Gå til innhold

Ned 15 kg på 70 dager!

Anbefalte innlegg

Gjest tjukken
Skrevet

Heisann.

Føler den dag i dag at det er på tide å gjøre noe drastisk med vekten min. Den skal ned 15 kg, på 70 dager. 10 uker altså.

Det er halvannen(1,5) kilo pr. uke.

Jobber 7-15 hverdag, på et bygg, så er i bevegelse denne tiden.

Er 1.90 høy og 115 kg tung. Jeg er lider ikke av fedme, men har noen kilo til overs som jeg gjerne vil bli kvitt til sommern.

Målet mitt er da 100 kg iom at jeg ikke vil miste alt for mye, vil ikke være tynn. Prosjektet starter starter i morra og framover.

Jeg drikker brus hver dag i lunch, men den kan jeg kutte ut når jeg vil. Noe som jeg skal fra i morgen av. Hva burde jeg spise til lunch? Blir ofte en bollepose etc hver dag. Noe sier meg at det ikke er sundt. Er egentlig ganske kresen til middag og så trenger enkle tips der og.

Tenker på noe som dette:

Forkost: 3 brødskiver med gul/brunost

Lunch: 4 brødskiver med gul/brunost

Middag: Nudler, spaghetti(?)

Kvelds: Knekkebrød med noe godt?

Hvordan høres det ut?

Jeg trenger tips til trening og kosthold!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestfrid
Skrevet
Tenker på noe som dette:

Forkost: 3 brødskiver med gul/brunost

Lunch: 4 brødskiver med gul/brunost

Middag: Nudler, spaghetti(?)

Kvelds: Knekkebrød med noe godt?

Hvordan høres det ut?

Jeg trenger tips til trening og kosthold!

Dette høres helt forferdelig ut...

Du tror ikke du vil bli litt lei av ost da?

Og nudler???????!!!!!!!!

Og hva er "noe godt"?

Gjest Gjest
Skrevet
Dette høres helt forferdelig ut...

Du tror ikke du vil bli litt lei av ost da?

Og nudler???????!!!!!!!!

Og hva er "noe godt"?

Enig - helt grusomt. :ler:

TS: få i deg egg, kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt.

Dropp som du sier brus og boller og snacks, så går du nok ned i rekordfart.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei TS! Det er ikke så enkelt å skulle sette sammen et fullverdig og sunt kosthold, dersom man ikke har vært vant til å fokusere så mye på det tidligere. Jeg vil anbefale deg at du setter deg litt inn i hvilken mat som er mager.

Velg grovt, mørkt brød, spis pålegg som mager leverpostei, diverse typer skinke (ikke salami og fårepølse), mager smøreost, makrell i tomat. Gul ost er alt annet enn mager, men hvis du er veldig glad i det, finnes det magrere typer. Bruk grønnsaker overalt der det er naturlig. Drikk kaffe, te (helst uten sukker), skummet melk, litt usukret juice innimellom. Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid, drikk MASSE vann! Finn fram til et magert knekkebrød du liker (se på antall kcal pr. 100 gram), og varier med brødet. Lag deg salater til lunsj (du finner masse gode oppskrifter på nettet), du blir lett matlei om du bare skal spise brød. Eller en mager kornblanding som du kan søte med litt lett syltetøy eller tørket frukt.

Nudler er det kjempemasse kalorier i! Spis ikke så mye pasta, ris er bedre. Finn fram til en naturris, sunnere enn den vanlige hvite risen. Magert kjøtt (svin, f.eks.), kylling, fisk og grønnsaker, grønnsaker, grønnsaker.

La det aldri gå mer enn 4 timer mellom hver gang du spiser. Spis lite og ofte heller enn sjelden og mye, og velg magert.

Her er et eksempel på en ukes mager meny, kanskje du kan hente noen tips her?

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/06/05/261766.html

Husk at hvis du skal gå ned, må antall kalorier du forbrenner være flere enn antall kalorier du inntar, da hjelper det godt på med trening, både utholdenhetstrening og styrketrening. Finn en aktivitet du liker, at det er lystbetont er viktig for at du skal gjennomføre.

Lykke til!

Gjest Frosk
Skrevet

Hmm... dette var jo... en smule ensidig, for å si det forsiktig.. ;)

Hvilket brød spiser du? Og knekkebrød? Spis grovt brød, fullkornsknekkebrød - og varier pålegget! Hvor er grønnsakene og frukten....? Proteiner....?

Skrevet (endret)

Dette blir for ensidig.. råder deg til å kutte ut brød og pasta... spis knekkebrød.hvis du skal spise ost, bør det være magert. spis grønnsaker som har negative kalorier! bønner,stangseleri. du kan søke på nette etter flere. du kan jo se på south beach dietten! den gir et variert kosthold, med mat man blir mett av men som lar degspise egg og magert kjøtt. så må du trene regelmesig!

veldig bra! skal starte den på nytt igjen nå. lykke til!

Endret av DAJMI
Gjest tjukken
Skrevet
Hmm... dette var jo... en smule ensidig, for å si det forsiktig.. ;)

Hvilket brød spiser du? Og knekkebrød? Spis grovt brød, fullkornsknekkebrød - og varier pålegget! Hvor er grønnsakene og frukten....? Proteiner....?

Spiser mest vanlig kneip. Idag har jeg begynt på vannet :jepp:

Skrevet

Helt enig med de andre at dette var en forfærdelig meny hvis du kan oppnå et sunt og godt liv og nå ned i vekt. Jeg tipper nok du vil gå noe ned i vekt, men du kommer nok til å bli lei dette og spise vanlig igjen, og da vil vekta rase oppover igjen

Hva med å ta ting steg for steg? Kutte ut brusen f.eks. hver dag, men kanskje unne seg litt på lørdag. Sørg for å kun kjøpe inn så mye du har tenkt til å drikke, og ikke for mye. Det samme gjelder bollene, du kan oppnå mye ved å kutte de ut, men kanskje unne deg en på fredager, mens du gradvis går over til å forandre livsstil.

Det er liksom ikke bare å sku på en bryter for kroppen, nå skal jeg slanke meg liksom. Det handler om å legge om livsstilen.

Det at du MÅ spise lite og ofte er bare tull, og ønsker du å slanke deg kan du oppnå mye bedre resultater ved å faktisk spise deg mett et par-tre ganger om dagen, i stedet for å gå rundt å være småsulten hele tiden! Dette går på psyken også, at man fortjener faktisk å være mett.

Ang tips til trening, prøv mye forskjellig. Få gratis prøvemedlemskap hos treningssentere, og finn aktiviteter du liker. Begynn med de!

Gjest tjukken
Skrevet

Skal prøve å oppdatere hver dag.

Idag spiste jeg:

Forkost: 3 brødskiver med servilat.

Lunch: 3 grove rundstykker med gulost.

Mellom lunch og middag: To knekkebrød med brunost.

Middag: Spaghetti og kjøttdeig.

Mellom middag og kvelds: Et eple.

Kvelds: 5 knekkebrød med brunost.

Er vel en grei "matplan" for dagen dette? Har bare drukket vann idag og. Eller, et glass med saft til middagen.

Veide meg idag. Ligger på 114,5 kg.

God natt.

Gjest Gjest
Skrevet
du kan jo se på south beach dietten! den gir et variert kosthold, med mat man blir mett av men som lar degspise egg og magert kjøtt. så må du trene regelmesig!

veldig bra! skal starte den på nytt igjen nå. lykke til!

En ting jeg tror er viktig, er at du ikke må tenke på dette som en diett. Det er som andre sier her en kostholdsendring som skal til, rett og slett etablere en sunn måte å tenke mat på. Noe som skal vare, ikke være en diett.

Spiser mest vanlig kneip. Idag har jeg begynt på vannet :jepp:

Du bør absolutt kutte kneip'en. Livet er for kort til å spise kneip! ;) Det finnes massevis av godt brød, mye bedre og mye sunnere enn kneip. Finn et rugbrød, f.eks.

Det at du MÅ spise lite og ofte er bare tull, og ønsker du å slanke deg kan du oppnå mye bedre resultater ved å faktisk spise deg mett et par-tre ganger om dagen, i stedet for å gå rundt å være småsulten hele tiden! Dette går på psyken også, at man fortjener faktisk å være mett.

Bare tull? De aller fleste som beskjeftiger seg profesjonelt med kosthold og kostholdsendringer ville ikke vært enige med deg. Det er langt bedre for forbrenning (og fordøyelse, ikke minst) dersom du spiser mindre og oftere, heller enn mye og sjelden. Dessuten, dersom du lar det gå mer enn fire timer mellom måltidene, blir du lett så sulten at du overspiser når du først har tilgang på mat... Det som gjelder, er å "hive bensin på bålet", dvs. trigge forbrenningen ved å spise, jevnlig gjennom dagen. Holder du blodsukkere stabilt ved å spise ofte, regulerer du sultfølelsen mye bedre. Og det er viktig når man prøver å gå ned i vekt. Hvem har vel ikke gått sulten på butikken og endt opp med både det ene og det andre...

Skal prøve å oppdatere hver dag.

Idag spiste jeg:

Forkost: 3 brødskiver med servilat.

Lunch: 3 grove rundstykker med gulost.

Mellom lunch og middag: To knekkebrød med brunost.

Middag: Spaghetti og kjøttdeig.

Mellom middag og kvelds: Et eple.

Kvelds: 5 knekkebrød med brunost.

Er vel en grei "matplan" for dagen dette? Har bare drukket vann idag og. Eller, et glass med saft til middagen.

Veide meg idag. Ligger på 114,5 kg.

God natt.

En god idé å oppdatere her! Har noen kommentarer:

Servelat inneholder ganske mye fett, som sagt; prøv ulike skinketyper i stedet.

Fant du den lettere gulosten i butikkhyllen? Lettvarianten blir litt fortere tørr enn den som inneholder mye fett, anbefaler deg derfor å kjøpe ferdig oppskivet ost, holder seg fersk til du har spist opp pakken. Husket du grønnsaker på gulosten? Kunsten er å bli mett på mager mat, jo magrere jo mer kan du spise!

Brunost inneholder veldig mye sukker og kalorier... Jeg ville evt. innvilget meg brunost 1 - 2 ganger i uka, om jeg var deg.

Fant du fullkornsspaghetti? Hvit spaghetti inneholder raske karbohydrater, ikke slankemat. ;)

Saft til middagen er fy! ;) Du trenger ikke det, vel? Spar kalorier der du kan!

Liker du yoghurt? Fint som mellommåltid, velg en med 0.1 % fett.

Fortsatt lykke til!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Nei nei nei.... Ikke bare mager mat. Dersom man fjerner for mye fett fra kosten, bremser det vektnedgangen og fettforbrenningen. Fett er også essensielt for å få de viktige fettløselige vitaminene (for ikke å snakke om Omega 3) Fet fisk er gull, bare pass på kaloriene :)

Sukkert er magert som bare pokker, hele 0% fett, men sunt er det ikke. Det er faktisk ganske karakteristisk for mange lettprodukter, fettet er fjernet og erstattet med mel eller sukker.Man bør ikke se seg blind på fettinnholdet.

Skrevet
Bare tull? De aller fleste som beskjeftiger seg profesjonelt med kosthold og kostholdsendringer ville ikke vært enige med deg. Det er langt bedre for forbrenning (og fordøyelse, ikke minst) dersom du spiser mindre og oftere, heller enn mye og sjelden. Dessuten, dersom du lar det gå mer enn fire timer mellom måltidene, blir du lett så sulten at du overspiser når du først har tilgang på mat... Det som gjelder, er å "hive bensin på bålet", dvs. trigge forbrenningen ved å spise, jevnlig gjennom dagen. Holder du blodsukkere stabilt ved å spise ofte, regulerer du sultfølelsen mye bedre. Og det er viktig når man prøver å gå ned i vekt. Hvem har vel ikke gått sulten på butikken og endt opp med både det ene og det andre...

Jeg veit at dette stort sett er det "beste" rådet som står på slik "10 tips for en bedre kropp" o.s.v. Det jeg faktisk har til gode er å se et sted det som faktisk er bakgrunnen er dokumentert!

Altså, for folk som gjør det på den måten og får det til å fungere uten å være sulte, greit nok, jeg tipser jo ikke dem til å legge om kostholdet. Men jeg mener det er FEIL å skulle ta fatt noen som skal slanke seg å si at noe det viktigste de gjør er å passe på å spise hver 3-4 time!

Jeg spiser slik

Frokost - Lunch - Middag og evt litt til kvelds, ofte bare en frukt. Og jeg er jo sulten før hvert måltid, men det holder rett og slett å spise 4 måltider hver dag.

Dette skriver iform om en av de 8 slankemytene om at man må spise lite og ofte!

Ved en identisk kaloribalanse viser studiene tvert i mot at om du spiser 3 måltider eller 6 måltider spiller ingen rolle, så her må man heller velge det som fungerer best for hver enkelt. Som tidligere nevnt er det jo noen studier som indikerer at det er bedre med færre, større måltider enn flere mindre måltider. Spesielt på diett er det gunstig å faktisk kunne spise seg mett til ett måltid i stedet for å spise noen få gram tørr kyllingfilét og en sneis med broccoli 8-9 ganger om dagen (mange gjør faktisk dette!) og så være sulten igjen 10 minutter senere. Ser vi på det psykologiske aspektet og gode matvaner, har mange en tendens til å ikke spise noe som helst (eller ta en kjapp pølse på bensinsstasjonen) og så bli så sultne etter en lang dag at de stapper i seg enorme mengder usunn mat. Hvis flere mindre måltider gjør at du kan kontrollere dette behovet og samtidig spise et mer balansert utvalg av sunn og mager mat, så bør man for all del heller gjøre det.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Bare tull? De aller fleste som beskjeftiger seg profesjonelt med kosthold og kostholdsendringer ville ikke vært enige med deg. Det er langt bedre for forbrenning (og fordøyelse, ikke minst) dersom du spiser mindre og oftere, heller enn mye og sjelden. Dessuten, dersom du lar det gå mer enn fire timer mellom måltidene, blir du lett så sulten at du overspiser når du først har tilgang på mat... Det som gjelder, er å "hive bensin på bålet", dvs. trigge forbrenningen ved å spise, jevnlig gjennom dagen.

For eksempel leger? Som driver med forbrenningsrelatert forskning? De er nemlig uenige med deg.

Fra artikkelen "Meal frequency and energy balance"

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral....We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?d...;indexed=google

Fra Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR, Kester AD.

There was no significant effect of meal frequency on 24 h EE(Energiforbruk) or ADMR(gjennomsnittlig kroppslig energiforbruk). Furthermore, BMR(basalforbrenning) and ACT(aktivitetsnivå) did not differ between the two patterns. DIT(økning i temperatur pga spising) was significantly elevated in the gorging pattern, but this effect was neutralized by correction for the relevant time interval. With the method used for determination of DIT no significant effect of meal frequency on the contribution of DIT to ADMR could be demonstrated.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8399092...ed_Discovery_RA

Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR.

There was no significant effect of the feeding frequency on the rate of weight loss, fat mass loss or fat-free mass loss. Furthermore, fat mass and fat-free mass contributed equally to weight loss in subjects on both gorging and nibbling diet. Feeding frequency had no significant effect on SMR after two or four weeks of dieting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8383639...ed_Discovery_RA

Jeg er enig med kptpower. For det første er ikke 10 tips til vektnedgang noen pålitelig kilde for gode kostholdsråd. Jeg skal derimot dra den enda litt lengre, ved å vise til publiserte medisinske forskningsrapporter som faktisk viser at måltidsfrekvens ikke påvirker forbrenningen signifikant. Linker er til alle artiklene under sitatet om du er interessert.

Holder du blodsukkere stabilt ved å spise ofte, regulerer du sultfølelsen mye bedre. Og det er viktig når man prøver å gå ned i vekt. Hvem har vel ikke gått sulten på butikken og endt opp med både det ene og det andre...

Jeg var mye mer sulten da jeg spiste lite og ofte enn da jeg spiste ordentlige måltider. Jeg var aldri helt mett, og var alltid litt sulten. Spiser man nok protein, fett, og langsomme karbohydrater, er det ingen problemer å kontrollere blodsukkeret ved å spise 3-4 måltider om dagen. Går kroppen noen timer mellom måltidene øker dette også faktisk insulinsensitiviteten (altså at kontrollen av blodsukkeret blir BEDRE, ikke dårligere) Om det å spise lite og ofte gjør at man spiser 1600 kalorier og mye og skjelden 2600 kalorier er det KALORIANTALLET, ikke måltidfrekvensen som er den avgjørende faktoren.

Gjest Gjest
Skrevet

Stakkars tjukken... Jeg tror ikke han trenger alle de lenkene.

Jeg sier ikke at man skal kutte ut alt fett, og jeg vet at det finnes dietter som sverger til fet mat. Men det finnes mange måter å gå ned i vekt på. Å velge magert og å spise lite og ofte, er én av dem.

Selv gikk jeg ned 15 kilo i løpet av 5 måneder ved å følge Grete Roedes opplegg. Mager kost, men med riktig type fett, samt at jeg spiste ofte. Jeg lå på ca. 1400 kalorier pr. dag og jeg var aldri sulten. Tvert i mot strevde jeg med å få i meg det jeg skulle. Og det beste av alt, perioden med dette fokuset gjorde at jeg endret kostholdet mitt permanent. Har forlengst sluttet å telle kalorier, men det handler om bevissthet og at jeg har lært mye om kosthold. Fullstendig gjennomførbart, jeg spiser meg alltid mett, jeg spiser variert og jeg spiser relativt lite fett og sukker. Igjen - jeg spiser fett, av det sunne slaget. Men for å holde kaloriinntaket på nivå i forhold til forbrenningen, velger jeg også magert - for å kunne spise mer.

Forøvrig, Bolledeig, er 4 måltider pr. dag det jeg ligger på, og da spiser jeg som jeg sier ca. hver 4. time. Så da er vi jo enige, da. ;)

Et annet tips til tjukken: Før du begynner å spise, særlig når det gjelder brødmat, lag maten helt ferdig! Og bestem deg for at det er det du skal spise, ikke mer. Dvs., legg opp på tallerkenen de skivene/knekkebrødene du har bestemt deg for å spise, og hold deg til det. Prøv å gjør det litt lekkert, grønnsaker pynter (mat skal se god ut!), fire skiver med gulost synes jeg høres litt kjedelig og trist ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Om det å spise lite og ofte gjør at man spiser 1600 kalorier og mye og skjelden 2600 kalorier er det KALORIANTALLET, ikke måltidfrekvensen som er den avgjørende faktoren.

Jo, selvfølgelig. Det er jo matematikk (bl.a.). Men det er psykologi også; en sulten mage gir sultne øyne, og hjernen kjenner ikke at magen er mett før etter en stund... Min erfaring er i hvertfall at hvis det går for lenge mellom måltidene og jeg rekker å bli litt for sulten, spiser jeg fort og mye når jeg får mat.

Skrevet
En ting jeg tror er viktig, er at du ikke må tenke på dette som en diett. Det er som andre sier her en kostholdsendring som skal til, rett og slett etablere en sunn måte å tenke mat på.

sant det men hvis h*n ser på SB dietten så ser h*n ar det starter som en diett men at det handler om en livstil endring. det er 3 faster fase 1 er streng og fase 2 går ut på å spise ting du bør værre forsiktig med i moderate mengder! så er fase 3 for resten av livet, man skal få seg en livstilendring. står på at du bør sjekke den ut jeg! lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...