gattissima Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Etter mange års uhemmet fråtsing - uten å tenke på hverken kalorier eller vekt - har både samboer og undertegnede plutselig oppdaget at alderstilleggene har blitt litt for store. Om et par måneder er det ferie, og vi ønsker ikke å vralte rundt med disse kroppene på beach'en... Men er det noe jeg overhodet ikke har peiling på, så er det "slankemat". Har vært så heldig at jeg alltid tidligere kunne spise alt jeg ville, uten å legge på meg. Noen flere som vil ned et par kilo til sommeren og utveksle mattips/menyer? Det er sikkert mye god mat som er både lett og sunn (håper jeg )
gattissima Skrevet 1. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 1. april 2008 I dag blir det forresten grillet fisk med blomkål og gulrøtter. Og bittelitt brød til. Men aner ikke hva vi skal spise i morgen...
Honey Bee Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Kyllingfilèt og pastasalat. Pennepasta(fullkorn) Avokado Tomat Fetaost Trippelsalat Rødløk Bland en neve fersk hakket basillikum og ett fedd hvitøk i en boks kesam. Mmm....nammis
DDuck Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Jeg er fan av grønnsakssupper og lapskaus med kylling i utrooolig godt svinefilet med ris/pasta og grønnsaker er jo også veldg godt Spinatsuppe med egg og grovt brød mmm jeg blir sulten jeg
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Gode tips her *unngå mye raske og skjulte karbohydrater i ferdigmat (fra pose til farseblandinger som pølser o.l). En tilleggsgevinst er mindre salt som binder vann i kroppen og får deg til å bli "tjukkere" *Dropp sauser med mye smør og fett i som hollandaise, bernaise o.l til hverdags. Bruk sjysaus fra steking, ovnsstek eller bak i folie og bruk krafta. *Større andel grønnsaker, mindre brød, potet etc - og bruk grovere varianter der det er mulig. *ikke spis mye kjøtt hver dag. Kjøtt er ikke nødvendigvis usunt, men energirikt - det meste av energioverskudd blir til fett. Spis vegetarisk f eks en dag i uka (grønnsakssuppe/tomatsuppe med brød til er et greit alternativ), og spis fisk og kylling. Ellers: ikke tenk FOR mye på at alt skal være sunt, da blir det kjedelig og tvangsmessig. Lag god mat, og unn dere noe en gang i blant selv om det ikke er det sunneste alternativet...
HeleneHarepus Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Noen tips: * stek eller grill maten inne i ovnen istedetfor på stekepannen * kok framfor steke mat * del tallerken i 4: 1/4 med kjøtt/fisk, 1/4 med potet/pasta/ris og 2/4 med grønnsaker * lag ferdig porsjon på tallerkenen, og ikke forsyn deg to ganger * drikk 3 glass vann til maten; et før/under/etter maten * ikke handle på tom mage * skriv handleliste * planlegg middagen for en uke om gangen * velg grovere brød, putt grovt mel i vafler/pannekaker ol * ikke bruk kunstig søtningsstoff, reduser heller sukkermengden * lag lite sukrede hveteboller som sncks når du er søtsyk * popcorn er ok lørdagssnacks * reduser fettet ved å skjære bort synlig fett, kjøp lettere melk, magrere ost, redusere smørmengde på skive, bruke meljevning i en evt saus * bruk rent kjøtt, unngå farse/pølse mat Lette matretter: * grillmat (deilig og mye av fettet renner bort) med en god salat (som kan varieres i det vide og breie) og evt ris/pasta(velg fullkorn)/potet * kokt fisk * grønnsakssuppe Der finnes jo mange oppskrifter f.eks på matprat.no ol sider. *Abbonere på tråden*
Gjest Eurydike Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Noen av våre sunneste middager: -Ovnsbakt laksefilet med tomat- og linsesalat og matyoghurt. -Grønnsakssuppe med byggryn og Puy-linser. -Torskefilet med kikerter og spinat. -Ovnsbakt eller grillet kyllingfilet og blandet grønn salat med avokado og valnøtter (og evt vårløk, tomat++). Eller blandet grønn salat med texmex-krydret kyllingfilet, bønner, avokado, tomater og rødløk. Begge med sitron- eller lime- og olivenoljedressing. -Blandet grønn salat med tunfisk, kokt egg, oliven, tomater, reddiker, artisjokker, grønne bønner, kapers og rødløk. -Ovnsbakt laksefilet, sitronbåter, matyoghurt eller kesam med pepperrot og blandet grønn salat med grønne bønner og balsamicobakte rødbeter. (jeg har lagt ut oppskrifter på noen av disse i matforumet). Byggryn, speltgryn og quinoa er ellers gode erstattere for ris eller pasta, med høyt innhold av fiber og protein. De to førstnevnte kan dessuten brukes i (minestroneaktige) supper, feks sammen med bønner og spinat eller grønnkål. Fullkornspasta er også et bedre alternativ enn vanlig pasta. Rent kjøtt og fisk, gjerne brukt i gryter/supper sammen med grønnsaker slik at man ikke trenger saus, er alltid bra. Det er samme er foliepakker og ovnsformer med "alt i ett". Grillpanne er dessuten fint fordi man da kan steke helt uten fett (feks kyllingbryst rubbet med indisk, meksikansk eller marokkanskinspirert krydderblanding, grillet på begge sider i grillpanne og etterstekt i ovnen noen minutter).
HeleneHarepus Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 Grønnsaksform i ovnen: aubergin, squash, paprika, løk, champignon, hvitløk, ferske tomater og hermetiske tomater legges lagvis i en ildfast form. Ha på en skvett med eplejuice/hvitvin el. Krydre med det krydderet du liker; jeg pleier ha i salt, pepper, rosmarin, oregano, paprika og chilli. Ta på aleminiumsfolie og lar det steke på 200 grader i 1,5 time. Tar av folien og strør på ost, lar det bli gyllent i ca 15 minutter etterpå. Serverer med ris og noen ganger kyllingfilet, en biff eller andre ganger ingenting til. Dette er noe vi ofte har om lørdagen når vi har god tid. Grønnsakene kan du jo variere alt ettersom hva du har, sessong, hva du liker etc.
gattissima Skrevet 2. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2008 Fantastisk! Tusen takk for mange gode tips og oppskrifter Jeg ser nå at vi ikke trenger å endre på så veldig mye i forhold til det vi vanligvis spiser. Det største problemet foreløpig er at min samboer ikke føler at han blir skikkelig mett hvis det ikke er rikelig med enten brød, pasta eller poteter til måltidet. Vi har også begynt å spise en litt sunnere frokost, og små måltider med grovt knekkebrød og magerost i løpet av dagen. Da er vi ikke så vannvittig sultne når det er tid for middag. I dag blir det enkelt; grillet kyllingfilet med salviesalat. Er usikker på resten av tilbehøret, men litt fullkornspasta frister mest. I morgen skal jeg prøve torskefilet med kikerter (takk, Eurydike )
Gjest _Leela_ Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Mine favoritter er: Wok - masse av grønnsakene en liker, rent kjøtt (kylling, svin, okse), peppersaus, østerssaus og hvis ønskelig fullkornspasta (vi bruker båndspaghetti). Grønnsaksuppe - igjen masse av grønnsakene en liker (idag skal vi teste ut kjøttboller av kyllingkjøttdeig, håper det blir bra). Ellers pleier jeg å lage meg en salat ved siden av kjøttet, får smak på den ved hjelp av fetaost og balsamicoeddik. Til frokost er forresten havregryngrøt med litt kruskakli kjempegodt og mettende, bruker masse kanel og litt sukker evt frukt. En bra start på dagen.
Gjest Huldali Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 (endret) Seiburgere med wok, fullkornsris og taziki: Kjøp inn seiburgere og varm dem i mikroen eller i ovnen (da slipper de å stekes i smør i panna). Wok: Stek wokgrønnsakene i panna (trenger ikke olje siden de avgir så mye veske i seg selv). Fullkornsris: Lages som på pakka. Taziki: 1 beger mager kesam 1% fett 1 agurk 2-3 fedd hvitløk (litt etter smak) Saften fra en halv sitron (også litt etter smak) Salt og pepper etter samak. Skrell agurken og riv den på et rivjern, press ut alt vannet og ha oppi kesamen. Ha hvitløken i en hvitløkspresser og bland inn. Ha over sitronsaften og salt og pepper. Bland godt. Serveres kaldt til den varme maten. Kjempe god og enkel middag! Endret 4. april 2008 av Huldali
Gjest Huldali Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Slenger med en god dessert: Gele og eggedosis: Bland 1 liter sterk saft uten sukker og varm opp. Jeg bruker bringebær saft fra ICA og da 4 dl saft og 6 dl vann. Når vannet koker rør inn en pose geletainpulver. Sett i kjøleskapet til geelen har stivnet. Eggedosis: Lag eggedosis på vanlig måte, men bytt ut sukkeret med splenda.
Gjest Kaya83 Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Du sier at din samboer ikke blir ordentlig mett hvis han ikke får poteter/pasta/ris til.. Det sitter nok ganske psykisk vil jeg tro, men jeg tenkte jeg skulle gi deg et tips til en utrolig god og mettende (og sunn) dressing.. Kjempeenkelt er det også.. Bland en pose garlic-mix (som finnes i chipshyllen) med en sånn stor boks med yoghurt naturell.. Utrolig bra for magebalansen, samt mer mettende.. Og utrolig godt.. Denne dressingen er veldig frisk da, så den er ikke særlig god som pizzadressing feks, men jeg bruker den til det meste.. Utover det, så har jeg ikke så mye å komme med, bortsett fra at dere bør være flinke til å leke på kjøkkenet.. Kjøp inn ting dere normalt ikke kjøper og lek dere frem til fantastiske retter.. Da blir det mer spennende å spise sunt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå