Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Har tenkt på det mange ganger..Er så rart, fordi flere av de andre byene i Norge har jo det? Burde ikke hovedstaden da ha noe å tilby turister, eller fastboende? Vi har rett og slett ikke mye å tilby her...
Gjest Gjest-Linn Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Oslo har jo reptilparken... Det kryr av museer. Den øya med alle kaninene på. Og om sommeren er det jo markeder i parkene. Synes det er mer enn nok å finne på jeg.
Gjest Gjest_trønder_* Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Men de har jo Tusenfryd! Her i Trondheim har vi verkeleg ingenting. Null og niks! Vel, vi har eit badebasseng med ei stor og ei lita vannsklie! Og Hugos Tivoli som kjem innom byen kvar 17. mai på ein parkeringsplass i sentrum.
aline Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Har tenkt på det mange ganger..Er så rart, fordi flere av de andre byene i Norge har jo det? Burde ikke hovedstaden da ha noe å tilby turister, eller fastboende? Vi har rett og slett ikke mye å tilby her... Oslo har da både frognerparken og akershus festning, ruiner på øyer med historie og museer om både histiore og kunst og kultur. Det oslo har å by på av severdigheter forteller jo virkelig en historie, i motsetning til både badeland og dyrehager som faktisk ikke er noe annet en underholdning som ikke har det minste med den byen du er i å gjøre. Om man virkelig mener at badeland er en bedre severdighet en kultur og historie, så kan man kanskje kjede seg i oslo ja, da får man dra på reptilparken og tusenfryd.
Anglofil Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Men de har jo Tusenfryd! Her i Trondheim har vi verkeleg ingenting. Null og niks! Vel, vi har eit badebasseng med ei stor og ei lita vannsklie! Og Hugos Tivoli som kjem innom byen kvar 17. mai på ein parkeringsplass i sentrum. Strengt tatt ligger Tusenfryd i Akershus, men er helt enig med deg. Tusenfryd blir flittig brukt av Oslo-borgere og folk som bor rundt generelt. Jeg personlig synes det er flere bra og gode serverdigheter i Oslo. Nå kommer operaen, i tillegg har man en rekke museer, øyene rundt hvor man kan dra og bade osv, slalåmbakker, Frognerparken, Frognerbadet, Bygdøy (med museer osv). Ellers har man en rekke fine parker og friluftsarealer man kan benytte. Er født og oppvokst i Oslo og synes faktisk ikke det er så ille. Selv om jeg kunne tenkt meg bedre tilbud på østkanten, hvor jeg kommer fra. Min ulitmate sommer er å tilbringe den i Oslo når det er fint vær og nyte en tur i parken eller de små markedene/utekonsertene osv som er rundt omkring. Mvh Yvonne Endret 31. mars 2008 av Yvonne
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Dette er ingen kritikk av byen, jeg er veldig glad i Oslo, men er bittelitt enig med TS for det ;-) Jeg har f.eks av og til lurt pa hvorfor ikke Oslo har en egen dyrepark... Det er vel den eneste europeiske hovedstaden som ikke har Zoo (?) Eller hva med "badeland", fins der det? (Tenker ikke pa Frognerbadet og andre basseng..) Er ikke sa opptatt av dette selv, sa det er som sagt ingen kritikk av byen, men jeg har jo lagt merke til at andre hovedsteder har mange "temaparker" o.l.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Oslo har da både frognerparken og akershus festning, ruiner på øyer med historie og museer om både histiore og kunst og kultur. Det oslo har å by på av severdigheter forteller jo virkelig en historie, i motsetning til både badeland og dyrehager som faktisk ikke er noe annet en underholdning som ikke har det minste med den byen du er i å gjøre. Om man virkelig mener at badeland er en bedre severdighet en kultur og historie, så kan man kanskje kjede seg i oslo ja, da får man dra på reptilparken og tusenfryd. Så enig, så enig. Badeland og dyrehager er vel strengt tatt underholdning. Og der har Oslo mye å by på ellers og. Vi hadde forøvrig en dyrepark, der hvor Tusenfryd ligger nå. Er vel ikke bare meg som husker turer dit om sommern for å titte på bjørnene?
Gjest Gjest-Linn Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Også er det jo masse musikk i Oslo da; både Øyafestivalen og Norwegian Wood holder til der, i tillegg til at det er masse musikkarrangementer hele året.
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 I mine glansdager var jeg en av de større attraksjonene i Oslo. Jeg var som en temapark for å regne. Ja, også hadde jeg akvarium i tillegg. Litt for enhver kan man si.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Det er jo masse severdigheter i Oslo, mye er nevnt alt. Det er mange bra museer; Munchmuseet, Astrup Fearnley, museene som hører til Nasjonalmuseet osv... Museene på Tøyen inkludert Botanisk hage, Akershus Festning, Folkemuseet på Bygdøy og de andre som ligger der ute (Vikingskipene, Kon Tiki)... Flere konsertscener fra Spektrum til Operaen til småscener. For å nevne noe, det er jo masse mer. Oslo har kanskje ikke så mye spennende arkitektur som endel andre hovedsteder, men helt håpløst er det ikke. Badeland og dyreparker er private foretak som byen som sådan ikke har så mye ansvar for. Jeg antar at Dyreparken i Kristiansand, Akvariet i Bergen og tildels den parken i Nord-Trøndelag dekker mye av markedet for slikt.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Huff, stakkars Osloboere som ikke har noen severdigheter..... Selv bor jeg "på bygda oppi gokk" og er ikke særlig plaget med det samme, bortsett fra at jeg synes at det kunne vært billigere å komme seg til hovedstaden på litt store konserter. Jeg har både vært på utstillinger, museer, konserter, på historisk grunn, på fisketurer, gått på de nærmeste fjelltoppene, kunne ha dratt til nabokommunens badeland hvis jeg ville, badet i havet, reist til den "ytterste nøgne ø" og føler ikke at jeg har fritidsproblemer. Det har heller ikke vært noe problematisk å finne ting man kan vise besøkende eller finne på noe sammen med dem. Det er kanskje ikke rart at jeg oppfatter mange fra hovedstaden som lite tiltakslystne og oppfinnsomme. Bare et sidespark altså, jeg ser jo at det faktisk er flere her som har evne til å se hva de har.
HeleneHarepus Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Ikke mange timene unna svenskegrensen, Hunderfossen, Kristiansand dyrepark, Bø i Telemark osv. Godt for Osloboerne å komme seg ut av Oslonavlen.
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Holmenkollen og Akershus Festning er jo store høydare blant turister, samt Vikingsskipsmuseet, ja, også Slottet - til tross for at det ikke akkurat er en stor estetisk eller arkitekturisk perle.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Kanskje Ts leter etter noe for barn. for så godt som ingen av de tingene som er nevnt over her er spennende. Bortsett fra muligens reptil parken.
aline Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 det skjer da masse for barn også i oslo, det er teater i frognerparken ihvertfall hver sommer, og mange forestillinger av forskjellige slag, enten som nå når det er/har vært stor Ole Brum-oppsetning i spektrum, eller mindre konserter der barna får oppleve musikk fra forskjellige kulturer og prøvd seg på å spille litt selv. i tillegg er jo flere av museene lagt opp med spesielle deler for barn, som pannekakehuset på folkemuseet på bygdøy, der det lages pannekaker til barna og det er stylter og slikt. Museer var også noe av det vi gjorde når jeg var liten, og festninger, omvisninger i festninger var kjempespennende. (mulig vi bare ikke var så godt vant når jeg var liten, at vi syntes slikt var spennende også, i tillegg til dyreparker og badeland, som var mer moro en spennende). Den som ikke klarer å finne på noe å gjøre i oslo, har fantasiproblemer slik jeg ser det. Vil man, finner man nok å se og oppleve. Har man bestemt seg for at oslo er kjedelig, så innfinn seg med at det aldri vil bli noe annet så lenge man ikke ønsker å se etter, og reis steder som tilfredsstiller. det finnes vel forresten også go-cart steder, lasertown, reptilpark, tusenfryd og omreisende tivolier og div, om man altså søker.
Gjest ts Skrevet 1. april 2008 #16 Skrevet 1. april 2008 Det er nettopp museer, Hoesnkollen,ruiner etc. jeg IKKE tenker på! Heller attraksjoner enn historiske ting. Også tenker jeg på ting som finnes i Oslo eller i umiddelbar nærhet, ikke Kr.sand, Hunderfossen osv... ER for dårlig at ikke en europeisk hovedstad med besøk av så mange turister ikke har mer å tilby enne dette. Dessuten; Alle andre byer i verden har museer,natur osv så det er ikke akkurat spesielt. Tenkte litt på hvis man ønsket å nå andre målgrupper enn blåhårete amerikanske pensjonister
aline Skrevet 1. april 2008 #18 Skrevet 1. april 2008 Det er nettopp museer, Hoesnkollen,ruiner etc. jeg IKKE tenker på! Heller attraksjoner enn historiske ting. Også tenker jeg på ting som finnes i Oslo eller i umiddelbar nærhet, ikke Kr.sand, Hunderfossen osv... ER for dårlig at ikke en europeisk hovedstad med besøk av så mange turister ikke har mer å tilby enne dette. Dessuten; Alle andre byer i verden har museer,natur osv så det er ikke akkurat spesielt. Tenkte litt på hvis man ønsket å nå andre målgrupper enn blåhårete amerikanske pensjonister ok, så du skrev litt feil når du skrev at det ikke finnes severdigheter i oslo da, du for badeland er vel ikke akkurat en severdighet. At andre byer også har museer, natur osv, betyr da så absolutt ikke at ikke museene, naturen og historien i oslo er mindre spesiell. Du har natur overalt, men du har ikke norsk natur overalt. Om du drar på museum i Brasil, så ser du på ingen måte det samme som om du drar på museum i oslo, og historien i hellas er kjempespennende, men langt ifra den samme som du finner i oslo. at du mener det kun er blåhårete amerikanske pensjonister som finner kunst, historie og kultur interessant, må jeg si jeg blir litt forbauset over, mener du det seriøst? Badeland finner du overalt, det sier du jo selv, samme med dyrehager. Dersom det hadde vært det i oslo, ville du ikke sett eller opplevd NOE annet en du altså kan oppleve overalt i verden, det finnes lite ved det som hadde vært spesiellt for oslo og som gjorde oslo mer verd å besøke som turist.
Gjest Sisu Skrevet 1. april 2008 #19 Skrevet 1. april 2008 Å tusle langs Akerselva om sommeren er kjempeflott, selv om det kanskje ikke er noe barn roper hurra for...
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #20 Skrevet 1. april 2008 Teknisk museum Og nei, det er ikke for blåhårede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå