lirypa Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 (endret) Hei! Jeg er ikke så bevandret i å bestille fra nettsider som e-bay etc. Noen som kan gi meg en kjapp innføring i hvordan dette fungerer og hva jeg evt. må være obs på? På forhånd tusen takk! Edit: trykkleif Endret 1. april 2008 av lirypa
Prinsesse Snuppelure Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 E-bay er fantastisk...! Gå inn på www.ebay.com - og skriv i søkefeltet på engelsk hva du søker. F.eks underskjørt (petticoat) -ev kan du søke på bridal stuff eller accessories - der finner det du trenger til den store dagen. Se på prisen - og se på hva det også koster å sende varen. Pass på at når du byr, at du finner varer som har valuta USD ($) - nettopp fordi dollaren står lavt i kurs om dagen, og du vil spare mye på dette. Du kan registrere deg først, finn et nickname og et passord, og så er du igang. Da kan du by det du ønsker (det står alltid minimums-pris å by på under i grått) VEldig enkelt . ikke vanskelig. Byr du, så ser du også når auksjonen ender. Du får en mail når det er like før auksjonen er på vei ut, og om du har sjans til å vinne. som regel vinner du.. blir du overbydd, får du mail om dette, og sjans til å by på nytt. E-bay er lett å følge, instruksjonene er enkle å forholde seg til (så fremt engelsken er god! ) NB! Pass på å lese all info om varen. Når det gjelder størrelsen på varene du kjøper, er ofte f,eks lengden oppgitt i inch eller '' - dvs du må gange med 2,5 for å få cm. Inch er det same som en norsk tomme. De tingene jeg har kjøpt hittil har jeg vært kjempefornøyd med. jeg har kjøpt slør til 180,- underskjørt til 180 og brudekrone til 90,- Lykke til - si fra hvis du trenger hjelp! Hei! Jeg er ikke så bevandret i å bestille fra nettsider som e-bay etc. Noen som kan gi meg en kjapp innføring i hvordan dette fungerer og hva jeg evt. må være obs på? På forhånd tusen takk! Edit: trykkleif
Prinsesse Snuppelure Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Ja-og en ting til - som jeg sa her - pass på at totalsummen du kommer til å betale er da varens pris PLUSS sending - som alltid står oppgitt. dvs varens pris PLUSS sending - er det du betaler totalt - antakelig i dollar. Gang med 10 og del på 5,1 så får du den norske prisen! Bare spør hvis du trenger hjelp! E-bay er fantastisk...! Gå inn på www.ebay.com - og skriv i søkefeltet på engelsk hva du søker. F.eks underskjørt (petticoat) -ev kan du søke på bridal stuff eller accessories - der finner det du trenger til den store dagen. Se på prisen - og se på hva det også koster å sende varen. Pass på at når du byr, at du finner varer som har valuta USD ($) - nettopp fordi dollaren står lavt i kurs om dagen, og du vil spare mye på dette. Du kan registrere deg først, finn et nickname og et passord, og så er du igang. Da kan du by det du ønsker (det står alltid minimums-pris å by på under i grått) VEldig enkelt . ikke vanskelig. Byr du, så ser du også når auksjonen ender. Du får en mail når det er like før auksjonen er på vei ut, og om du har sjans til å vinne. som regel vinner du.. blir du overbydd, får du mail om dette, og sjans til å by på nytt. E-bay er lett å følge, instruksjonene er enkle å forholde seg til (så fremt engelsken er god! ) NB! Pass på å lese all info om varen. Når det gjelder størrelsen på varene du kjøper, er ofte f,eks lengden oppgitt i inch eller '' - dvs du må gange med 2,5 for å få cm. Inch er det same som en norsk tomme. De tingene jeg har kjøpt hittil har jeg vært kjempefornøyd med. jeg har kjøpt slør til 180,- underskjørt til 180 og brudekrone til 90,- Lykke til - si fra hvis du trenger hjelp!
lirypa Skrevet 1. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2008 Ja-og en ting til - som jeg sa her - pass på at totalsummen du kommer til å betale er da varens pris PLUSS sending - som alltid står oppgitt. dvs varens pris PLUSS sending - er det du betaler totalt - antakelig i dollar. Gang med 10 og del på 5,1 så får du den norske prisen! Bare spør hvis du trenger hjelp! ÅÅÅ - FLOTT!!! Takk for fyldig innføring! Nå får jeg prøve å registrere meg... hihi... litt morsomt dette her!
Gjest lillebøll Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Men man må legge inn masse kontoinfo for å lage seg bruker?
DDuck Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Pass også på at du ser at varen sendes "worldwide" det er ikke alle som sender til hele verden nemlig Lillebøll: når det gjelder kontoinfo må du legge inn navn, adr osv på deg selv, samt kredtkortnr. utgangsdato og tallene i kontrollffeltet... Du oppretter en så kalt Paypal konto og den er utrolig lett å bruke og betale med. Alt blir også regnet om til NOK slik at du vet eksakt hvor mye som blir trukket Ble kansje litt kronglete forklaring, men det er bare å spørre om du ikke forstår
Gjest lillebøll Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Men er det trygt? Synes ikk e-bay virker som den plassen jeg vil legge igjen alt det der.. Joda, paypal er trygt jeg vet, men likevel..
Prinsesse Snuppelure Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 e-bay har faktisk veldig bra sikkerhetsgarantier - det leser du om på siden deres. Jeg synes det har gått bra. E-bay er en seriøs side, og både kjøper og selger gir hverandre feedback etter salg/mottak av vare - som publiseres for alle -dermed blir de som er dårlige selgere/kjøpere "mobbet" ut. Jeg har lest info om selgeren og hans feedback fra andre kunder før jeg har budt på en vare. Det er ganske smart - der ser du også hvilke "rating" selgeren får. ganske bra. Jeg har kjøpt en del derfra - og har ikke hatt problemer. jeg har ikke hørt om noen enda som har blitt svindlet. men NB! BEtal med kredittkortet ditt! Det er sikkert. skulle du, mot formodning, bli svindlet - så er det ikke du som taper pengene, men kredittkortselskapet! Jeg vet, for jeg jobber i et kredittkortselskap selv...! IKKE legg igjen kortinfo på online (Visa) kortet ditt på paypal. Bruk MasterCard - det er det sikreste! Lykke til! Men er det trygt? Synes ikk e-bay virker som den plassen jeg vil legge igjen alt det der.. Joda, paypal er trygt jeg vet, men likevel..
Leo Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 Du legger ikke igjen kredittkortnummeret ditt på Ebay, kun på Paypal. Vil du være helt sikker, kan du gjøre som meg. Jeg har en konto med eget VISA-kort som jeg overfører penger til når jeg skal handle på nettet. Når jeg har betalt har ikke kontoen lenger dekning og er det ikke dekning på kontoen, så er det også svært begrenset hvor mye noen kan klare å misbruke kortnummeret som er knyttet opp mot denne kontoen. På Paypal får man f.eks. ikke betalt i det hele tatt hvis det ikke er dekning.
Prinsesse Snuppelure Skrevet 1. april 2008 #10 Skrevet 1. april 2008 Det var også veldig smart!!! Du legger ikke igjen kredittkortnummeret ditt på Ebay, kun på Paypal. Vil du være helt sikker, kan du gjøre som meg. Jeg har en konto med eget VISA-kort som jeg overfører penger til når jeg skal handle på nettet. Når jeg har betalt har ikke kontoen lenger dekning og er det ikke dekning på kontoen, så er det også svært begrenset hvor mye noen kan klare å misbruke kortnummeret som er knyttet opp mot denne kontoen. På Paypal får man f.eks. ikke betalt i det hele tatt hvis det ikke er dekning.
DDuck Skrevet 1. april 2008 #11 Skrevet 1. april 2008 Du legger ikke igjen kredittkortnummeret ditt på Ebay, kun på Paypal. Det var det jeg mente ja
junibrura Skrevet 1. april 2008 #12 Skrevet 1. april 2008 Hei. Enig i at e-bay er fantastisk! jeg har også vært skeptisk, og skjønte ingenting da kollegaer på jobben diskuterte alle gode kjøp på e-bay. Men, nå har jeg dristet meg til dette jeg og, - og jeg kjøpte et slør på e-bay til 50,- norske kroner som er kjempefint og like fint som "dyre" norske slør. Dessuten brudepike kjole til min datter til kr 180,- norske. Mange penger å spare! Hiv deg uti, - det er en spennende verden. Lykke til
vimsa38 Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Hei. Enig i at e-bay er fantastisk! jeg har også vært skeptisk, og skjønte ingenting da kollegaer på jobben diskuterte alle gode kjøp på e-bay. Men, nå har jeg dristet meg til dette jeg og, - og jeg kjøpte et slør på e-bay til 50,- norske kroner som er kjempefint og like fint som "dyre" norske slør. Dessuten brudepike kjole til min datter til kr 180,- norske. Mange penger å spare! Hiv deg uti, - det er en spennende verden. Lykke til ja mye fint på ebay:) mange flotte smykker Fant et par hansker til 30 kr Har også kjøpt kjolen fra ebay -total summen ble 1000 Nkr med porto.Utrolig flott og fikk den sydd til mine mål
Gjest Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Jeg har ikk bestilt brudeutstyr, men en mengde andre ting på ebay. Og man blir aldri mint på for mye at man må sjekke reputation til selger (står vist som prosent ved navnet). Hvis den ikke er 98% eller nedover er det greit å sjekke hvorfor den er negativ. Noen tar grensa på 95%, men jeg er så krese hehe.. Og selv om et item er billig så sjekk frakt, veldig mange setter ned prisen på tingen for å selge den billig, men så setter de frakten skyhøy for å tjene inn på det igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå