Tule Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hei familiestiftelsen har dete inlegget til barnelovutvalget les her http://www.familiestiftelsen.no/node/3636 jeg syns det meste er logisk, har noen kommentarer? hilsen
Villa2000 Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Her var det mye logisk ja. Synes også at det er bra at dem ha fått med seg at selv om det finnes en barnelov så er det ingen sanksjoner ved å ikke følge den. Den er rettledende og kan egentlig kun brukes som et argument ved en eventuell rettsak/rettsmøte. Jeg er selv for at man ikke kan flytte ubetinget når man har barn som har samvær med far/mor i samme by. Dem hadde her ramset opp en god del tilfeller, men for dem av oss som opplever tilfelle der man får følgende telefon "Vi har nå flyttet og det er ingenting du kan gjøre med det" i ettertid så er det klart at en slik lov ville hjulpet.
Tule Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2008 Her var det mye logisk ja. Synes også at det er bra at dem ha fått med seg at selv om det finnes en barnelov så er det ingen sanksjoner ved å ikke følge den. Den er rettledende og kan egentlig kun brukes som et argument ved en eventuell rettsak/rettsmøte. Jeg er selv for at man ikke kan flytte ubetinget når man har barn som har samvær med far/mor i samme by. Dem hadde her ramset opp en god del tilfeller, men for dem av oss som opplever tilfelle der man får følgende telefon "Vi har nå flyttet og det er ingenting du kan gjøre med det" i ettertid så er det klart at en slik lov ville hjulpet. hei jeg er helt enig, en annen ting er at det vel ikke er inskrenkinger i flytteretten men retten til og flytte med barn hilsen
Alve Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Vi er akkurat nå innkalt til meklings møte på familieværn kontoret pga at jeg flytter til Stavanger. Jeg er nordfra i en liten by, og har truffet min samboer som er fra Stavanger. Han har fast jobb, leilighet etc og vi ønsker å fortsette å bo i stavanger just nettopp pga at markedet ikke er bra nokk i min mening der jeg er ifra. Faren til sønnen min har jobb i samme by som jeg er ifra, en dog ikke noe han har utdannet seg til, og har i 3 år nå fortalt meg at jeg ikke måtte finne på å flytte fra byen uansett om det måtte være studier eller jobb eller samliv, for da ville han sette seg grundig opp mot dette og søke fullt foreldre ansvar. Nå er det slik at det heller ikke finnes universitet nordpå som har mine studier, i dette tilfellet grafisk design, men det finnes i stavanger som styrker mitt ønske om å flytte dit. Jeg har nå en samboer og et nytt liv, men min X henger som en skygge over oss hele tiden. Hittil har vi hatt 50-50 og d har gått bra, helt til nå når vi skal flytte til sommern. jeg har da prøvd å foreslå diverse måter å gjøre samholdet på, siden jeg selvfølgelig ikke har tenkt å nekte han noen ting ang gutten. siste jeg foreslo var at vi kunne fortsatt kjøre 50-50 dog i en lengre periode, da har vi tenkt 1 måned hos hver. Jeg pratet med noen venner og hun ene hadde en veninne som bodde litt sør for oss og faren til dattern bodde i krisitansand, de hadde d 1 måned hver og gikk veldig greit, dattern gikk i to barnehager. Så man kan visst man vil. Problemet er å komme fram til noe, derfor er det bra med familieværnkontoret.
Far til 2 Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Jeg er enig i alt som blir sagt, og skulle gjerne skrevet det selv. Desverre er jeg ikke like diplomatisk i mine ord og venninger Det er godt å se at andre er av samme mening som meg (og veldig mange andre). Den største seieren tildeles naturligvis barnet om det blir en lovendring som sikrer barn samvær på en vesentlig bedre måte enn idag. Og for å fjerne noen av mine motdebatanters beskrivelse av min holdning, vil jeg si at det er mødrene vi nå har å takke for at det sansynligvis blir en lovendring. Vi menn ville aldri klart å sikre vår barn samvær på egen hånd. Til det er vi for "klomsete" i argumentasjonen og naive frem til bostedsforelder evt velger å flytte. La oss håpe at lovendringen kommer så snart som mulig. I år mister kansje 2000 barn samvær med samværsforelder. Neste år er det kansje 2500 barn. La oss påse at dette tallet blir vesentlig mindre ved å sette handling bak ordene. Og en STOR takk til alle de kvinner som velger å prioritere barns behov fremfor sine egne ønsker
Tule Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2008 Vi er akkurat nå innkalt til meklings møte på familieværn kontoret pga at jeg flytter til Stavanger. Jeg er nordfra i en liten by, og har truffet min samboer som er fra Stavanger. Han har fast jobb, leilighet etc og vi ønsker å fortsette å bo i stavanger just nettopp pga at markedet ikke er bra nokk i min mening der jeg er ifra. Faren til sønnen min har jobb i samme by som jeg er ifra, en dog ikke noe han har utdannet seg til, og har i 3 år nå fortalt meg at jeg ikke måtte finne på å flytte fra byen uansett om det måtte være studier eller jobb eller samliv, for da ville han sette seg grundig opp mot dette og søke fullt foreldre ansvar. Nå er det slik at det heller ikke finnes universitet nordpå som har mine studier, i dette tilfellet grafisk design, men det finnes i stavanger som styrker mitt ønske om å flytte dit. Jeg har nå en samboer og et nytt liv, men min X henger som en skygge over oss hele tiden. Hittil har vi hatt 50-50 og d har gått bra, helt til nå når vi skal flytte til sommern. jeg har da prøvd å foreslå diverse måter å gjøre samholdet på, siden jeg selvfølgelig ikke har tenkt å nekte han noen ting ang gutten. siste jeg foreslo var at vi kunne fortsatt kjøre 50-50 dog i en lengre periode, da har vi tenkt 1 måned hos hver. Jeg pratet med noen venner og hun ene hadde en veninne som bodde litt sør for oss og faren til dattern bodde i krisitansand, de hadde d 1 måned hver og gikk veldig greit, dattern gikk i to barnehager. Så man kan visst man vil. Problemet er å komme fram til noe, derfor er det bra med familieværnkontoret. hei høres fint ut om dere får det til men det kan vere slitsomt for han med så mye reising, om dere har hat barnet like mye og han har tilknyttingsin der han er fra og har besteforeldrene der hvorfor kan ikke du gi slipp på han da, er ike det like naturliog, hvordan ser du for deg og ha omsorgen om du ikke har familien din in nerheten det høres ikke lett ut og sønnen har familien sin nordpå hilsen
Gjest andrassy Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Jeg pratet med noen venner og hun ene hadde en veninne som bodde litt sør for oss og faren til dattern bodde i krisitansand, de hadde d 1 måned hver og gikk veldig greit, dattern gikk i to barnehager. For hvem går det veldig greit? Hvorfor iallverden tror du at det er "greit" for en unge å gå i to barnehager? Hva når det kommer til skolestart - skal barnet da fratas muligheten for et skikkelig nettverk og en skikkelig vennekrets, fordi FORELDRENE SKAL ha barnet like mye???? egoistisk - egoistisk - egoistisk - er det som slår meg. Dette handler ikke lenger om barnets beste, men om foreldrenes. og nb: jeg tar ikke standpunkt til om hvor barnet skal være hvis du skal flytte, poenget er bare at barn IKKE skal deles i to for å tilfredstille foreldrene! Ungen må få lov til å ha et hjemsted - så får foreldrene ta evt. belastninger med at de bor langt fra hverandre. Vi menn ville aldri klart å sikre vår barn samvær på egen hånd. Til det er vi for "klomsete" i argumentasjonen og naive frem til bostedsforelder evt velger å flytte. Feil: dere menn er ikke interessert nok i å kjempe for deres barn. det handler ikke om slomsete argumentasjon, det handler om for få som egentlig er villige til å stå på i stedenfor å sutre for å få viljen deres..... La oss håpe at lovendringen kommer så snart som mulig. Nå er det heldigvsis sånn at dette verken er kommet som et konkret forslag eller endring til loven enda. De vil ta lang tid før dette evt. blir lov, først skal utvalget avgi sin innstilling - og vi vet ikke at flytteforbud blir ett av forslagene. Så skal det behandles i Barne- og likestillingsdepartementet, og evt. utformes som lovforslag. Derette skal lovforslaget vedtas av Stortinget.
Honey Bee Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 (endret) En mnd hver,2 barnehager?????? Jeg hadde heller gitt far omsorgen enn å gjøre det mot barna mine. Endret 1. april 2008 av Honey Bee
Far til 2 Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 ... ... Feil: dere menn er ikke interessert nok i å kjempe for deres barn. det handler ikke om slomsete argumentasjon, det handler om for få som egentlig er villige til å stå på i stedenfor å sutre for å få viljen deres..... Så når vi argumenterer for barnets rett til samvær i forum som dette så mener du vi "sutrer". Hva mener du da med å kjempe for barna ? Skal vi gå ut å denge løs på alle kvinner som ikke er enig med oss ? Er det å "kjempe". Hva om vi fosøker å få støtte av oppegående mødre som ser at barnets beste betyr mer enn at mor skal ha omsorgen alene ? Sutrer vi da eller kjemper vi ? Hva er egentlig din definisjon av å sutre vers å kjempe ? Nå er det heldigvsis sånn at dette verken er kommet som et konkret forslag eller endring til loven enda. De vil ta lang tid før dette evt. blir lov, først skal utvalget avgi sin innstilling - og vi vet ikke at flytteforbud blir ett av forslagene. Så skal det behandles i Barne- og likestillingsdepartementet, og evt. utformes som lovforslag. Derette skal lovforslaget vedtas av Stortinget. Nå er det vel ingen stor hemmelighet at fedre begynte å kjempe for en lovendring for flere 10-år siden. Vi må sikkert regne med å vente en liten stund til før forbedringene skjer. Det er tross alt fortsatt en del mødre som nekter å akseptere at barn har andre meninger enn det de selv har. Noen mødre vil ikke engang la barnet få mulighet til å bli kjent med far om mor har personlige ønsker som ikke korresponderer med fars ønsker. Andre står knallhardt på retten til å frata barn omsorg fra far. Joda, vi kan vente. Menn hva med barna som utsettes for slik samværstrenering ? Jeg tviler sterkt på at alle er like glad for slik samværstrenering når de blir store nok til å forstå hva som egentlig skjedde.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #10 Skrevet 1. april 2008 Synes jo det er bemerkelsesverdig at man mener barneloven skal være lik straffeloven......... Horribelt. Jeg håper det nå endelig snart blir slutt på dette tullet man driver med og tror skal føre fram.
Tule Skrevet 1. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2008 For hvem går det veldig greit? Hvorfor iallverden tror du at det er "greit" for en unge å gå i to barnehager? Hva når det kommer til skolestart - skal barnet da fratas muligheten for et skikkelig nettverk og en skikkelig vennekrets, fordi FORELDRENE SKAL ha barnet like mye???? egoistisk - egoistisk - egoistisk - er det som slår meg. Dette handler ikke lenger om barnets beste, men om foreldrenes. og nb: jeg tar ikke standpunkt til om hvor barnet skal være hvis du skal flytte, poenget er bare at barn IKKE skal deles i to for å tilfredstille foreldrene! Ungen må få lov til å ha et hjemsted - så får foreldrene ta evt. belastninger med at de bor langt fra hverandre. hei det tenkte jeg lit på også, hva når han skal på skolen hvor skal det skje syns noen drar dette lit vel langt selv om jeg mener at barn skal ha kontakt med begge foreldre Feil: dere menn er ikke interessert nok i å kjempe for deres barn. det handler ikke om slomsete argumentasjon, det handler om for få som egentlig er villige til å stå på i stedenfor å sutre for å få viljen deres..... Nå er det heldigvsis sånn at dette verken er kommet som et konkret forslag eller endring til loven enda. De vil ta lang tid før dette evt. blir lov, først skal utvalget avgi sin innstilling - og vi vet ikke at flytteforbud blir ett av forslagene. Så skal det behandles i Barne- og likestillingsdepartementet, og evt. utformes som lovforslag. Derette skal lovforslaget vedtas av Stortinget. [/quote hei har du noe dokumentasjon på dette? mange menn opplever også at mødre saboterer deres samve bør ikke di ha et sanksjonsmiddel, hva med og se en sak fra flere perspektiver hilsen ]
Tule Skrevet 1. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. april 2008 En mnd hver,2 barnehager?????? Jeg hadde heller gitt far omsorgen enn å gjøre det mot barna mine. hei ja det tenkte jeg på også hilsen
Tule Skrevet 1. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. april 2008 Synes jo det er bemerkelsesverdig at man mener barneloven skal være lik straffeloven......... Horribelt. Jeg håper det nå endelig snart blir slutt på dette tullet man driver med og tror skal føre fram. heï hva mener du, på hvilken måte mener du den ligner straffeloven? alle lover ligner vel litt, det er snakk om at ulike problemstillinger skal diskuteres og at flere forskjellige har blitt opfordret til og kome med forslag, familiestiftelsen har kommet med dette og jeg syns det er mye bra det er flere forslag her og vis du leser dem ser du at det er mye bra, ikke ale går like langt, det er heller ike snakk om og begrensen flyttereten men og begrense retten til og flytte med barna noe som er rimelig, jeg tror ikke vi komer utenom endringer siden mange føler seg uretferdig behandlet alle kviner administrerer ikke retighetene like bra de får ta skylden, jeg tror ike vi komer utenom forandringer men vordan vet jeg ike helt hilsen
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Dette er barneloven. Den må handle om BARNS rett, ikke mors eller fars.... Barn bør få rett til jevnlig kontakt med både mamma og pappa, selv om mamma og pappa ikke bor sammen lenger. Og så får begge foreldrene værsågod innrette seg deretter! Det ER et ansvar å sette barn til verden, og dette ansvaret opphører ikke selv om man ikke lenger bor i samme hus! Det bør handle om et krav til begge foreldre om å legge til rette for at barnet får være regelmessig sammen med begge. Og det er DET dette forslaget faktisk handler om. Menneskerettigheter? Ja det er på tide at BARNS menneskerettigheter blir ivaretatt! :o)
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #15 Skrevet 4. oktober 2008 Det er tilfeller der det ikke er bra med samvær med den ene foreldren. jeg opplevde å rømme nordpå når ting var på sitt verste. Barnet var bare 2 år. Jeg mener det er altfor mange gråsoner, og en lov som nekter foreldre å flyte er feil. I mitt tilfelle, ville jeg ha vært død nå om jeg ikke hadde "rømt" den gangen. Når har barnefar samværsrett, men han kan ikke oppholder seg mer enn 500 m fra hvor jeg er. Om han flytter til der jeg bor..vil jeg flytte videre. Vi bor 15 min fra hverandre, og det er stor nok omeråde der vi aldri treffes. Det er ikke bare min del jeg ville gjøre det, men også for å hindre barnet å oppleve negative ting med far og mor.
Tule Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter #16 Skrevet 4. oktober 2008 Det er tilfeller der det ikke er bra med samvær med den ene foreldren. jeg opplevde å rømme nordpå når ting var på sitt verste. Barnet var bare 2 år. Jeg mener det er altfor mange gråsoner, og en lov som nekter foreldre å flyte er feil. I mitt tilfelle, ville jeg ha vært død nå om jeg ikke hadde "rømt" den gangen. Når har barnefar samværsrett, men han kan ikke oppholder seg mer enn 500 m fra hvor jeg er. Om han flytter til der jeg bor..vil jeg flytte videre. Vi bor 15 min fra hverandre, og det er stor nok omeråde der vi aldri treffes. Det er ikke bare min del jeg ville gjøre det, men også for å hindre barnet å oppleve negative ting med far og mor. hei det er riktig det du sier men i sane tilfeler vil det vere mulig og lege in i loven at den ene forelderen kan fradomes reten til og bestem det gar an og ta hensyn til, na sier du jo at han har samversret da, det er lit forvirende men det gar vel bra med barnet jeg tror det er viktig at man gjor et godt arbeid med loven og tar hensyn til sa langt pa vei ale ting som mulig nar man lager en ny lov, jeg tror det er riktig og si at bege foreldre skal besteme vor barnet skal bo men det er riktig som du sier at man bor ta hensyn til di tilfelene vor det er grun for at barnet ike skal ha kontakt med den ene, det kan da gjores gjenom og lage regler for at den ene kan framdomes bestemelsesrete for eksempel ved at man leger det i foreldreansvaret og at en enkelte ganger kan fradome noen foreldreansvaret dete er for vanskelig for noen tilfeler i dag hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå