Gå til innhold

brudens fars tale

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Faren min er gasnke beskjeden og ikke en som prater særlig i store forsamlinger. Han blir usikker og nervøs.

Dessuten er han ikke norsk, prater selvfølgelig norsk, men gebrokkent. Han ønsker ikke å holde tale i bryllupet vårt foran så mange mennesker. Og som skikken er, er jo dette hovedtalen. Må si jeg ble ganske skuffet når han nekter. Og sa at det måtte han. Men tror ikke han skjønner dette helt. Min mor sier at vi ikke kan tvinge han og at dette takler han ikke.

Vet ikke helt hva jeg synes om dette. Er jo litt flaut foran gjestene som forventer tale fra brudens far liksom. Samtidig vil jeg jo ikke ødelegge dagen for han heller, eller at han risikerer å stå der og få panikk og dumme seg ut.

Men føler ikke at han prøver engang.

Mamma kan evt holde en tale i stedet. Men vet at f.eks svigermor er opptatt av at ting skal være sånn og sånn.

Hva synes dere om dette?

Skrevet

hvis din mor ikke har noe "problemer" med å holde tale, syns jeg det er beste egentlig :)

Skrevet

Hvis han ikke vil holde tale, synes jeg han skal få slippe. Det er vel ikke flaut om han ikke holder tale? Verken min mor eller min far kommer til å holde tale. Det har jeg visst hele tida, og det kunne ikke falle meg inn å tvinge dem til å gjøre det (hvordan skulle jeg forresten klare det?). Kanskje lager de en sang i stedet? Eller skriver en tale som min onkel for eksempel kan holde? Det gjør meg ærlig talt ingen ting, jeg hadde syntes det var mye verre om de følte seg pliktig til å holde tale og gjorde det, med det resultat at det ville ødelegge hele dagen deres.

Skrevet

Jeg er enig med dem over.

Har dessuten vært i flere bryllup der det er brudens mor, og ikke brudens far, som holder talen :jepp: Det er ikke så uvanlig!

Skrevet

Enig med alle andre... la han slippe. Ikke bry deg om folk som syns at ting skal være akkurat sånn og sånn

Gjest antigartner
Skrevet

Har dessuten vært i flere bryllup der det er brudens mor, og ikke brudens far, som holder talen :jepp: Det er ikke så uvanlig!

Enig.

De gamle skikk-og-bruk-reglene er blitt mer og mer oppmyket, slik at de kan tilpasses til det som passer oss best. Tenk bare på da kronprins Haakon og Mette Marit giftet seg. Da var det hennes mor som holdt brudens tale. Når dette er akseptert i et kongelig bryllup, kan sikkert vi som er mer vanlige også finne løsninger som passer for oss.

Gjest Gjest
Skrevet

Stakkars faren din, da! Jeg skjønner godt at han ikke vil holde tale. Å gi ham inntrykk av at han "Må" for ikke å ødelegge dagen for deg er egoistisk og slemt.

Jeg forventer ikke noe som helst av taler i bryllup. Jeg hadde overhodet ikke reagert om brudens far ikke holdt tale.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg også!

Jeg synes du burde si til faren din at det er helt greit at han ikke vil holde tale. Antakeligvis har han skikkelig dårlig samvittighet for dette.

Det er som Seinfeld sa - Noen av oss vil heller ligge i kista enn å være personen som holder begravelsestalen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke uvanlig at moren holder talen, det bør svigermor takle :)

Skrevet

Jeg syns du skal drite i gamle skikker og teite regler og la faren din slippe.

Hva er viktigst for deg - at faren din koser seg i bryllupett ditt eller at svigermor ikke blir sur pga en utdatert "regel"??

Min far holdt ikke noen tale - helt greit :)

Min mann hadde sagt han ikke ville holde tale - også HELT greit. (Nå gjorde han det likevel av eget valg.)

Men jeg ville ikke presse noen til å gjøre noe de ikke er komfortable med - for jeg ville at alle skulle kose seg den dagen :)

Skrevet (endret)

Ikke heng deg opp hva gamle skikker og tradisjoner sier Gjest_gjest_*.

Ingen kommer til å bry seg med om faren din holder tale eller ikke.

Kommer sikkert til å være nok taler likevel!

Både min mor og far har "tale skrekk", og verken den ene eller den andre kommer til å holde tale i mitt bryllup. Må si jeg blir meget overrasket dersom det skjer. De holdt ikke tale min søsters bryllup. Og det løste vi ved at jeg holdt tale i stede. Tenker at en av mine søsken kommer til å holde tale i stede i mitt bryllup. Og det er da likeså koselig. :)

Så lenge brudgommen min holder tale så er jeg mer enn fornøyd! :rødme:

Endret av Nyttårsbrud
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var i et bryllup der hvor mor og far til bruden holdt talen sammen. Hadde dette hjulpet din far? Da slipper han jo å stå der alene. Dersom dette er like ille for han synes jeg han skal få slippe. Han kommer ikke til å få en fin dag om han skal gå og grue seg til talen mange dager i forveien, og spesilet på dagen.

Skrevet

Du kan ikke tvinge noen som ikke har lyst/ikke tør til å holde tale, du forstår helt sikkert at han ikke nekter for å være vrang.

Gjest smotti
Skrevet

Pappa er ikke noe talemennesk og skal ikke holde tale. og dette er HELT iorden for meg :) Mamma skal tale isteden.. :)

Skrevet

faren min er sjenert av natur, og kommer heller ikke til å holde noen tale. og jeg synes ikke det er flaut i det hele tatt. Han skal derimot skrive en sang, noe som jeg synes er kjempefint. Man må ikke hele tiden tenke på hva man tror andre mener.

Skrevet

Jeg vet ikke om faren min tør å holde tale eller ikke. Han blir fort sjenert i selskap der han ikke kjenner så mange. Noen ganger har det resultert i rimelig flaue vitser :fnise: Tåler en dårlig vits, men om han og moren min holder talen sammen slapper jeg nok mer av.

La faren din få slippe å holde tale, og ikke ta det personlig. Som du ser på svarene her er det vanlig med taleskrekk :klem:

Skrevet

Ikke tving han. Min far holdt heller ikke tale, det gjorde min mor på vegne av begge og det var kjempeflott

Skrevet

Enig med de over! Det er ikke alle som er like glad i å prate foran store forsamlinger, og det kan ødelegge hele dagen for de om de går og gruer seg. Kanskje du får en sang i stedet;) Ikke bry deg om sikk og bruk, det er bare en "rettesnor" og ingen vil reagere på det. la faren din få nyte dagen da jenta hans skal giftes bort:)

Skrevet

Må si meg enig med de andre om at du bør la han slippe, samme hva skikk og bruk sier. Det er ikke dagen for krangling eller fedre som drikker seg til mot.

Men forstår det slik at du er mest lei deg for at han ikke en gang vurderer det, og kanskje ikke forstår at det er viktig for deg. Synes derfor det er et godt forslag at foreldrene dine kan holde tale sammen. Hva sier han til det? Hvis han synes det også er uaktuelt, så la moren din holde tale.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...