Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har funnet oss en kattunge som vi skal ta over når den blir gammel nok. har fra før av fått vite at de burde være hos sin mor frem til de er ca. 12 uker. derfor har jeg ikke lest meg opp noe særlig på kattunger enda, og har en god del spm..

katteeier mener nå at jeg kan komme å hente kattungen til helgen, den er nå snart 6 uker, og spiser selv, og har lært seg å bruke kassen. er dette ok, eller er det for tidlig?

har en katt fra før, en hokatt på ca.6 år, og er veldig spent på hvordan hun takler å få en bitteliten baby plutselig. noen erfaringer med dette? jeg tror det vil gå mye bedre siden det er en liten baby, enn hvis det hadde vært en ny voksen katt vi fikk..

når skal man sterilisere en mons?

hvilken kattemat skal jeg gi den lille? tenner har han,men er jo ikke godt utviklet enda. skal jeg gi han boksemat frem til et visst punkt, og deretter begynne å venne han til tørrfor?

håper noen kan hjelpe oss litt med svar på disse spm. kom litt bardus på at vi kunne hente den lille allerede nå til helgen... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei, nei! Du må IKKE hente en 6 uker gammel kattunge! Selv om den spiser selv, trenger den mammaen sin og de dier fortsatt frem til de er 12 uker. Det er ikke sånn at de fullammer helt til de er 12 uker og så plutselig spiser bare tøffor.

Jeg har en katt som var ca 4 uker da vi fant henne under en trapp, hun har et ekstremt behov for nærhet, "sutter" på huden min når vi koser og mjaer fremdeles som en kattunge. Selv om hun er nesten voksen nå. Så med mindre du vil ha en katt som er baby for resten av livet henter du ikke en 6 uker gammel kattunge. Beklager.

Forutsatt at du ikke henter den nå, men venter til den er 12 uker, skal du gi babymat, feks Kitten fra Hills. Før det bør kattungen ha BabyKitten (og det kan godt moren få også). Både den gamle og den nye katten kommer til å spise av samme mat, så ha begge deler stående fremme. Eldre kastrerte katter overlever fint med Kitten-mat, men det er laget for å legge på seg mye, så følg med. Dersom du skulle hentet katten 6 uker gammel, måtte den fått morsmelkserstatning som man kjøper hos vet. og er temmelig dyrt og masse stress å få i den.

Katter skal aldri ha boksemat som "alene-fór", det skal være i tillegg. De trenger tørrfor for å holde tennene fri for tannstein, pluss at boksemat ikke inneholder all næringen de trenger og alt for mye vann. Boksemat er kos.

Når du introduserer den nye katten for den gamle katten, bør du holde den lille inne på et rom og la den gamle ha hele huset slik hun/han er vant med. Ikke tving dem til å vær sammen, men pass på så den store ikke banker opp den lille. Den store bør fortsette å ha sitt eget sted der den kan være frem til den lille er voksen, kattunger er utrolig slitsomme for eldre katter frem til de er i hvert fall 5-6 mndr. Omtrent da skal den kastreres og kan gå ut om du vil.

Lykke til! :)

Skrevet

tusen takk for svar! :)

ja,syntes selv det var veldig tidlig!!! derfor jeg måtte spørre her inne, da katteeier mente at det ikke er noe problem å gi de vekk nå...

men de sa også det at hvis vi ABSOLUTT ville vente, så kunne de ha den litt lengre. så jeg skal presse på de for at de beholder den lengst mulig :)

Gjest Tigerjente
Skrevet

Vi fikk kattungene våre da de var 8 uker. Det var enten det eller avliving. Jeg syns den gang det var alt for tidlig, og mener framdeles det. De to har blitt så avhengig av hverandre, og begge suttet i begynnelsen på alt av hår (oss når vi lå på sofa), bamser osv. Etter noen uker begynte de å sutte på pattene til hunkatten begge to. Guttekatten sluttet etter ca 2mnd, men hunkatten holdt det gående lenge.

Gjest Gjest
Skrevet
tusen takk for svar! :)

ja,syntes selv det var veldig tidlig!!! derfor jeg måtte spørre her inne, da katteeier mente at det ikke er noe problem å gi de vekk nå...

men de sa også det at hvis vi ABSOLUTT ville vente, så kunne de ha den litt lengre. så jeg skal presse på de for at de beholder den lengst mulig :)

Som så mange andre som lar katten få kattunger hørtes vedkommende veldig lite kunnskapsrik eller seriøs ut.

Du bør vente med å få katten til den er 12 uker slik de andre sier.

Og siden denne katteeieren virker så kunnskapsløs bør du spørre om de har fått ormekurbehandling osv. Orm får de av mora og er viktig å behandle tidlig så det ikke hemmer vekst og utvikling.

Kattungen skal videre vaksineres når den er 12 uker gammel. Kastrering fra den er 5-6 mnd gammel.

Lykke til med katten :)

Skrevet

Kattunger er som regel født med mark og skal ha ormekur ofte, ja.

Skrevet
Som så mange andre som lar katten få kattunger hørtes vedkommende veldig lite kunnskapsrik eller seriøs ut.

Godt sagt! Kastrer kattene deres, sier nå jeg.

En bra katteside er www.katter.nu, der er det masse å hente om alt som har med katter å gjøre.

Skrevet

Ja, press på, eller finn en annen kattunge om han ikke er villig til å ha den til den er 12 uker. Husk det er MINST 12 uker, så 8-10 uker er ikke bra nok, liksom :) Har en katt som ble tatt 8 uker eller yngre (kom til meg eldre, gatekatt) og han er slitsom som fy stakkar! Har jo 3 andre dyr også, men han krever like mye kos som de andre til sammen. Høres sikkert koselig ut, men det er utrolig krevende.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må aldri finne på å ta imot en kattunge på 6 uker...

Den er ikke avvent fra moren sin ennå!

De fleste kattunger bruker å die til de er 8-9 uker, og i de siste ukene, lærer kattemor kattungen sin "å være katt" (Dette kan ofte tolkes som at kattemor er lei kattungen, men det er en del av opplæringen!)

Håper at kattungen kan få være hos kattemor til den er minst 12 uker!

Skrevet

Ser at det anbefales å la kattungene være med moren i minst 12 uker, og jeg er helt enig. Men skulle det likevel ikke ordne seg så kan jeg iallefall fortelle at vi, av diverse årsaker, fikk vår katt da han var 8 uker, og han har klart seg kjempefint :)

Skrevet

Av prinsipp ville jeg skaffet kattunge fra noen andre hvis jeg var deg. Hvis de ikke garanterer at de beholder katten til den er 12 uker.

Skrevet
Godt sagt! Kastrer kattene deres, sier nå jeg.

En bra katteside er www.katter.nu, der er det masse å hente om alt som har med katter å gjøre.

takk :) skal lese meg opp her!

har snakket med katteeier nå, og sagt at vi gjerne vil ha katten, men ikke før den er 12 uker gammel. det var greit sa de, hvis det var det jeg ville. kjenner de litt fra før, så vet at de ikke pluselig gir katten til noen andre før vi henter den. de sa at grunnen til at de ville gi den vekk så tidlig var at de var så glad for at noen ville ha den, at hvis de beholdt den lengre var de redd for at vi ikke ville ha den... :sjenert:

men, vi vil veldig gjerne ha den, og vi venter til den er 12 uker gammel. i mellomtiden skal vi lese oss opp på kattunger ( den katten vi har var voksen da vi fikk den), slik at den får det best mulig her hos oss. :klemmer:

Skrevet

Gå til vet. og spør om de har boken om kattunger som er gitt ut av Hills (tror jeg), vi fikk den gratis da vi var innom for å finne ut hvor gammel den kattungen vi fant under trappen var. Det er en fin bok. :)

Skrevet

Katten bør være MINIMUM 10ker.. helst 12... dem lærer tidlig å spise selv, men dier fortsatt litte grann og det er viktig at de får morsmelken så lenge som mulig nettopp pga antistoffer og slikt som er viktig akkurat som menneskebarn.. :)

når kattene er små enda skal de ha ormekur hver 3-4 uke mener jeg.. utover det skal de ha ca to ganger i året når de er fullvoksne.. dette er spesielt viktig hvis det er utekatter.

Skrevet

Så godt å høre! Da er det bare å kose seg med ventetiden, men pass på lommeboka, det blir vanskelig å gå forbi en dyrebutikk uten å titte litt. Hehe!

Skrevet

Jeg er veldig glad i katter og har to selv. De er mor og datter. Vi lot moren få to kull før vi nå har sterilisert henne. Da hadde vi vel også "brukt opp" potensielle katteeiere i vennekretsen :fnise:

Mitt poeng med innlegget er å få fram at det går helt fint å skille mor og barn etter 10 uker. De første tre ungene våre var 12 uker da de flyttet fra mor. De fem (fire i og med at vi beholdt en) siste var bare 10 uker. I og med at vi kjenner de nye eierne kan vi også følge med på deres utvikling, og jeg kan med 100% sikkerhet si at kattene er harmoniske og velltilpass.

Min oppfatning er at mange kattesider her på nettet er nærmest hysterisk når det gjelder hvor lenge ungene skal være hos moren. Har sett at noen til og med mener ungene skal være 16 uker! Jeg kan virkelig ikke skjønne hva som ligger bak det. Jeg tror mange undervurderer kattene. De blir som barn å regne for enkelte :riste:

Gjest Spadamen
Skrevet

Det kan gå heilt fint å skille dei ved 10 veker. Eg har ingen statestikk som seier kor mange katter som får problemer om dei blir levert ved 10 vekers alder. Men kvifor ta sjansen? Er det verkeleg så fælt å måte vente dei to ekstra vekene?

There are crucial mental, emotional, and developmental milestones that a kitten experiences between six and twelve weeks of age. Separating the kitten from mother, siblings, and familiar surroundings at that age can cause undue anxiety and stress at the least, and serious medical problems or even death in the very worst cases.

Left to their own devices, mothers will eventually stop allowing kittens to nurse. With most cats this occurs naturally anywhere from eight to twelve weeks. However, this process is very important, as it teaches the kitten to learn to deal positively with frustration and denial. As the mother starts refusing to allow the kitten to nurse, which the kitten very much wants to do, she teaches the kitten how to cope with that frustration. Kittens who do not learn this lesson may develop behavioral problems.

Og det er berre nokre få av årsakane til at 12 veker er anbefalt. Katteekspertane er som regel einige i at 12 veker er det optimale. Då er man sikker på at kattungane er klare.

Nokre oppdrettarar gir vekk kattungane sine ved 16 veker, ja. Dette er nok mest pga vaksinen kattungane får då.

Eg syns at man burde vente dei to vekene for å vere sikker på at kattungen er klar. Det er betre å vere på den sikre sida. Det er trass alt eit dyr man skal ha i ein 15- 20 år.

Enda meir info.

Skrevet

Jeg er veldig for at katten skal være hos mamman i hvertfall 10 uker. men har sett at i omgangskretsen er det ikke uvanlig å gi dem bort når de er ca to måneder altså 8.

Kom på en katt vi hadde da jeg var mindre. Pappa hadde vært på besøk hos en kompis og så hadde hunnkatten derev vært ute å vifta med stussen og fikk tre kattunger. Eierne skulle ta livet av de den dagen da hadde kattungen knapt begynnt å spise tørrfor. Den kunne knapt å gå å jo.. så pappa syns så synd på den at han tok den med seg hjem. så den dagen kom han hjem fra jobb med en kattunge på skuldra. husker vi gikk å bar den i hetta på hettegensere som vi hadde på feil vei. det var i mars eller noe så d var forsatt minus og vi hadde den i sengen nesten hver natt. Stakars pusen ble bare litt over ett år fordi han ble kjørt over av slåmaskina til nabogården :'(

Vi var så glad i den katten :hjerte:

men det viser at med omsorg så går det bra uansett hvor liten den var. Og det var uhell med slåmaskina og desverre ikke den første katten vi mistet på den måten. :(

Gjest Spadamen
Skrevet

Trist å høyre.

Men eg vart litt forvirra. Først seier du at kattungen burde vere 10 veker, etterpå seier du at det gjekk bra med den kattungen du hadde fordi du ga den nok omsorg. Meina du at det går bra med alle kattungar på 8 veker om man viser dei nok kjærleik? For det stemmer ikkje.

Skrevet
Kattunger er som regel født med mark og skal ha ormekur ofte, ja.

(min utheving)

Stemmer virkelig dette? Hvor kommer innvollsormen fra? Må isåfall komme fra moren?

:sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...