Gjest lillebøll Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Vurderer og kjøpe en liten siamesergutt. Noen som har siameser som vil fortelle litt om disse?
Dult Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Vi har en katt som er siameser blanding..... Jeg vet ikke så veldig mye om dem, men høylytte er de. Snakker veldig mye. De mjauer heller ikke som vanlige katter, mye høyere, lengre og mer klagende. Vår katt er jo bare blanding så d kan jo være andre særtrekk som jeg ikke vet om.
NovaFlare Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Jeg har en renraset siameser, og de er akkurat slik som man leser om. Du får sjelden kjøpt en siameser alene, da må du ha katt fra før, eller kjøpe 2 stk. Dette er katter som er svært intense og sosiale, og vil bli deprimerte om de er mye alene. De er omtrent som hunder i kattekropp. Jeg kjenner ingen oppdrettere som selger siamesere som utekatter- eller alenekatter. De snakker MYE, og du kan bli gal av det, om du ikke VET du kan leve med det De mjauer ofte dagen lang. De er ekstremt kosete og kan bli lunefulle og "gale" om de ikke får den oppmerksomheten de trenger, så de er ikke den typen katt man har alene mens man er på jobb, de bør ha en venn. De er svært aktive og leker dagen lang, så det kan være greit å ha en venn uansett, så slipper du å leke med den hele tiden Myyye koseligere å ha 2, de sover i klynge, vasker hverandre, og gjør ting sammen som du ikke kan erstatte. Dessuten slipper du å ha dårlig samvittighet hvis du blir borte i mange timer De er superintelligente, så ikke ha giftige ting i de nederste skapene uten barnesikring De åpner skap uten problemer De sluker ofte mat slik at de kaster det opp igjen, de tygger ofte litt dårlig før de svelger, så kjøp for som har store biter slik at de må tygge maten godt Hilsen ei med 3 katter og en hund Endret 1. april 2008 av NovaFlare
la Flaca Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Det er en krevende rase som NovaFlare sier. Fysisk aktive og oppfinnsomme, de tar mye plass. Jeg vil ikke anbefale å ha en siameser som innekatt av den grunn! Har hatt siameser ute, og han var en drøm å bo sammen med fordi han fikk utløp for energien sin ute. Helt herlig. Det er mye futt og fart i dem og de har en karakteristisk mørk, hes stemme som høres titt og ofte. Enormt kjærlige og morsomme, men temperamentsfulle. De finner seg ikke i hva som helst. Har selv en rase som er minst like kjærlig og kontaktsøkende, men utrolig rolig og letthånderlig. Så jeg tror ikke jeg ville gått for siameser igjen. Men siameseren har jo sin spesielle sjarm, som man ikke finner hos noen andre raser.
Gjest lillebøll Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Forresten har hun bare en til salgs. Går det at den er alene en stund til man eventuelt finner en til man vil kjøpe, eller må jeg finne en oppdretter som har to til salgs med en gang? Den kommer til å få masse oppmerksomhet. Ingen fare
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Forresten har hun bare en til salgs. Går det at den er alene en stund til man eventuelt finner en til man vil kjøpe, eller må jeg finne en oppdretter som har to til salgs med en gang? Den kommer til å få masse oppmerksomhet. Ingen fare jeg har en siameser. den går ikke overens med andre katter, men koser seg sammen med hundene våre. det er ingen tvil om hvem som er sjefen for å si det slik. ekstra koselig er det å se hele "klynga med dyr" som ligger tett i tettog sover med en siameser i midten. gjerne mens den holder rundt snuten til en av hundene og ligger å gnir hodet inntil hundehodet for å få kos. hvis vi ikke har tid til å kose er det alltids en hund man kan kose sammen med eller springe etter eller leke med halen til eller hvis man har lyst å lage litt ståk, sette seg midt oppi matskpla bare for å demonstrere at her bestemmer jeg... siamesere er verdens deiligste, pratsomme herligste katter og jeg skal aldri ha noe annet hva gjelder katter : )
Gjest _Hufsa_ Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Jeg ser at noen over her skrev at hun ikke kjenner noen som selger siamser som utekatt. Tør jeg spørre hvorfor? En siameser er da like mye katt som en hvilken som helst annen katt og vil vel ha like stort behov for å være ute som andre katter? Kanskje til og med enda større behov siden det visstnok er en kjensgjerning at de er veldig aktive katter med mye energi?
NovaFlare Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Jeg ser at noen over her skrev at hun ikke kjenner noen som selger siamser som utekatt. Tør jeg spørre hvorfor? De er flotte utekatter og fantastiske jegere. Men de blir dessverre lett stjålet, da de har et spesielt utseende, og folk ser tydelig at dette er en katt som koster penger.
Tabris Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Jeg har ei venninne som har to Orientalere (som er vel bortimot like Siamesere når det gjelder lynne) sammen med huskatter. De går alle ute som de vil, og går veldig bra sammen. Men, ja, høylytte er de.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 orientalere er siamesere uten maske, men med heldekkende farge. en helsort siameser er derfor en orientaler. tidligere tilhørte disse kattene visstnok samme rase.
NovaFlare Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 De er såkalte søskenraser Lynnet er helt det samme, bare utseendet som er litt annerledes, de har ikke maske
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 hei:) jeg har hatt siamesere i hele mitt liv, bortes fra en liten periode på 6 måneder. Denne perioden var forresten den mest ensomme tiden i mitt liv. Siamsere er visst en veldig populær rase for tiden. Dette med god grunn. Det du må tenke på før du får en siameser er om du har tid til den. Siamesere krever din oppmerksomhet, og dett må du ha tid til å gi den. De maser/snakker svært mye om den ikke får det som den vil. Dette må du tollerere, det nytter på ingen måte å kjefte på ham. Viss du har lang arb. dag, bør du få deg to stk. Siamserene er svært selskapssyke å trives ikke alene. nå høres det ut som om jeg bare har negative ting å si om dem. Men de er de flotteste, mest kjærlige dyrene som finnes (etter min smak). Og de blir like avhengige av deg som du blir av dem. De trenge rmye kos og oppmerksomhet og er hovedsaklig innekatter. Mine liker å ta seg en tur utforbi, men er sjeldent lengre vekke en på terassen og om ikke været er strålende og du sitter ute med dem så er de heller ikke ute lenge. Det som er det aller viktigste før du kjøper deg en siameser (gjelder dyyr gennerelt) er at du har økonomien til det. Siamesere er mer motakkelige for sykdommer en andre katter og kan ha dyre regninger pga dette. Jeg har nå 3 siameser. Min hankatt har vært svært syk flere ganger og han forje tanlegge besøk kostet 19 000. Dette er jo mer penger en det pleier men komplikasjoner kan oppstå. Å da er det viktig at man har råd til å ta seg av disse. Lykke til;) Om du kjøper en kommer du aldri til å angre og kan vedde på at du kommer til å ha siameser for resten av ditt liv
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Jeg har en siameserblanding, og den er et mareritt uten like. Dersom du liker hyl og gnål rundt ørene dagen lang, så skaff deg gjerne en siameserkatt. Min er utekatt, og får den ikke komme inn akkurat når den synes at den skal få slippe inn, så klatrer den pinadø oppetter veggen og henger på vinduet mitt og gnåler. Det kan til tider være svært slitsomt. På den annen side så er den veldig kjærlig og kosen av seg, når den vil det selv. Koser man uten tillatelse, så slår den etter meg med poten. Ellers så synes ikke mine besøkende gjester at min katt er spesielt sjarmerende, da den freser og prøver å jage de hjem igjen så snart de har fått satt seg ned i sofaen. Så hvis du er forberedt på å få et usedvanlig særegent vesen inn i ditt liv, så ønsker jeg deg lykke til. Elsk den mest når den fortjener det minst, for da trenger den det mest. Et ordspill jeg stadig vekk må påminne meg selv om som eier av denne katten. Men bortsett fra dette, så er den jo et ganske så elskelig vesen. Forresten så er denne katta mi dyrlegens skrekk også, det får være måte på hva man skal finne seg i av fremmede, tenker den nok. Antakelig var katten min en høytstående konge i sitt tidligere liv, eller den har planer om å bli det. Den forventer å bli behandlet som en, og sannelig så klarer denne umuliusen av en katt å få meg til å behandle den som det også. Forstå det den som kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå