Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ny student
Skrevet

Hei!

Jeg er en dame på 30 år som planlegger å begynne på ingeniørstudier til høsten.

Saken er den at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken linje jeg skal søke, og jeg lurer derfor på om noen brukere her kan råde meg/anbefale i en eller annen retning. Kanskje det er noen ingeniører her som kan fortelle meg hva de driver med til daglig?

Viktig for meg er jobbmuligheter om tre år. Jeg ønsker en sikker jobb, med ok lønn og delvis utfordrende arbeidsoppgaver. Må kunne kombineres med familieliv, da jeg ha barn.

Jeg vil nok helst jobbe inne, dvs ikke på anlegg etc.

Har vel egentlig ikke noen spesielle preferanser mtp interesser, men i utgangspunktet foretrekker jeg matte fremfor fysikk, og jeg er mer teoretisk enn praktisk anlagt.

Skal studere og jobbe i Oslo/omegn.

Tusen takk for alle innspill!

Skrevet (endret)

Jeg vil først si at du har gjort et godt valg!

Jeg er både utdannet dataingeniør og bygningsingeniør ved Høgskolen i Oslo.

Nå jobber jeg som bygningsingeniør i et lite privat firma en times tid utenfor Oslo. Her driver jeg med prosjektering av veger/VA og støyvurderinger.

Mine arbeidsoppgaver spenner seg fra små private veger på 30 meter til store statlige veger på mange kilometer.

Jeg sitter stort sett inne på kontor foran PC'n. Av og til er vi ute på befaringer, men da bare for å få et inntrykk av hvordan det ser ut der vi skal prosjektere, for å avdekke eventuelle utfordringer og for å ta bilder.

Når det gjelder lønn, så har jeg nå jobbet i bedriften i halvannet år, og tjener 370.000. Lønnsøkning varierer jo fra bedrift til bedrift, men her hos oss er vi sikret ca. 10000 i økning hvert år i tillegg til bonusordning.

Det jeg syns er mest morsomt med jobben er i ettertid å se det ferdige anlegget. Moro å se at det man har jobbet med i timer foran maskinen faktisk blir en realitet som andre benytter seg av.

Jobbmarkedet for bygningsingeniører er for tiden meget bra, og jeg kan trygt anbefale deg dette!

Lykke til! :)

Endret av Minien
Gjest Gjest
Skrevet

Behovet for dataingeniører er stort.

Høgskolen i Oslo er vel og de eneste i landet som kan tilby ortopediingeniørutdanning, men den retningen er vel rimelig praktisk anlagt.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du kommet fram til en retning som interesserer deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...