Gå til innhold

Gå pent i bånd...

Anbefalte innlegg

Gjest Fisk73
Skrevet

Vi har altså en labrador som snart er året, og han er vår første hund. Han er helt super på alle måter, og har som alle andre, sin egen sære personlighet.

Men vi sliter med å få han til å gå skikkelig i bånd. Nå har jeg meldt han på ustilling, og hjelpe meg om han skal være like dårlig som han er i dag til å gå fot og være like nysgjerrig på ALLE andre... Det er ikke like enkelt når man har en hund på 35 kilo.... :fnise: Det er litt "hvem går tur med hvem"...

Vi har prøvd å stoppe opp når han drar, og da setter han seg pent ned, men drar like fort igjen kort etter. Når han bestemmer seg for å faktisk gå pent, så drar han litt til venstre...

Noen som har noen lignende erfaringer? Dyrlegen jeg snakket med sa at hun hadde samme erfaringen, men når hunden rundet året ble den flink til å gå i bånd..?

Det er ikke et stort problem da, vi bor slik til at jeg for det meste har han i langline slik at han kan få springe fritt, men når man nå en gang må ha han i bånd, så hadde det jo vært ok å kunne få han til å gå skikkelig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund begynner ikke å gå fint i bånd når den runder året om den aldri har lært å gå fint i bånd :)

Det er mange teknikker som kan brukes, men siden det er deres første hund vil jeg anbefale dere å gå et dressurkurs med ham. Ta tak i ting nå sånn at ikke deres blir en av monsterretrieverne, noe som kan skje når de er mellom ett og to år.

ANg å gå pent på utstilling, så skal de jo ikke gå pent i ringen. Da skal du få hunden til å vise sine bevegelser i trav.

Lykke til!

Gjest Fisk73
Skrevet
En hund begynner ikke å gå fint i bånd når den runder året om den aldri har lært å gå fint i bånd :)

Det er mange teknikker som kan brukes, men siden det er deres første hund vil jeg anbefale dere å gå et dressurkurs med ham. Ta tak i ting nå sånn at ikke deres blir en av monsterretrieverne, noe som kan skje når de er mellom ett og to år.

ANg å gå pent på utstilling, så skal de jo ikke gå pent i ringen. Da skal du få hunden til å vise sine bevegelser i trav.

Lykke til!

Det er dessverre begrenset med dressurkurs her i området :( Men vi har lest bøker, og vi prøver å gå pent med han, men han blir lei etter kort tid...

I tillegg er han "umulig" om det er andre hunder i nærheten, for han vil jo selvsagt heller leke enn å gå pent....

Jeg prøver å gå pent med han deler av turene våre, men som sagt, når han går pent, så vil han dra til venstre og går dermed ikke rett fremover..? Derfor lurte jeg på om det var noen som har noen tips? Har hørt om de som lager en løkke rundt magen med båndet, men vår lar seg ikke affektere av slike ting... Har også prøvd å slå sirkler med båndet, slik at om han går for langt frem så får han det på snuten, men det funker heller ikke... Det å ikke gå fremover når han drar, altså stoppe opp, fungerer dårlig. Han setter seg som sagt ned, men drar med en gang etterpå... Hunden er grei og snill og er ikke noe problem å ha i hus, men det hadde jo vært greit å få han til å gå skikkelig i bånd ;)

Selv har jeg hatt hund rundt meg i mange år, men dette er min første hund som jeg skal oppdra selv...

Gjest Gjest
Skrevet

Min kunne absolutt ike gå pent i bånd da jeg overtok ham(var da 3 år). Har tatt litt tid(ca 6 mnd :) , men nå drar han ikke så mye lenger.

Eneste jeg har gjort er å stoppe, hver gang han drar. Og gå videre når han slutter, stopper igjen med en gang han drar, starter igjen når han slutter osv. Har også tatt ham inn for å gå pent når han ikke respekterer stoppingen i det hele tatt. Altså fortsetter å dra med en gang vi starter igjen, flere ganger, men dette var først når han skjønnte at det var pga draingen hans vi stoppet.

Om du ikke har tid, orker å gjøre dette hver gang du går tur bør du ha ett spesielt bånd, sele han ikke trenger å gå pent i. Hvis ikke tar det veldig lang tid å lære inn.

Håper det ordner seg. Og har du mulighet for å dra på dressurkurs så anbefales det, i alle fall når dette er første hunden du oppdrar. Kan få mange gode tips.

Gjest Fisk73
Skrevet
Min kunne absolutt ike gå pent i bånd da jeg overtok ham(var da 3 år). Har tatt litt tid(ca 6 mnd :) , men nå drar han ikke så mye lenger.

Eneste jeg har gjort er å stoppe, hver gang han drar. Og gå videre når han slutter, stopper igjen med en gang han drar, starter igjen når han slutter osv. Har også tatt ham inn for å gå pent når han ikke respekterer stoppingen i det hele tatt. Altså fortsetter å dra med en gang vi starter igjen, flere ganger, men dette var først når han skjønnte at det var pga draingen hans vi stoppet.

Om du ikke har tid, orker å gjøre dette hver gang du går tur bør du ha ett spesielt bånd, sele han ikke trenger å gå pent i. Hvis ikke tar det veldig lang tid å lære inn.

Håper det ordner seg. Og har du mulighet for å dra på dressurkurs så anbefales det, i alle fall når dette er første hunden du oppdrar. Kan få mange gode tips.

:)

Det er denne taktikken vi har brukt, men kanskje vi har vært litt for utålmodige....

Skulle gjerne ha dratt på dressurkurs, men her i området er det mest kurs for valper og han er jo strengt tatt ikke noen valp lengre. I fjor hadde vi overhodet ikke muligheten til å delta på valpekurset. Men jeg har meldt oss på et dressurkurs i sommer som går over en hel uke, håper vi får bli med der!

Jeg bruker stort sett sele på han når jeg går skikkelig tur, for da trener jeg ikke det å gå pent i bånd, men innkalling og sitt/stå på avstand. Det meste har egentlig gått veldig bra med dressuren, det er bare det å gå pent i bånd som vi ikke har vært like flink med... Vi er nok litt for utålmodige eiere, stakkars hunden... Får prøve litt hardere fremover :)

Takk for svar!

(og andre tips mottas med takk)

Skrevet

Ok, da kan dere prøve å skifte retning istedenfor å stoppe - men tålmodighet er en dyd ja. Ros ham når han går pent, belønn med godbiter (masse i begynnelsen) og skift retning med en gang han begynner å dra.

Gjest Fisk73
Skrevet
Ok, da kan dere prøve å skifte retning istedenfor å stoppe - men tålmodighet er en dyd ja. Ros ham når han går pent, belønn med godbiter (masse i begynnelsen) og skift retning med en gang han begynner å dra.

Skal prøve det! Godbiter er noe han virkelig forstår... Han er jo en labrador... :fnise:

Har rost han masse når han går pent, og sier ikke "gå fot" før han er ved foten... Prøver, prøver og prøver, men tålmodighet... Kanskje det er på tide å ta frem ekstralageret med tålmodighet? :forvirra:

Skrevet

Skal prøve det! Godbiter er noe han virkelig forstår... Han er jo en labrador... :fnise:

Har rost han masse når han går pent, og sier ikke "gå fot" før han er ved foten... Prøver, prøver og prøver, men tålmodighet... Kanskje det er på tide å ta frem ekstralageret med tålmodighet? :forvirra:

I aller høyeste grad - dere kan godt kjøpe litt ekstra også sikkert ;)

Husk, han skal ikke bare lære noe nytt nå - han skal også avlæres dårlige vaner, og det tar lengre tid.

Det viktigste nå er at dere er konsekvente. Med halsbånd på så skal han gå pent - selv om det betyr at dere ikke kommer dere lengre avgårde enn fire meter i hver retning.

Bruk selen til vanlig turgåing slik at han lærer å skille mellom de to.

Gjest Fisk73
Skrevet
I aller høyeste grad - dere kan godt kjøpe litt ekstra også sikkert ;)

Husk, han skal ikke bare lære noe nytt nå - han skal også avlæres dårlige vaner, og det tar lengre tid.

Det viktigste nå er at dere er konsekvente. Med halsbånd på så skal han gå pent - selv om det betyr at dere ikke kommer dere lengre avgårde enn fire meter i hver retning.

Bruk selen til vanlig turgåing slik at han lærer å skille mellom de to.

Det er sikkert lurt! Takk for svar! :)

Vel, noe som er ekstra godt.. Han synes ALT er ekstra godt. Vi koker lever og gir som godbiter, har også brukt høns, men han synes en tørr forbit er like bra....

Tror jeg skal dra og få et nytt halsbånd til han :) Utstillingskurs om ett par uker, og jeg bør jo ha fått litt orden på han til da... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...