Gå til innhold

Kollega prater dritt om meg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Jeg har funnet ut en "hemmelighet" som har sjokkert meg. Jeg er dypt såret og vet ikke hvordan jeg skal ta tak i dette. Trenger gode råd.

Nylig ble jeg fortalt av en meget sikker kilde at en av jentene på jobben snakker alvorlig dritt om meg bak min rygg. Iflge det som har blitt sagt, er jeg frekk mot henne, falsk, og at hun mistrives i jobben pga meg. Dette har hun fortalt til bl. a vår avdelingssjef og alle andre kollega.

Jeg stiller meg fullstendig uforstående til hennes påstander.

Jeg har tatt meg av henne, gitt henne mye ros, fine komplementer, invitert henne hjem til meg, kjøpt henne smågaver og inkludert henne i ALT på jobben.

Hvorfor jeg er utsatt for hennes hat/hets aner jeg ikke. Hun har ustabilt humør, opp den ene øyeblikket og ned den neste. Hun har ALDRI gitt utrykk -til meg- at jeg er årsaken til hennes mistrivsel. Men hun forteller meg hvor "glad hun er i meg, og hvilken flott kollega/venn jeg er til henne osv osv".

Derfor er sjokket stort, når jeg hører slikt. Jeg har i alle mine arbeidsår, aldri vært innblandet i noe slikt. Derfor vet jeg ikke hvordan jeg skal sette henne tydelig på plass at slik oppførsel er ikke akseptabelt.

Hjelp meg. Jeg er forferdelig lei meg over denne nyheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å snakke om ting bak ryggen til andre er en typsik jentegreie (eller kjerringgreie, hvor det finnes enkelte menn som også er kjerringer bare så det er sagt). Jeg har jobbet i en del mannsdominerte yrker, og er det en ting jeg har lært meg så er det å ta opp ting som plager meg med den det gjelder. Med andre ord, så anbefaler jeg deg å snakke direkte til denne kollegaen og konfrontere henne med hva du har fått høre og ta det videre fra der. Lykke til.

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*
Skrevet

Her har jeg en ide, se hva du synes om den.

Du går rett til avdelingsleder og sier hva du har hørt. Og så spør du om ikke avdelingsleder kan megle et møte, for det er ikke noen bonus for deg å ha et dårlig arbeidsklima hvor folk snakker dritt bak ryggen din, og det kan tenkes det er noe du ikke er klar over som har trigget denne seansen.

Du framstår da som positivt innstilt, oppegående og kompetent, forutsatt at avdelingsleder liker deg. Dersom dere ikke liker hverandre, og dette er et slags spill om posisjoner på jobben, så stiller det seg kanskje annerledes.

Skrevet
Nylig ble jeg fortalt av en meget sikker kilde at en av jentene på jobben snakker alvorlig dritt om meg bak min rygg. Iflge det som har blitt sagt, er jeg frekk mot henne, falsk, og at hun mistrives i jobben pga meg. Dette har hun fortalt til bl. a vår avdelingssjef og alle andre kollega.

Hvorfor jeg er utsatt for hennes hat/hets aner jeg ikke. Hun har ustabilt humør, opp den ene øyeblikket og ned den neste. Hun har ALDRI gitt utrykk -til meg- at jeg er årsaken til hennes mistrivsel. Men hun forteller meg hvor "glad hun er i meg, og hvilken flott kollega/venn jeg er til henne osv osv".

Derfor er sjokket stort, når jeg hører slikt. Jeg har i alle mine arbeidsår, aldri vært innblandet i noe slikt. Derfor vet jeg ikke hvordan jeg skal sette henne tydelig på plass at slik oppførsel er ikke akseptabelt.

Jeg synes ikke akkurat det hun har sagt er å kaste dritt om deg. Hun har gitt uttrykk for at hun mistrives pga deg, men synes likevel ikke det kan kalles drittkasting. Hun må jo ha lov til å føle det slik.

At hun har fortalt om dette til avdelingslederen er jo forståelig. Hun kunne imidlertid droppet å legge ut om dette til kollegaer.

Jeg synes du skal forsøke å få til et møte med dere to og avdelingslederen. Si klart i fra hva du har hørt og spør hva som får henne til å føle det slik.

Tror dette er den beste måten å ordne opp i slike situasjoner.

Skrevet
Her har jeg en ide, se hva du synes om den.

Du går rett til avdelingsleder og sier hva du har hørt. Og så spør du om ikke avdelingsleder kan megle et møte, for det er ikke noen bonus for deg å ha et dårlig arbeidsklima hvor folk snakker dritt bak ryggen din, og det kan tenkes det er noe du ikke er klar over som har trigget denne seansen.

Du framstår da som positivt innstilt, oppegående og kompetent, forutsatt at avdelingsleder liker deg. Dersom dere ikke liker hverandre, og dette er et slags spill om posisjoner på jobben, så stiller det seg kanskje annerledes.

Da prøver jeg ditt råd :)

(Som et PS, må si jeg er sjokkert at hun kan si til meg at jeg er så god venn/kollega osv osv, så i neste åndedrag fortelle andre at jeg er årsaken at hun mistrives i jobben sin..! I mine øyne er slik oppførsel temmelig psyko)

Gjest Gjest
Skrevet
Da prøver jeg ditt råd :)

(Som et PS, må si jeg er sjokkert at hun kan si til meg at jeg er så god venn/kollega osv osv, så i neste åndedrag fortelle andre at jeg er årsaken at hun mistrives i jobben sin..! I mine øyne er slik oppførsel temmelig psyko)

Ja, man kan godt kalle det psyko oppførsel...når det går så langt ville jeg tatt det opp med vedkommende. Ikke i angrepsposisjon, men med "en mild tone" der du har fokus på problemløsning og ikke kun "henne" ( selv om du kanskje har lyst til å kalle henne en drittkjerring for det jeg vet ) slike mennesker er slitsomme, ofte er det dårlig selvbilde eller egen kjedsomhet som gir utslaget, de finner ett offer og det er gjerne tilfeldig.

Skrevet

Litt misunnerlig på deg av ukjente årsaker kanskje ?

Skrevet
Ja, man kan godt kalle det psyko oppførsel...når det går så langt ville jeg tatt det opp med vedkommende. Ikke i angrepsposisjon, men med "en mild tone" der du har fokus på problemløsning og ikke kun "henne" ( selv om du kanskje har lyst til å kalle henne en drittkjerring for det jeg vet ) slike mennesker er slitsomme, ofte er det dårlig selvbilde eller egen kjedsomhet som gir utslaget, de finner ett offer og det er gjerne tilfeldig.

Takker for ditt innlegg :) En av grunnene at jeg har tatt meg så godt av henne er nettopp at jeg skjønte tidlig i stykket at hun har dårlig selvbilde. Jeg er lei meg at mine forsøk på å "hjelpe"/gjøre arbeidsdagen hennes lettere, ble slengt tilbake i ansiktet på meg på den styggeste måten.

Skrevet
Litt misunnerlig på deg av ukjente årsaker kanskje ?

Takker for ditt innlegg :klemmer: Så vidt jeg vet, har hun ingenting å bli misunnerlig på meg for. Jeg er hverken pen eller sexy!

Men jeg har en fin tone med alle mine kollega (inkl henne!!) og kommer godt overens med dem, uten drama eller intriger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...