Gå til innhold

sosialstøtte

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Jeg er en 20 år gammel jente som går på videregående, og har sterk sosialangst. Nå har jeg vært så mye borte fra skolen så jeg sikkert ikke får karakter. Jeg får ikke sove om natten og hverdagen min er sterkt preget av sosialangsten. Og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, for nå kommer jeg til og miste stipendet for fravær. Jeg bor sammen med kjæresten min som er student, så vi trenger sårt de pengene.

Så jeg lurte på om dere vet om det er noen mulighet for at jeg kunne fått sosialstøtte og studert hjemme som privatist?. Takker på forhånd for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Jeg aner ikke hva slags rettigheter du har jeg, men har du sett på NAV.no sine sider? Der står det sikkert noe om det!

Uansett få en time med en rådgiver HOS NAV som hjelper deg!

Dersom du lider av angst så må du gå til legen din å fortelle om det, så hjelper h*n deg videre vedr. dette i form av evt. medisin og/eller terapi!

Lykke til!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Du MÅ ta kontakt med legen din for å få hjelp og en sykemelding. Med sykemelding står du sterkere i forhold til lånekassen.

Legen din kan også hjelpe deg med å finne fram til hva som er det beste for deg framover, (nav har en del flere tiltak en sosialstønad) Jeg tror ikke sosialstønad er det beste i ditt tilfelle.

Lykke til :-) Vet det er vanskelig å be om hjelp men det er mye smartere i lengden.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Lykke til :-) Vet det er vanskelig å be om hjelp men det er mye smartere i lengden.

Det er egentlig ikke så vanskelig! Bestill en time og forklar din situasjon....leger pr. i dag er mere klar over hvor utbredt eks. angst er nå i forhold til det det var tidligere! Det går bra det skal du se :)

Jeg ser at jeg kun har svart deg vedr. angst, men uansett så er det også viktig å ta tak i for å fungere ellers!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber ikke innen NAv, men det er noe som heter rehabiliteringspenger. Du kan undersøke hva som skal til for å få det :)

Gå til legen slik at du kan få behandling, det er fryktelig å ha det slik du har det :klemmer:

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg fått snakket med legen, Vi fikk ordnet sykemelding så det gikk bra med lånekassen:). Han fant ut at jeg hadde et sterkt angstbilde med agorafobi og depresjoner. Så nå skulle han sende meg videre til psykolog. Det var egentlig litt skummelt å få bekreftet at jeg var psykisk syk, men nå har jeg ihvertfall endelig fått gjort det. Jeg kommer til å leve på stipendet fram til sommerferien, men da må jeg søke på uføretrygd. Så jeg lurte veldig på hvor mye penger man får når man går på uføretrygt, jeg er veldig nærvøs for hvordan fremtiden kommer til å bli.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Du får ikke uføretrygd i første omgang iallefall. Håper ikke at legen din har sagt det. NAV er superstrenge på at alt skal være prøvd. Og da må du på rehabilitering og attføring først.

Skrevet

Hva går rehabilitering og attføring ut på da? Jeg vet ikke helt hvordan det her virker enda...

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Rehabilitering

Formålet med rehabiliteringspenger er å gi ytelse til livsopphold hvis du på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre arbeid. Ytelsen er en korttidsytelse som gis i den perioden du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen.

Rehabiliteringspenger kan gis enten etter at retten til sykepenger er oppbrukt eller etter at du har vært arbeidsufør i sammenhengende 52 uker uten å ha hatt rett til sykepenger.

Alle som mottar rehabiliteringspenger må være i aktivitet der målet er å komme raskest mulig tilbake i jobb. Når du mottar rehabiliteringspenger gjelder de samme kravene til aktivitet som under sykepengeperioden. Dersom du har et arbeidsforhold, skal du sammen med din arbeidsgiver finne tiltak på arbeidsplassen som kan bidra til å opprettholde arbeidsforholdet.

Dersom tiltak på arbeidsplassen ikke fører frem eller du ikke har et arbeidsforhold, skal NAV lokalt så tidlig som mulig vurdere om det er behov for annen bistand, f.eks. yrkesrettet attføring.

Hvem kan få rehabiliteringspenger?

Rehabiliteringspenger kan gis til personer mellom 18 og 67 år. Du må være over 19 år for å kunne få rehabiliteringspenger i en begrenset periode fra du har søkt om yrkesrettet attføring, dvs. samme aldersgrense som gjelder for rett til attføringspenger.

I hvilke situasjoner kan rehabiliteringspenger gis?

Rehabiliteringspenger kan gis i situasjoner når du

fortsatt er arbeidsufør etter utløpet av sykepengeperioden, eller

har vært minst 50 prosent arbeidsufør uavbrutt i 52 uker, eller

tidligere har mottatt rehabiliteringspenger og får tilbakefall, eller

må avbryte yrkesrettet attføring på grunn av sykdom

er student under 26 år og har vært sammenhengende arbeidsufør i minst 20 uker på grunn av en alvorlig sykdom.

Hvilke vilkår må for øvrig være oppfylt?

Funksjonsnedsettelsen må klart skyldes sykdom, skade eller lyte og

arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent og

du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen

Rehabiliteringspenger gis ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker.

Hvordan søker du?

Søknad om rehabiliteringspenger sendes NAV lokalt.

Grunnlag for rehabiliteringspenger

Grunnlaget for rehabiliteringspenger er den inntekten rehabiliteringspengene regnes ut etter. Grunnlaget fastsettes ut fra pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, eller gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt i de tre siste årene før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Pensjonsgivende inntekt over 6 G (grunnbeløpet) regnes ikke med i grunnlaget for rehabiliteringspenger.

Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Rehabiliteringspenger utbetales for 5 dager pr. uke.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn.

Yrkesrettet attføring

Hensikten med yrkesrettet attføring er at du skal skaffe deg arbeid, eller beholde ditt nåværende arbeid gjennom bistand fra NAV.

For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppfylle følgende vilkår:

Være mellom 16 og 67 år

Oppholde deg i Norge

Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...