Gå til innhold

skatteoppgjøret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sandra Salamander_*
Skrevet

Hvert år skjer det. Folk venter på oppgjøret.

"hvis vi får igjen" skal vi kjøpe ditt eller datt.

"vi tror vi får igjen"

Tror vi får en stor baksmell..

Vi hadde regnet med 30.000 igjen,men vi ble skyldig.

Og sånn kan jeg fortsette.

Har virkelig folk med vanlig lønnsinntekt så dårlig kontroll på økono,ien sin?

mange har ikke snøring i hvordan de ligger an.

Enhver med en pc eller kalkulator skulle ha funnet ut for lenge siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg lurt på også! Jeg kunne til en viss grad forstå det før da man måtte beregne "for hånd", men nå ligger det jo kalkulatorer ute bl.a. på Skatteetatens sider (Som for øvrig inneholder stort sett all den informasjonen man trenger på dette området) og man trenger ikke akkurat være astrofysiker for å holde oversikten selv.

Gjest Gjest_sandra salamander_*
Skrevet
Dette har jeg lurt på også! Jeg kunne til en viss grad forstå det før da man måtte beregne "for hånd", men nå ligger det jo kalkulatorer ute bl.a. på Skatteetatens sider (Som for øvrig inneholder stort sett all den informasjonen man trenger på dette området) og man trenger ikke akkurat være astrofysiker for å holde oversikten selv.

Mange kunne spart seg for ergelsene med å vente.

Om renten går ned-en betaler ned et lån-jobber ekstra, så kan en sette seg ned tidlig på året å undre seg om dette vil gå rette veien til neste vår.

Ikke pokker.

Så jeg har funnet ut at det er mange her inne som lar økonomien flyte fritt.

Så kommer samme spørsmålene opp på Kg hvert år, Ble du skyldig/fikk du igjen?

mange av de som fikk igjen jubler, og det er mange av de som legger ut tråder om hvor vanskelig økonomien er blitt pga ditt og datt. Det er store lån, kredittkort osv,men så får de igjen penger og det fortelles villig vekk om hvor fort de skal svis av. Gjerne shopping, uteturer. Ikke gjelda som tynger nei.

Jeg blir helt matt.

Skrevet

vel, jeg er altså en av disse dustene som ikke har oversikten over om jeg får igjen, evt hvor mye/lite jeg får igjen.

Jeg får vel bare innrømme at jeg er så blond at jeg regner med at med lønningsavdeling som vet hvor mye jeg tjener, og skattekort som er tilpasset det lønns-sjiktet jeg ligger i, så trekkes det sånn nogenlunde riktig skatt av lønnen min, og foreløpig har jeg stort sett hatt helt rett i det.

Og jo, jeg vet vel at det er mulighet til å finne ut av det selv, hadde jeg fått baksmell noen gang, eller merkelig store summer tilbake, så hadde jeg kanskje tatt meg bryet med å undersøke, men siden jeg stort sett alltid får igjen, og kanskje mellom 500-7000,- så ser jeg ikke helt poenget. Har jeg jobbet vanlig, med vanlig ferie og ikke noe ekstraordinært, så ligger jeg stort sett akkurat i 500-1000,- tilbake. De gangene jeg har fått mer, har det stort sett vært pga jobbskifter og ikke jobbet fullt år eller jobbet hele ferien eller hva som helst.

men hvorfor gidde å irritere seg over at noen ikke gidder gå inn å sjekke i forkant?

Hvis det ikke plager meg å ikke vite, burde det jo ikke plage andre at jeg ikke vet?

Gjest Gjest
Skrevet
vel, jeg er altså en av disse dustene som ikke har oversikten over om jeg får igjen, evt hvor mye/lite jeg får igjen.

Jeg får vel bare innrømme at jeg er så blond at jeg regner med at med lønningsavdeling som vet hvor mye jeg tjener, og skattekort som er tilpasset det lønns-sjiktet jeg ligger i, så trekkes det sånn nogenlunde riktig skatt av lønnen min, og foreløpig har jeg stort sett hatt helt rett i det.

Og jo, jeg vet vel at det er mulighet til å finne ut av det selv, hadde jeg fått baksmell noen gang, eller merkelig store summer tilbake, så hadde jeg kanskje tatt meg bryet med å undersøke, men siden jeg stort sett alltid får igjen, og kanskje mellom 500-7000,- så ser jeg ikke helt poenget. Har jeg jobbet vanlig, med vanlig ferie og ikke noe ekstraordinært, så ligger jeg stort sett akkurat i 500-1000,- tilbake. De gangene jeg har fått mer, har det stort sett vært pga jobbskifter og ikke jobbet fullt år eller jobbet hele ferien eller hva som helst.

men hvorfor gidde å irritere seg over at noen ikke gidder gå inn å sjekke i forkant?

Hvis det ikke plager meg å ikke vite, burde det jo ikke plage andre at jeg ikke vet?

Samme her, jeg pleier å få igjen 3-4 000, og så lenge jeg jobber normalt og alt er som vanlig, så ser jeg ikke poenget med å sjekke noe mer. Jeg er ikke spent, og jeg gnåler ikke til folk om det heller.

Det er ikke det at folk ikke sjekker som er irritasjonsmomentet, men alt gnålet deres om det, når de kunne funnet det ut ved å sjekke. Unødvendig syting, mao. Hvis man er så spent, så kan man jo bare gå inn og sjekke, i stedet for å mase om det til alle rundt seg.

Skrevet

og jeg må jo bare si, jeg lar faktisk langtifra økonomien min flyte fritt!! Jeg har faktisk ganske så god kontroll på økonomien min, tjener mindre en mange andre som både innehar økonomisk utdannelse og sjekker skatt, men har likevel mer å rutte med i hverdagen og muligheter til å gjøre det jeg ønsker, nettop pga kontroll og struktur. Da altså sett bortifra skattekronene.

har heller ingen store lån som gjør noe endring på ligningen min, hos meg er det lønn og skattetrekk, stort sett alene, som er avgjørende for hva jeg får igjen.

Skrevet
Det er ikke det at folk ikke sjekker som er irritasjonsmomentet, men alt gnålet deres om det, når de kunne funnet det ut ved å sjekke. Unødvendig syting, mao. Hvis man er så spent, så kan man jo bare gå inn og sjekke, i stedet for å mase om det til alle rundt seg.

ok, jeg gnåler ikke så fælt om det jeg da, men spent er jeg, selv om jeg ikke går inn og sjekker allikevel.

Skrevet

Nå overlater de fleste til lønnsavd det med lønn og skatt da....men hva skal det ha seg at det er så mange som sitter med skjegget i postkassen?

man kan da ikke overlate alt til lønnskontoret.

Jeg irriterer meg ikke, bare undrer.

Gjest Gjest
Skrevet
ok, jeg gnåler ikke så fælt om det jeg da, men spent er jeg, selv om jeg ikke går inn og sjekker allikevel.

Jeg vet at jeg som regel får igjen minst 3 000, men -litt- spent er jeg likevel. Men jeg har jo ikke lyst til å sjekke, for det tar jo vekk spenningen. Jeg synes det er gøy å bli overrasket, jeg. Jeg vet at jeg ikke får noen alvorlige baksmell, jeg har -aldri- fått noen baksmell, faktisk. Så da er det jo bare gøy å se hvor mye man får igjen. Hadde jeg trodd det var noen som helst sjanse for at jeg kunne fått baksmell hadde jeg sjekket. Jeg går ikke rundt og gnåler om det, dog, er bare litt spent i mitt stille sinn.

Skrevet
Nå overlater de fleste til lønnsavd det med lønn og skatt da....men hva skal det ha seg at det er så mange som sitter med skjegget i postkassen?

man kan da ikke overlate alt til lønnskontoret.

Jeg irriterer meg ikke, bare undrer.

Vet ikke hvorfor så mange sitter med skjegget i postkassa jeg, har aldri opplevd det selv. Jeg overlater skattetrekk til lønningsavdelingen, men har i en periode valgt å be lønningsavdelingen trekke meg litt ekstra, fordi jeg var i en periode jeg visste var annerledes en vanlig.

Jeg vet at jeg som regel får igjen minst 3 000, men -litt- spent er jeg likevel. Men jeg har jo ikke lyst til å sjekke, for det tar jo vekk spenningen. Jeg synes det er gøy å bli overrasket, jeg. Jeg vet at jeg ikke får noen alvorlige baksmell, jeg har -aldri- fått noen baksmell, faktisk. Så da er det jo bare gøy å se hvor mye man får igjen. Hadde jeg trodd det var noen som helst sjanse for at jeg kunne fått baksmell hadde jeg sjekket. Jeg går ikke rundt og gnåler om det, dog, er bare litt spent i mitt stille sinn.

Jeg også liker spenningen, og synes det er mest spennende å vente til jeg får selvangivelsen med å få vite.

Og som du, hadde jeg vært i en situasjon der jeg trodde jeg hadde særlig sjanse til å få baksmell, så hadde jeg undersøkt og gjort noe med det.

Venter spent i mitt stille sind jeg og, og jubler nok litt de gangene jeg får litt mer en 500,- tilbake.

Skrevet

Det er ikke "gnålet" på KG som irriterer meg. Det kan jeg jo bare la være å lese. I det virkelige liv derimot later dette også til å være et kjært samtaleemne i "sesongen" nå på våren og forsommeren. For meg er ikke dette et spennede tema i det hele tatt siden jeg nesten til en hver tid vet akkurat hvordan denne husholdningen ligger an skattemessig.

Spesielt irriterer jeg meg over de som syter og klager fordi de får en stor "baksmell" som kommer som julekvelden på kjerringa. Store skattemessige endringer oppstår ikke av seg selv og hadde de fulgt med, kunne det helt sikkert ha vært unngått og hadde de i det minste kjørt en beregning pr. 1. januar, så hadde de hatt nesten ett år å spare på før restskatten forfaller til betaling.

Skrevet
og jeg må jo bare si, jeg lar faktisk langtifra økonomien min flyte fritt!! Jeg har faktisk ganske så god kontroll på økonomien min, tjener mindre en mange andre som både innehar økonomisk utdannelse og sjekker skatt, men har likevel mer å rutte med i hverdagen og muligheter til å gjøre det jeg ønsker, nettop pga kontroll og struktur. Da altså sett bortifra skattekronene.

Må man ha økonomisk utdannelse for å klare å beregne skatten sin?

Skrevet

har jeg skrevet at man må det?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Selv med økonomisk utdannelse er det kjempevanskelig å beregne personskatt. Det er lang rekke med hensyn å ta når skatten skal beregnes. Jeg er kjempeimponert hvis du klarer å regne ut skatt med nøyaktighet uten å ha økonomisk utdannelse.

Skrevet
Selv med økonomisk utdannelse er det kjempevanskelig å beregne personskatt. Det er lang rekke med hensyn å ta når skatten skal beregnes. Jeg er kjempeimponert hvis du klarer å regne ut skatt med nøyaktighet uten å ha økonomisk utdannelse.

er det? (jeg har som tidligere nevnt ikke sjekket selv).

Men dersom det faktisk nesten skal økonomisk utdannelse til for å beregne skatten sin, hvorfor skriver opptil flere her som om vi var duster vi som venter til skatten kommer?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er faktisk veldig spent i år, selv om jeg har sjekket... :sjenert:

Tidligere år har vi ikke kunnet bruke kalkulatorene på grunn av en del spesielle faktorer, med etterbetaling av skatt betalt til utland osv, så i år er første gang vi får vite skatten når selvangivelsen kommer.

Vi har hatt mange skattemessige endringer i 2007, og jeg er veldig spent på å se om vi (kalkulatorene) har regnet riktig... :)

Jeg er altså en med "full kontroll", og som har sjekket, men som ikke tror på noe som helst før jeg ser det svart på hvitt... ;)

Skrevet

Kjempevanskelig? :klø: Og hvilke hensyn er det du tenker på?

Skrevet
har jeg skrevet at man må det?

Fordi du skiller mellom deg selv og folk som har økonomisk utdannelse og sjekker skatt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
er det? (jeg har som tidligere nevnt ikke sjekket selv).

Men dersom det faktisk nesten skal økonomisk utdannelse til for å beregne skatten sin, hvorfor skriver opptil flere her som om vi var duster vi som venter til skatten kommer?

Ja, det skal tas hensyn til personskatt, trygdeavgift, hvilke fradrag du har, minstefradrag osv. Det er en masse regler man må kunne. Jeg har selv tatt eksamen i skatterett. Det finnes helt sikkert kalkulatorer på nettet man kan beregne skatten med, men for at det skal bli riktig er det viktig å få med alle faktorer. Skattesystemet i Norge er verken kjent for å være rettferdig eller logisk, så det er en del å sette seg inn i ja. Det varierer selvfølgelig etter hvor mye du eier og har av ting, lån osv. Jo enklere økonomi, jo enklere er det å beregne skatt. Hvis du eier litt aksjer, et par boliger, kanskje leier du ut noe. Muligens har du reise du får fradrag for, bilgodtgjørelse, firmatelefon..osv Det sier seg selv at skatten blir vanskelig å beregne da.

Skrevet

Du verden..

Stjernedryss, på skatteetaten.no ligger en skatteberegningskalkulator som er så enkel at ungdomsskoleelever kan bruke den.

Jeg har riktignok økonomisk utdannelse, men jeg har regnet skatten min ned på nærmeste hundrelapp i flere år med den kalkulatoren.

Og det gjør også mange av mine venner og familie som ikke har økonomisk utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...