Gå til innhold

Forkjøpsrett - Hvordan by??

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Svigers skal kjøpe en leilighet nå - de begynner å bli gamle, og vi ha noe på ett plan.

Det er ikke bare lett å skaffe dette her vi bor, men nå har de en på hånden som passer dem perfekt.

Men det kunne aldri falle meg inn at det skulle være så mye "styr" for å kunne få legge inn bud på en leilighet.

Alle i borettslaget denne leiligheten tilhører har forkjøpsrett, og i tillegg har alle som står på en liste i kommunen med "ønsker leilighet" forkjøpsrett. Heldigvis satte svigers seg opp på denne listen i fjor, så de har jo faktisk forkjøpsrett uten at de var klar over det selv.

Men nå er de altså i tvil om hva de skal gjøre. Budrunden starter på fredag, og det er foreløpig bare en interessent i tillegg til svigers, men som selvfølgelig har høyere forkjøpsrett enn dem.

Er det noen som vet hvordan man byr taktisk under slike omstendigheter?

De er usikre på om de skal starte høyt eller lavt - det blir jo til syvende og sist den andre interessenten som avgjør hvem som ender opp med denne leiligheten. Byr de lavt kan jo bare den andre si at:OK - jeg tar den for den summen. Byr de høyt kan de jo ende opp med det samme selvfølgelig - men de risikerer jo også å måtte betale mye mer for leiligheten enn den er verdt...

Vi er usikre alle mann på hvordan de nå skal gå fram.

Hjeeeelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nesten umulig å si hva som er lurt å gjør i slike budrunder. Men jeg tviler på at et bud UNDER takst er særlig lønnsomt i lengden. Min erfaring er at det er best å legge inn et bud som ligger litt over takst. HVOR mye kommer jo an på taksten.

F.eks. hvis taksten er på 1 mill, så vil et bud på 1.050.000 se bra ut for selger og virke litt avskrekkende på de andre. Men man har jo ingen garanti.

Som regel fungerer dette slik at det først er en budrunde for de som ikke har forkjøpsrett. Hvis det høyeste budet er på 1 million, så får de som har forkjøpsrett kjøpe leligheten for denne prisen. Om det er to med forkjøpsrett som er interessert, så er det den som har lengst ansinitet som får leiligheten.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer når det KUN er folk med forkjøpsrett med i budrunden.

Det gjelder å ha is i magen, by det man har råd til og synes boligen er verd. Og får man ikke leiligheten, så er det bare å begynne på nytt. Nå står de jo på lista og neste gang en leilighet er til salgs, så er det kanskje ikke konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å by for mye, gjelder det å vise de andre bud-giverne at de virkelig mener alvor og vil ha denne leiligheten. Jeg var gjennom noe av det samme da jeg kjøpte min leilighet, og fy flate så mye pes... for ikke å snakke om regler jeg ikke visste om.

Vel, slik var det da jeg var med på budrunde: Jeg ga et bud på den nøyaktige salgsverdien før jeg visste om det var flere interessenter. En ny budgiver kom inn på "banen" og bøy høyere enn meg. Slik holdt vi på litt frem og tilbake. På mitt siste bud, tok jeg en rå-sjans og høynet dobbelt av det jeg tidligere hadde gjort (og helt max av hva jeg kunne strekke meg til). Jeg tenkte som så at da viser jeg at jeg mener alvor, og hvor lenge "tør" de andre å henge med? Dette medførte at de andre trakk seg! Dessuten ville kanskje prisen/mitt bud føre til mindre interesse for medlemmer med forkjøpsrett når leiligheten så skulle "utlyses" i avisen.

Jeg skrev da kontrakt med selger, som var fornøyd med mitt bud. Det som skjer da, er at vi "binder" prisen. Så kom dette med forkjøpsrett. Jeg hadde meldt meg inn i boligbyggelaget, men hadde svært kort ansiennitet. Leiligheten skulle inn i avisen, og alle medlemmer hadde EN uke på å vise sin interesse. Det var en laaaang uke, jeg lover deg. Jeg var heldig. Når jeg ringte boligbyggelaget etter en uke, og fristen for å melde sin interesse som medlem hadde gått ut, fikk jeg vite at leiligheten var min.

Hvis noen allikevel HADDE meldt sin interesse, og de hadde hatt lenger ansiennitet enn meg, kunne de bare (som du skriver) tatt leiligheten foran nesa på meg til den summen jeg hadde skrevet kontrakt på. Og jeg hadde ikke hatt mulighet til å by over!!! Ganske frustrerende og føles forferdelig urettferdig.

Håper du skjønte dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tusen takk for gode svar Lea og Livets datter!

Jeg var heller ikke klar over hvordan dette fungerer før svigers nå altså er oppe i det.

Jeg syns også det virker fornuftig å by litt over takst - da viser man jo at man er villig til å gi litt for å få leiligheten. Det jeg syns blir vanskelig her er jo at dette ikke blir en "budrunde". Den andre interessenten byr vel en sum, og så er det opp til svigers å velge hvor mye de vil by - og så blir det som Livets datter også skriver, at den andre da kan godta eller avslå den prisen som er bydd. Så de har jo ingen mulighet til å "by" over seg selv, igjen.

Jeg er som dere av den mening at man da faktisk må vise at man vil ha leiligheten - og heller risikere å måtte betale mer for den enn strengt tatt nødvendig. Men dessverre er ikke resten av familien like overbevist som meg om at det er det rette.

Som Lea sier, det er jo bare å vente på at det legges ut en ny for salg, men det er dessverre slik her vi bor at det er mangel på leiligheter som passer for eldre, og det er opptil 10 års venteliste på mange av leilighetene...Så vi håper så inderlig at dette kunne gå vår vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...