Gå til innhold

Paris til helgen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da står Paris turen for døren snart. Fredag blir det tur!

Noe jeg bør huske ekstra godt på? Noen gode råd å ta med? Jeg må nok sette meg litt ned å se an hvordan jeg kommer meg fra Orly til latinerkvarteret på en best mulig måte.

Hvordan tror dere det er med klær, er at det er feks 10 grader der idag, altså litt varmere enn her, men det ikke snakk om å så mye. Burdte man reise i en boblejakke og bare ta med en litt enklere jakke, eller kan man trygt legge igjen boblejakka hjemme?

Alle gode råd og tips og annet tas gjerne med. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tror det holder med vårjakke (det gjør det iallefall her i Trondheim)

Så kan du heller ta med deg en tykkere genser :)

Tror det går tog fra Orly og inn til sentrum, leste det en plass. Sikkert buss også.

Gjest In love with Paris...
Skrevet

Åh, Paris er så flott *sukk*

Du kommer deg enkelt til Latinerkvartalet ved å ta RER-linje B (den blå) fra Orly i retning Aeroport Charles de Gaulle eller Mitry-Claye (etter det "interne" flyplasstoget fra Orly til Antony). Du kan gå av på Luxembourg eller St Michel Notre-Dame, avhengig av hva som ligger nærmest hotellet.

Evt kan dere ta bussen (rett utenfor terminalen) til f eks Montparnasse og ta metrolinje nr 4 (den lilla) i retning Porte de Clignancourt. Hviket stopp som ligger nærmest hotellet skal du kunne finne på et Pariskart (de fleste har tegnet inn metrostasjonene).

Masse masse god tur :)

Skrevet
Jepp, da står Paris turen for døren snart. Fredag blir det tur!

Noe jeg bør huske ekstra godt på? Noen gode råd å ta med? Jeg må nok sette meg litt ned å se an hvordan jeg kommer meg fra Orly til latinerkvarteret på en best mulig måte.

Hvordan tror dere det er med klær, er at det er feks 10 grader der idag, altså litt varmere enn her, men det ikke snakk om å så mye. Burdte man reise i en boblejakke og bare ta med en litt enklere jakke, eller kan man trygt legge igjen boblejakka hjemme?

Alle gode råd og tips og annet tas gjerne med. ;)

Ja - du må huske på og nyte tiden tiden godt og kose deg hvert eneste lille sekund i VERDENS BESTE BY! Er nok litt for glad i Frankrike, og spesielt Paris, jeg da... :rødme:

Det er ikke noe stress å komme seg fra flyplassen til sentrum. Trenger du hjelp, så spør noen. Du er ikke garantert svar fra den første du spør, men det er generelt ikke vanskelig å få hjelp av folk i Paris. Med et smil så kommer man som regel langt (er nok noen som ikke er helt enig med meg i dette, men de må du ikke høre på! ;) ).

Jeg var der for ca fem uker siden, da var det sol og ca femten grader på dagtid. Men temperaturene vil nok svinge noe.

Heldiggrisen du som skal dra nå, men det er jo ikke sååå lenge til jeg selv drar neste gang heller.

God tur!

Skrevet

Heldiggrisen!

Angående klaer så kan det vel vaere ganske ustabilt vaer nå, så jeg vil anbefale vindjakke, varm genser, paraply og gode sko (til å traske masse rundt i).

Ta deg en tur til Montmartre og kjöp en crepe der. Det er såååå koselig der. Så kan du sette deg i trappa utenfor Sacre Cour og nye utsikten av Paris! :hjerter_rundt:

Det er kveldsåpent på Louvre to kvelder i uka. Jeg husker desverre ikke hvilke dager det var, men det står kanskje i guideboka di? Jeg mener å huske at det var billigere på kveldstid og det var lite folk.

For å komme opp i Eiffeltårnet er det laaang kö, selv i regn og ruskevaer. Möt tidlig opp om du vil dette! Eventuelt kan du dra dit seint og se Paris by night.

Om du bestiller skalldyr på resturant er det sjangse for at alt er rått. Vi brant oss på dette. :ler:

Kommer ikke på mere i farta, men GOD TUR!

Skrevet

blir knall! gleder meg som en liten unge!

Men noen som vet hvordan det er prismessig der? Tenkte å veksle over til euro før jeg drar. Vi skal bare være der to dager, så det blir frokost, lunsj og middag * 2 for to personer. ikke all verdens inngangsbilletter, kun eiffeltårnet eventuelt. Og taxi fra flyplass inn til by,noe metro. Kanskje litt shopping også.

Skrevet

Ingen som vet sånn ca ca?

Skrevet
blir knall! gleder meg som en liten unge!

Men noen som vet hvordan det er prismessig der? Tenkte å veksle over til euro før jeg drar. Vi skal bare være der to dager, så det blir frokost, lunsj og middag * 2 for to personer. ikke all verdens inngangsbilletter, kun eiffeltårnet eventuelt. Og taxi fra flyplass inn til by,noe metro. Kanskje litt shopping også.

Paris er ikke kjent for å være en spesielt rimelig by, men nå er det begrenset hvor mye penger du faktisk rekker å bruke på to dager. Restauranter finnes i alle prisklasser, det er fullt mulig å blakke seg på en overdådig middag, og det er fullt mulig å få et herremåltid med drikke til maten og dessert til en 200-lapp. Frokost kan inntas billig på en fortauscafé. Inngang til Eiffeltårnet koster muligens i underkant av en hundrings (dette vet jeg ikke sikkert, det er lenge siden jeg selv var i tårnet)?

Taxi fra flyplassen og inn til byen, vil jeg tippe du må betale ca 400 kr for, men dette er jeg heller ikke sikker på, jeg tar alltid toget.

Det er ikke nødvendig å veksle før du drar, så lenge du har Visakort. Det er minibanker på flyplassen.

Etter antall tråder å dømme om denne Paristuren, tror jeg du trenger å roe ned sommerfuglene i magen din og ta ting litt mer som de kommer. Paris er supert, og du kommer nok til å få det kjempefint!

God tur!

;)

Skrevet

Etter antall tråder å dømme om denne Paristuren, tror jeg du trenger å roe ned sommerfuglene i magen din og ta ting litt mer som de kommer. Paris er supert, og du kommer nok til å få det kjempefint!

God tur!

;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Det er ikke nødvendig å veksle før du drar, så lenge du har Visakort. Det er minibanker på flyplassen.
Og ellers rundt i byen. Ville ikke gått rundt med kontanter til hele oppholdet på meg når det ikke er nødvendig. Du kan betale med kort på de fleste butikker og restauranter etc.
Skrevet

God tur!

;)

hm.....må vel være lov å spørre og forberede seg??? Er det ikke derfor vi har kg da? At man skal spørre alle slags mulige spm man kan han svirrende rundt i hodet? Og jeg er av person som liker å forberede meg og ha ting klart, det må man bare respektere . Tar det ikke så negativt det du skrev, men synes allikevel du kunne ha droppet det.

Takk for råd ellers.

Var nok ikke så negativt ment som du leste det, men beklager hvis du oppfattet det sånn.

:)

Skrevet

Hei

Jeg var i Paris i april for 2 år siden og det var relativt kaldt da vi var der men når solen tittet frem var det behagelig :-) Her er mitt reisebrev med bilder http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Når det gjelder penger pleier jeg å ta ut penger når jeg kommer frem slik at jeg kan betale for taxi/tog etc. Deretter bruker jeg kort på shopping/restauranter etc for å ikke bære rundt på for mye cash. Ha en kjempefin tur :-)

Skrevet

Vil bare ønske deg en riktig god tur, Misunner det virkelig, Jeg vil og ha en tur til Paris...var der riktignok i høstferien ifjor, men det var med mann og unger og Disneyparken..så nå vil jeg reise alene en gang..For meg er Paris byen med stor B, etter at jeg jobbet som Au-pair rett utenfor Paris i ungdommen.

Gjest Spacy
Skrevet

God tur!

;)

hm.....må vel være lov å spørre og forberede seg??? Er det ikke derfor vi har kg da? At man skal spørre alle slags mulige spm man kan han svirrende rundt i hodet? Og jeg er av person som liker å forberede meg og ha ting klart, det må man bare respektere . Tar det ikke så negativt det du skrev, men synes allikevel du kunne ha droppet det.

Takk for råd ellers.

Jeg skjønner at du vil planlegge og sørge for å få en best mulig opplevelse.

Spesielt fordi du bare skal være der i 2 dager så er det viktig for deg at de 2 dagene ikke blir brukt til å lete rundt men at du vet hva du kan gjøre og at det blir bra.

Er en ivrig planlegger selv jeg!!!

Men, det har ofte skjedd at jeg har kommet frem til reisemålet også har alt det planlagte blitt skrinlagt fordi jeg har funnet nye og koselige steder og ting å gjøre som jeg ikke visste om før jeg dro.

Mitt råd er derfor å ikke nødvendigvis "stick to the plan" men å være åpen for det du ser og opplever når du kommer frem. Dropp den restauranten du hadde planlagt å besøke om du finner en annen superkoselig restaurant på hjørnet når du kommer frem. Vær litt impulsiv og kos deg der du er istedenfor å stresse for å oppleve mest mulig (bare fordi du har planlagt det).

Første gang jeg dro til Paris planla jeg å dra opp i toppen av Eiffeltårnet men kom aldri så langt fordi vi hele tiden fant andre ting å gjøre i stedenfor. Har nå vært fire ganger i Paris og ennå ikke vært i Eiffeltårnet (selv om det var noe jeg regnet som et must fra første gang jeg reiste dit).

Skrevet

Ja nettopp derfor jeg velger å planlegge litt, fordi vi har bare helgen på oss. Men det er så klart som du sier, greit å ha en plan også tar man det litt som det kommer når man kommer ned dit! Man bør ikke nødvendigvis holde seg til planen. Det er ikke så ille at vi har satt opp hva vi kal gjøre den enkelte dag. vi har satt opp liste over severdigheter og butikker vi vil besøke, thats it. Resten tar vi etter vær og vind. Dessverre ser jeg at det er meldt dårlig vær der ihelgen:( REgn regn og regn.....

har planer om å ta ut 3000 kroner til euro på gardermoen før vi drar. synes det er best med cash jeg da.

Gjest Gjest_Cate_*
Skrevet

Ta ut 3000 i cash på Gardermoen?

Det er da minibanker på hvert et gatehjørne i Paris. Ta heller ut det du trenger der nede istedenfor å gå med masse cash.

Var i Spania for litt siden og fikk bedre kurs på euroen da jeg tok ut i minibanker der nede enn hva jeg hadde fått om jeg hadde tatt ut her hjemme først.

Skrevet

Da var Paristuren unnagjort!

Var en opplevelse uten like! Gøy å ha opplevd Paris! Fin sto by med hyggelige, hjelpsomme mennesker!

Men KALDT og DYRT og STØYETE.

Takk for hjelpen folkens!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei, nå skal jeg til Paris med den nye kavaleren min. Alt er bestilt og betalt. Vet ikke helt om jeg husker å a med meg det aller nødvendikste.

Vi reiser 23. Mai.

Pakkeliste:

Et par sandaler

et par pensko

pass

kart

plaster

kamea+ lader, og mobillader? (Om det er mulig å lade på hotellrom= Annen utforing på kontaktene)

solkrem?(om det går for 100 ml regelen)

lypsyl

tannbørste og tannkrem

maskara, event brunkrem og øyenskygge.

barberhøvel

et par bukser

et skjørt

to pr skjorter/t-skorte

en jakke

en pent antrekk kjole etc

to par truser

to par bh

to par sokker

penn og papir

Hørte at det er 25 grader i Paris i dag.:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...