Gå til innhold

brudens fars tale

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Takk for mange svar! Det var bra dere var så enstemmige da :) Han skal få slippe, synes selv ikke det er en god følelse å tvinge noen. Trodde bare at det liksom "måtte" være sånn. Men tydelig at det er flere fedre som ikke har holdt tale. Da får svigermor bare himle med øynene, hun skal jo ikke akkurat holde tale selv heller..

Nok en gang takk for tilbakemeldinger !

Gjest Casey
Skrevet

Jeg syns han burde ta seg sammen. En far bør være i stand til å krysse noen grenser når datteren skal gifte seg. Det er meningen at slikt skal være en stor hendelse, og det er egoistisk av en far å ikke holde tale når datteren skal gifte seg. Dette blir jo personlig, men at en mor skal holde talen blir for meg helt feil, da tradisjonen faktisk er at det er faren som skal holde en tale for sin datter.

Skrevet
Stakkars faren din, da! Jeg skjønner godt at han ikke vil holde tale. Å gi ham inntrykk av at han "Må" for ikke å ødelegge dagen for deg er egoistisk og slemt.

Jeg forventer ikke noe som helst av taler i bryllup. Jeg hadde overhodet ikke reagert om brudens far ikke holdt tale.

Enig.

Skrevet

La han få slippe!

Vet selv hvordan han har det, jeg takler ikke å stå å holde taler,

hadde noen tvingt meg til å holde en tale, så hadde jeg grua meg hver dag å hvert minutt til den dagen kom da jeg skulle holde den talen, jeg hadde ikke fått gledet meg noe, jeg hadde kjent etter i kropp å bein om jeg var syk så jeg kunne bli hjemme.

Jeg har gitt klar beskjed til mine venniner om at noen engang vurderer å velge meg som forlover, så får de ikke noen tale, en sang skal de få, men ingen tale, da får de heller velge en annen til å være forlover.

Heldigvis er mine foreldre på samme vis, og mannen min også, dermed hadde vi tale-forbud i våres bryllup (det var veldig uformelt da)

Den eneste som begynte å skrive tale var svigermor, men ho fikk bare streng beskjed både fra meg å mannen min om at det var tale-forbud å at ho kunne bare glemme å reise seg.. Om ho ble sur for det, ja det vet jeg ikke, ikke bryr jeg meg heller, det var vår dag å vi liker ikke taler (om oss selv eller å holde) så hadde hun bare med å respektere at det var slik vi ville ha det!

Gjest Gjest
Skrevet
Heldigvis er mine foreldre på samme vis, og mannen min også, dermed hadde vi tale-forbud i våres bryllup (det var veldig uformelt da)

Godt vi er forskjellige. Jeg kunne ikke tenke meg å hatt et bryllup uten taler. Allsanger derimot kan jeg gjerne være uten.

Skrevet

Ingen av mine foreldre holdt tale i mitt bryllup.

Jeg syntes jo det var litt kjedelig, men kan jo ikke tvinge noen...

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Jeg syns han burde ta seg sammen. En far bør være i stand til å krysse noen grenser når datteren skal gifte seg. Det er meningen at slikt skal være en stor hendelse, og det er egoistisk av en far å ikke holde tale når datteren skal gifte seg. Dette blir jo personlig, men at en mor skal holde talen blir for meg helt feil, da tradisjonen faktisk er at det er faren som skal holde en tale for sin datter.

Jeg igjen, synes det er egoistisk å sette sine egne forhåpninger foran ens fars velvære.. Det er ikke lett å forstå hvor vanskelig det er for noen mennesker å holde taler, men det går vel an å prøve..?

Ellers så synes jeg at uttrykket "ta seg sammen" er så malplassert i slike situasjoner. Det er vel akkurat det som er problemet. Det er ikke bare å ta seg sammen og skjerpe seg. Og mest sannsynlig blir det bare verre når noen bagatelliserer det slik.

Skrevet

Godt å høre at din far fikk slippe. Din mor holder sikkert en kjempefin tale. Hva andre synes får da være deres problem (sikter til din svigermor). Jeg tviler på at noen reagerer negativt på det.

Jeg har selv taleskrekk og vet jeg ville hatt vondt i magen i månedsvis hvis jeg hadde måtte holdt tale. En far skal glede seg til sin datters bryllup, ikke gå rundt å grue seg... Dette har ikke noe med egoisme å gjøre, jeg er sikker på at han er enda mer lei seg for at han ikke klarer å holde tale, enn hva du er. Godt for han at han har en forståelsesfull kone og datter, som skjønner at forståelse kommer foran tradisjoner! Og det er jo ingen som lider noe tap her.

Gjest Elize
Skrevet

Min far skal ikke holde tale når jeg skal gifte meg og det respekterer jeg. Han er en voksen mann og må selv få velge hva han føler seg konfortabel med. Min mor skal heller ikke tale og det er helt greit.

En av mine forlovere og en tante skal tale og jeg synes det er kjempe flott at de har lyst å si noen ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...