp-ned for en i ettertid. Det finnes mange utleiere fra helvete der ute.
Serina Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Pass på at det er isolert mellom leilighetene (om du ikke vil delta i middagsdiskusjonene til naboen da), at du har egen parkeringsplass (sånn at du slipper å gå en halv kilometer for å hente bilen). Og se etter at det ikke er sopp på veggene på soverommet (spesielt i kjeller-leiligheter).
Gjest Leietager Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Husk å skrive en tilstandsrapport av leiligheten som huseier godkjenner. Da fører du opp alle skader, selv de som virker ubetydelige! Har selv opplevd en skikkelig drittsekk av en utleier, som forlangte 30000 for ny parkett pga ett brennmerke fra en sigarett. Både parketten og brennmerket var ihverfall 30 år gammelt!
Gjest TS Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger Har nå satt opp en liste hvor jeg fører alle deres råd med, så det er bare å komme med alt dere har! Tilstandsrapport ja, smart Og en inventarliste. Skal disse være deler av kontrakten eller tillegg av noe slag? Tusen takk for alle svar! Føler meg mye mer forberedt og klar for å se på leiligheter etter dette.
Gjest Golden Girl Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 (endret) Hvis leiligheten har en bod, så sørg for å se den, og at den er tom. Her jeg bor har det blitt skikkelig rot fordi noen som har flyttet fra en naboleilighet har latt sine ting stå igjen, og de nyinnflyttede trodde min bod var deres, og da tok jeg den ved siden av som var tom, fordi jeg trodde det var min. Og naboen som eide den siste boden ble dritsur på meg... Rot! Endret 1. april 2008 av Golden Girl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå