Yess! Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Menn leser som kjent ikke så mye bøker som kvinner. Det burde de gjøre, særlig de som er usikre på den moderne mannsrollen sin. Til saken: I påsken leste jeg en bok jeg fikk anbefalt av en venninne, nemlig Straff av en debutant som heter Birger Baug. Hun sa at hvis jeg fortsatt var usikker på hva slags mann jeg ville ha, fant jeg svaret her... Dermed var påskekrimmen bestemt, og det tok meg 20 sider å skjønne hva hun mente. Her er det altså en etterforskerhelt som tør å være familiemann, som tør å dra fra jobben for å hente i barnehage og som på politikantina tør å snakke om hva slags vaskemidler en bør bruke på hva slags gulv... Men denne Halvor Heming, som han heter, er likevel langt fra noen tøffel, noe som kommer veldig klart fram gjennom boka. I tillegg til å fronte vårt nye manneideal er altså boka ekstremt spennende, og jeg leste den gjennom på en kveld og en natt. Straff har dessuten både fått en 5'er i VG og skal være solgt til flere andre, europeiske land. Så snart kan hele Europa flomme over av idealmenn... Boka fikk meg følgelig til å tenke over hvilke bøker vi burde kjøpe til våre menn. Er det noen andre som er drittlei menn som er livredde for hva kompisene deres måtte mene om hva de foretar seg og som har noen bokanbefalinger og gaveideer? Endret 31. mars 2008 av Yess!
Gjest Engasjert Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Så kult! Har akkurat lest den boka selv, og har samme opplevelse som deg. Har gitt den videre til samboeren min, som allerede er hekta (så får vi se om det får noen konsekvenser...). Det er forresten en veldig lovende femme fatal der også, med et visst Lisbet Salander-potensiale. Håper det kommer flere bøker.
Gjest Gjest_Annine_* Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Cato Isaksen hos Unni Lindell er ikke verst, han heller.
Gjest Klassisk Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Odyssevs i Odysseen, ingen over, ingen ved siden.
Gjest javierfan Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Jeg har sans for Javir Falcon hos Robert Wilson, men fikk veldig lyst til å prøve boka du skriver om :-)
Gjest Serena Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Jeg kjøper det meste til kjæresten, egentlig. Har gitt ham alt fra diktsamlinger (Gunnar Wærness, Endre Ruset) til bøker/romaner av Jo Nesbø og Are Kalvø. Vurderer å kjøpe Stieg Larsson-triologien i burdagsgave.
Lizzee Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Mannen min leser masse han!!! Også anbefaler vi bøker til hverandre og diskuterer de vi begge har lest. ...han tørr å snakke om vaskemiddel også... :gjeiper: (ref. TS)
Gjest Forelsket Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Jimmy i Mystic River av Dennis Lehane. Varme, omsorg og maskulinitet i ekstrem forening.
Gjest StockDama Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Min leser i massevis han. Og han leser det han selv vil, skal ikke pirke på det i det heletatt.
absinthia Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Hm.. jeg er single.. hva tror dere om å kjøpe en ordentlig tykk bok om et emne som interesserer meg, levere den ut til kjekke menn og tilby meg å gifte meg med den første som både leser den og skjønner noe av den...???
Gjest StockDama Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Hm.. jeg er single.. hva tror dere om å kjøpe en ordentlig tykk bok om et emne som interesserer meg, levere den ut til kjekke menn og tilby meg å gifte meg med den første som både leser den og skjønner noe av den...??? Å snakke om ekteskap med en mann som ikke engang kjenner deg sender han nok fortere på dør enn du aner XD
absinthia Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Å snakke om ekteskap med en mann som ikke engang kjenner deg sender han nok fortere på dør enn du aner XD Jeg tenkte bare på det som en utvelgelsmetode for de som er interesserte....
Gjest Kvasi Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Det er et par ok mannsskikkelser hos Gert Nygårdshaug også, les for eksempel Mengele Zoo.
Gjest Lest den Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Ja, bortsett fra at han i Mengele Zoo tar litt vel mye av i den siste delen... Men absolutt verdt å lese!
Gjest Kul tråd Skrevet 11. desember 2008 #15 Skrevet 11. desember 2008 Dette var da et artig emne. :-) Og mitt bidrag må da være Hamlet. Om noen finner gjendiktningen av André Bjerke: Les den! Det tar litt tid å komme inn i dramaformen, men når det først er gjort, har du stor underholdning og mange tanker foran deg.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #16 Skrevet 12. desember 2008 Jeg er forelsket i Cicero og Poirot, men jeg tror ikke det er helt sunt.
Gjest Gjest_Tuppa_* Skrevet 12. desember 2008 #17 Skrevet 12. desember 2008 Jeg tror menn flest er lut lei av å bli fortalt hvordan de skal være av oss kvinner. Og de har forlengst gjennomskuet trikset med å kjøpe bøker til dem. Vi kan ikke tvinge dem til å lese. Jeg er helt sikker på at menn flest vet hvordan vi kvinner vil ha dem. Men jeg tror ikke de vil bli fortalt dette. Jeg tror de vil definere manssrollen sin uten at vi skal forsøke å diktere.
Gjest Konservativ Mann Skrevet 12. desember 2008 #18 Skrevet 12. desember 2008 Jeg tror menn flest er lut lei av å bli fortalt hvordan de skal være av oss kvinner. Og de har forlengst gjennomskuet trikset med å kjøpe bøker til dem. Vi kan ikke tvinge dem til å lese. Jeg er helt sikker på at menn flest vet hvordan vi kvinner vil ha dem. Men jeg tror ikke de vil bli fortalt dette. Jeg tror de vil definere manssrollen sin uten at vi skal forsøke å diktere. HØR, HØR!!! Når jeg leser TS skrive om menn som skal lese om "den nye mannsrollen sin", så kjenner jeg at jeg vibrerer av raseri! Det virker som om hun har fått det for seg at kvinner kan bestemme seg for hvordan menn skal være, tre dette ned over hodene våre og be gi oss beskjed om at dette har vi å forholde oss til! .....så henter vi bare inn enda flere russiske koner og lar slike som TS få rikelig med tid til å lese feministisk propaganda i ensomhet! P.S.: Vi menn leser gjerne bøker, men da fortrinnsvis bøker om den mannsdefinerte kvinnerollen, f.eks. en bok om Kjersti som jobber som sexy sykepleier på dagtid, og husmor på kveldstid, men som samtidig finner tid til sin hobby som kinky nymfoman. Hvis noen finner boken vil jeg gjerne foreslå at mennene på KG spleiser på den, så kan TS få den i julegave! GOD JUL!!!
Pingting Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 P.S.: Vi menn leser gjerne bøker, men da fortrinnsvis bøker om den mannsdefinerte kvinnerollen, f.eks. en bok om Kjersti som jobber som sexy sykepleier på dagtid, og husmor på kveldstid, men som samtidig finner tid til sin hobby som kinky nymfoman. Hvis noen finner boken vil jeg gjerne foreslå at mennene på KG spleiser på den, så kan TS få den i julegave! GOD JUL!!! ...nå var det faktum at jeg er opptatt det eneste som stoppa meg fra å fri til deg på sekundet.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #20 Skrevet 13. desember 2008 En bok som alle menn og kvinner burde lese, er Sara Stridsberg "Drömfakulteten" som fikk nordisk råds litteraturpris. Hennes fremstilling av den banebrytende og legendariske Valerie Solanas kan være kontroversiell, men samtidig gir den et viktig bidrag ved å aktualisere Solanas' tanker i en tid der den militante feminismen lenge har ligget nede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå