waco Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 31. mars 2008 Er ikke utroskap et samfunnsanliggende? Tror nok det koster mer sykefravær, flere selvmord, mer skillsmisser, depresjoner, legeregninger, forårsaker mer voldt, bitterhet og generell tragedie enn alle andre folkesykdommer til sammen. du behøver ikke forstå dette her. Men dette er vel litt av grunnen til at jeg synes det er greit å diskutere på slike nettsider som kvinneguiden, her får man frem ulike holdninger og livsyn. Vennligheten deres er altomfattende og det er veldig berikende både mentalt og psykisk å kjøre en dialog med dere. Dere virker veldig forståelsefulle for problematikken, og jeg skjønner veldig godt hvorfor jeg valgte et forum som kvinneguiden for å diskutere temaer som berører litt mer grunning enn fasitsvar.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mars 2008 #22 Skrevet 31. mars 2008 Er ikke utroskap et samfunnsanliggende? Tror nok det koster mer sykefravær, flere selvmord, mer skillsmisser, depresjoner, legeregninger, forårsaker mer voldt, bitterhet og generell tragedie enn alle andre folkesykdommer til sammen. Joda, sånn sett er utroskap et samfunnsanliggende. Men det er fortsatt ikke ulovlig.
absinthia Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Jeg har faktisk opplevd både utroskap, konkurs, 2 dødsfall og samlivsbrudd i løpet av 3 måneder, jeg lever enda.... og synes ikke at det hadde vært bedre for meg om eksen heller hadde blitt utsatt for voldtekt. Endret 31. mars 2008 av absinthia
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mars 2008 #24 Skrevet 31. mars 2008 generell tragedie enn alle andre folkesykdommer til sammen. Denne er jeg forresten ikke enig i. Jeg tror det er langt verre å bli rammet av kreft eller andre livstruende sykdommer enn å bli utsatt for utroskap.
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #25 Skrevet 31. mars 2008 Joda, sånn sett er utroskap et samfunnsanliggende. Men det er fortsatt ikke ulovlig. Veldig godt sagt.
waco Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #26 Skrevet 31. mars 2008 bellatrix, ser du ikke sammenhengen mellom utroskap, konkursen og samlivsbruddet? hadde absintjenta omtalt eksen som en eks om alt hadde vært så bra og fint og lærerikt som hun fremstiller det som?
waco Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #27 Skrevet 31. mars 2008 Alice, at utroskap ikke er kriminalisert på lik linje som lette klaps på rumpa er ingen grunn til å applaudere denne umoralen.
absinthia Skrevet 31. mars 2008 #28 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Hallo.. vi gikk konkurs etter samlivsbruddet i vår felles bedrift.. og det hadde nok mer med markedet å gjøre. På den andre siden kan man si at det ikke lønner seg å ha bedrift, fordi han hadde et forhold på si med den eneste andre ansatte, selv om vi hadde bodd sammen i 11 år. Jeg sa ikke at det var spesielt fint heller, men det var ganske lærerikt og at jeg tross slike ting tar avstand fra dine utsagn. Du sier jo at du vet at dama di hverken har vært utro eller blitt voldtatt. Jeg oppfatter deg som en litt fordomsfull synser som ikke har opplevd nok til at du vet hva man kan klare seg godt igjennom. Jeg tror ikke du har nok erfaring til å trekke konklusjoner om sammenhengen mellom mine opplevelser (kanskje alt i bunn og grunn kommer av at man har for liten tid til hverandre og at noen søker bekreftelse gjennom å være utro..?? ) Før du sier at jeg har mobbet deg gjennom dette utsagnet, så har jeg ikke sagt at du er en fordomsfull synser, jeg har bare sagt at jeg opplever deg sånn. Endret 31. mars 2008 av absinthia
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mars 2008 #29 Skrevet 31. mars 2008 Alice, at utroskap ikke er kriminalisert på lik linje som lette klaps på rumpa er ingen grunn til å applaudere denne umoralen. Selvsagt ikke. Jeg er sterkt motstander av utroskap, men å være motstander av utroskap gjør meg ikke til tilhenger av voldtekt.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mars 2008 #30 Skrevet 31. mars 2008 bellatrix, ser du ikke sammenhengen mellom utroskap, konkursen og samlivsbruddet? hadde absintjenta omtalt eksen som en eks om alt hadde vært så bra og fint og lærerikt som hun fremstiller det som? Selvsagt gjør jeg det. Bruddet hadde sikkert vært lettere om hun ikke var utsatt for utroskap.
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #31 Skrevet 31. mars 2008 Alice, at utroskap ikke er kriminalisert på lik linje som lette klaps på rumpa er ingen grunn til å applaudere denne umoralen. Jeg applaudere ikke "denne umoralen", men for meg blir det vanskelig å sammenligne utroskap med voldtekt. Noterer meg at du bare svarer på korte innlegg. De lengre er kanskje litt for vanskelige å lese?
Gjest antigartner Skrevet 31. mars 2008 #32 Skrevet 31. mars 2008 hadde absintjenta omtalt eksen som en eks om alt hadde vært så bra og fint og lærerikt som hun fremstiller det som? absintjenta herlig misforståelse av navn!
waco Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #33 Skrevet 31. mars 2008 Bare svarer på korte meldinger? Hæ jeg svarer på mange meldinger. Og noen gange så velger jeg å skrive til dere, flokken som jeg ser dere som. Jeg har jo selvsagt ikke opplevet så mye som dere, hatt så mange erfaringer, lure historier eller gøyale fortellinger. Men jeg lurer på, - hvorfor er dere da så hemmelighetsfulle? Hvorfor ikke avsløre deres innerste hemmeligheter og delta i debatten hvor vi alle er fremmede for hverandre, men føler vi kjenner diskusjonen allikevel? Nå ble jeg litt nyssjerrig på dere som privatperson, nå plutselig ble det uinteressant å diskutere trådens innhold, men heller vil jeg spekulere i deres væremåte og holdninger. Hvorfor om jeg må få spørre, kan jeg ikke låne litt livsvisdom av dere orakler som har alle besvarte svar og ikke behøver lure på noe lengere? Min uvitenhet, mitt hemmede språk og altfor få opplevelser gjør meg jo bare nyssjerrig... Men her blir uvitenhet sett på noe negativt, - bare fordi en ikke besitter erfaringer som gjør en andre overlegen på internett. Fordi en mann ikke forstår hvorfor en jente kan underslå selvtilliten til en mann tilsvarende en mann skal skade en jente er for meg uhørt. Det er jo mange flere menn som tar selvmord enn kvinner i aldersgruppen 15-24 år, cirka fire ganger så mange. De jeg kjenner som har tatt livet av seg har alle gjort det etters damas utroskap. Derfor spør jeg meg selv, siden gutter er så mye svakrere enn jenter psykisk, - ville jeg gjort det?
absinthia Skrevet 31. mars 2008 #34 Skrevet 31. mars 2008 Din utrykksmåte får meg til å tro at du er fornærmet fordi mange har opplevd mer enn deg og at du føler at du kommer til kortere enn du ville gjort med en gjeng 20-åringer. Jeg har hørt om utallig flere som har tatt livet av seg etter voldtekt enn etter utroskap, så jeg tror kanskje at en voldtekt er utallige ganger verre enn utroskap, selv om begge deler er ille.
Gjest Eir Skrevet 1. april 2008 #35 Skrevet 1. april 2008 (endret) Jeg tror jeg ser poenget til Waco, utroskap er en form for psykisk vold, og vil som regel være ganske rystende for de fleste parforhold, selv om det er mulig å jobbe seg over det. Selv har jeg en kjæreste som har vært utsatt for utroskap flere ganger, og jeg ser at det har påvirket hans evne til tillit osv like mye som at jeg fikk bank av min eks, så det kan absolutt sammenlignes. At jenter prøver å bortforklare utroskap med voldtekt skyldes ganske enkelt at det er lettere å leke offer og si at noen har vært slemme mot en selv, enn at en selv er den slemme. Det å skylde på andre er en ganske grunnleggende mennesklig reaksjon, selv om den er lite sympatisk, og har nok lite med hunnkjønnet å gjøre. Og man finner den hos alt fra småbarn som skader andre i lek, til fulle mannfolk som ertet på seg noen i drosjekø og kaller det blind vold. Endret 1. april 2008 av Eir
mysan Skrevet 1. april 2008 #36 Skrevet 1. april 2008 Det er jo forståelig at han ikke ønsker at hun skal være utro, men å ønske at hun heller ble voldtatt? Det er ondskapsfullt. Du må se dypere, Bellatrix. Han snakker neppe om hvordan HUN selv ville følt det under en voldtekt, og han unner ikke dama si å bli voldtatt. Det han snakker om, som Tigress påpekte over, er at en voldtekt kan hun ikke noe for, utroskap er et selvvalgt svik. Smerten over voldtekten er ikke et tema i dette utsagnet.
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 1. april 2008 #37 Skrevet 1. april 2008 Du må se dypere, Bellatrix. Han snakker neppe om hvordan HUN selv ville følt det under en voldtekt, og han unner ikke dama si å bli voldtatt. Det han snakker om, som Tigress påpekte over, er at en voldtekt kan hun ikke noe for, utroskap er et selvvalgt svik. Smerten over voldtekten er ikke et tema i dette utsagnet. Joa, men samtidig mener han at mange damer som er utro lyver og sier de er voldtatt. Dvs. at selv om han foretrekker at dama hans ble voldtatt fordi at han da slipper å bli såret av at hun er utro, så tror han ikke på henne likevel fordi kvinner som er utro lyver og sier at de er voldtatt.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. april 2008 #38 Skrevet 1. april 2008 Du må se dypere, Bellatrix. Han snakker neppe om hvordan HUN selv ville følt det under en voldtekt, og han unner ikke dama si å bli voldtatt. Det han snakker om, som Tigress påpekte over, er at en voldtekt kan hun ikke noe for, utroskap er et selvvalgt svik. Det skjønner jeg. Samtidig så mener jeg at om han har litt empati ville han også synes det er forferdelig om dama hans ble voldtatt.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. april 2008 #39 Skrevet 1. april 2008 Joa, men samtidig mener han at mange damer som er utro lyver og sier de er voldtatt. Dvs. at selv om han foretrekker at dama hans ble voldtatt fordi at han da slipper å bli såret av at hun er utro, så tror han ikke på henne likevel fordi kvinner som er utro lyver og sier at de er voldtatt. Sånn tolker jeg det også. At han ikke tror på kvinner som sier de har blitt voldtatt, at de bare sier det for å ikke innrømme utroskap. Dette skjer nok, men jeg tror at i de fleste voldtektssaker så har offeret blitt voldtatt.
Gjest Tigress Skrevet 1. april 2008 #40 Skrevet 1. april 2008 Jeg tror jeg ser poenget til Waco, utroskap er en form for psykisk vold, og vil som regel være ganske rystende for de fleste parforhold, selv om det er mulig å jobbe seg over det. Selv har jeg en kjæreste som har vært utsatt for utroskap flere ganger, og jeg ser at det har påvirket hans evne til tillit osv like mye som at jeg fikk bank av min eks, så det kan absolutt sammenlignes. At jenter prøver å bortforklare utroskap med voldtekt skyldes ganske enkelt at det er lettere å leke offer og si at noen har vært slemme mot en selv, enn at en selv er den slemme. Det å skylde på andre er en ganske grunnleggende mennesklig reaksjon, selv om den er lite sympatisk, og har nok lite med hunnkjønnet å gjøre. Og man finner den hos alt fra småbarn som skader andre i lek, til fulle mannfolk som ertet på seg noen i drosjekø og kaller det blind vold. Kloke ord, Eir!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå