othilie Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Hei! Lurte på om noen av dere er i samme situasjon som meg? Jeg og samboeren min prøver å få en liten tass, men det er ikke så lett! Går til akupunktør nå, etter å ha prøvd det meste av kjerringråd og diverse. Har prøvd siden høsten 2006, vet at det ikke er så lenge men er utålmodig... Noen som har noen gode tips? Hilsen Othilie
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Dersom dere har prøvd siden 2006 anbefaler jeg der å ta kontakt med legen for å bli henvist videre til utredning.
othilie Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2008 Dersom dere har prøvd siden 2006 anbefaler jeg der å ta kontakt med legen for å bli henvist videre til utredning. Spurte legen om det, men han mente det var for tidlig :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 "regelen" er vel at har man prøvd mer enn 1 år, så får man henvisning. Har du testet deg så du vet at du har eggløsning?
othilie Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2008 Jepp!Har tissa på flere "pinner"...... Slimkonsistensen og tempen viser og at det skal være det.......
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Da hadde jeg pusha på legen litt mer, det kan jo være mannen din det er noe feil med(sier ikke det for å skremme deg altså) Evt bestill time hos en gynekolog (ja det koster litt, men verd det) og få han til å sjekke deg litt grundigere og så be han sende en henvisning til utredning. Mange allmennleger er litt "teite" på dette området, mens gynekologer som jobber med dette, skjønner ofte problemet litt mer.
Bianca Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Hmm, nå er jeg ikke akkurat ekspert på feltet, men jeg har hørt at det ikke er så uvanlig at noen par må prøve i flere år før de får det til (i motsetning til hva det virker som her inn på KG med folk som blir gravide i hytt og pine). Har selv noen i familien min som prøvde i nesten 5 år.. og de fikk det til tilslutt Jeg vet man blir utålmådig, og alle sier det sikkert til deg: "du må bare være litt tålmdig". Hehe, men håper det er litt oppløftende å høre at det ikke er så uvanlig i hvert fall
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Ja Bianca det er mange som bruker lenger tid enn 1 år, men jeg skriver av egen erfaring. Vi ba ikke om utredning før det var gått nesten 5 år, og nå 3 år etter det igjen er vi gravide. Men, vi kunne "spart" mye tid dersom vi hadde bedt om utredning tidligere. Er så mange som går og regner med at ting bare tar litt lenger tid, og så trenger de faktisk hjelp.
Bianca Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 Ja Bianca det er mange som bruker lenger tid enn 1 år, men jeg skriver av egen erfaring. Vi ba ikke om utredning før det var gått nesten 5 år, og nå 3 år etter det igjen er vi gravide. Men, vi kunne "spart" mye tid dersom vi hadde bedt om utredning tidligere. Er så mange som går og regner med at ting bare tar litt lenger tid, og så trenger de faktisk hjelp. Ja det er sant. Viktig å sjekke om alt er som det skal sånn at man ikke bruker unødvendig masse tid på å vente.. Gratulerer så mye forresten:) Og lykke til trådstarter! Er sikker på at det kommer til å gå bra!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Takk Bianca Ønsker TS lykke til, og håper du slipper å slite så lenge som oss
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Klart kan det ta mye mer enn et år for helt vanlige friske folk, men jeg kjenner også et par ventet med utredning i flere år bare å finne ut at han ikke hadde sæd... De ble foreldre rask, bare de fikk behandling, men hadde naturligvis ingen muligheter uten.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Lurte på om noen av dere er i samme situasjon som meg? Jeg og samboeren min prøver å få en liten tass, men det er ikke så lett! Går til akupunktør nå, etter å ha prøvd det meste av kjerringråd og diverse. Har prøvd siden høsten 2006, vet at det ikke er så lenge men er utålmodig... Noen som har noen gode tips? Hilsen Othilie Jeg ville tatt en tur til gynekolog, IKKE allmennlege.
Gjest Fisk73 Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Lurte på om noen av dere er i samme situasjon som meg? Jeg og samboeren min prøver å få en liten tass, men det er ikke så lett! Går til akupunktør nå, etter å ha prøvd det meste av kjerringråd og diverse. Har prøvd siden høsten 2006, vet at det ikke er så lenge men er utålmodig... Noen som har noen gode tips? Hilsen Othilie Hvor lenge du skal gå før du blir sendt til utredning kommer an på flere ting. En av faktorene er alder, så lenge du er ung, så tror jeg de velger å vente i minst to år før man blir sendt til utredning. Dette er, slik jeg skjønner det, på grunn av at p-piller kan ligge igjen i kroppen i ett år etter siste brett, og det å gå i ett år uten at noe skjer er ikke helt uvanlig Selv er jeg i samme situasjon som deg, har prøvd siden høsten 2006, men jeg er i midten av 30-årene og dermed har jeg nettopp vært til utredning og nå har jeg hatt min første runde med pergotime. Jeg måtte inn til fastlegen min for å få han til å henvise oss til en spesialist, men nøyaktig hva som skjer fremover er jeg ikke helt sikker på. Mannen har tatt sædprøve og vi begge har tatt flere ulike tester, og om vi ikke lykkes så regner jeg med det blir kunstig befruktning? Tror det er maks 3 ganger man kan ta pergotime, og da med en måneds mellomrom (for å la livmoren hvile). Ellers har jeg selv kjøpt en bok som ble anbefalt, men har ikke fått lest i den ennå. Ønsker deg masse lykke til, og send meg gjerne en melding eller noe om du har noen flere spørsmål du tror jeg kan svare på
othilie Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 31. mars 2008 Hei hei Fisk 73! Tusen takk for oppmuntrende ord Man blir helt tussete i hodet av det, rett og slett! Samboeren min har et barn fra før, så han "virket" i alle fall for 4 år siden Men kanskje det er no i det at p-pillene kan sitte lenge i kroppen..... Det er alltid fint å vite at det er flere i samme båt....Det som er ganske vondt er at det er så mange rundt en hele tiden som får barn som ikke er planlagt og som lurer på om de skal ta abort etc...!Virker som alle andre enn meg får det til... Tror vel heller ikke at fastlegen er den rette i et slikt tilfelle...de er bedre på influensa og andre sykdommer spør du meg! Men men, eggløsning om 7 dager så da blir det et nytt forsøk igjen......+ akupunktur! Har verdens skjønneste dame som stikker nåler i meg! Hun er kjempekoselig og prøver så godt hun kan å hjelpe meg! Takk for fine ord og lykke til du og
othilie Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2008 Hmm, nå er jeg ikke akkurat ekspert på feltet, men jeg har hørt at det ikke er så uvanlig at noen par må prøve i flere år før de får det til (i motsetning til hva det virker som her inn på KG med folk som blir gravide i hytt og pine). Har selv noen i familien min som prøvde i nesten 5 år.. og de fikk det til tilslutt Jeg vet man blir utålmådig, og alle sier det sikkert til deg: "du må bare være litt tålmdig". Hehe, men håper det er litt oppløftende å høre at det ikke er så uvanlig i hvert fall Takk! Tålmodigheten er ikke så lett og hanskes med nei! Men jeg er enig i at det er oppløftende å høre at det kan gå til slutt! Har bestilt oss ferie til varme strøk til sommeren.......kanskje det hjelper Klemmings
Gjest Fisk73 Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 Hei hei Fisk 73! Tusen takk for oppmuntrende ord Man blir helt tussete i hodet av det, rett og slett! Samboeren min har et barn fra før, så han "virket" i alle fall for 4 år siden Men kanskje det er no i det at p-pillene kan sitte lenge i kroppen..... Det er alltid fint å vite at det er flere i samme båt....Det som er ganske vondt er at det er så mange rundt en hele tiden som får barn som ikke er planlagt og som lurer på om de skal ta abort etc...!Virker som alle andre enn meg får det til... Tror vel heller ikke at fastlegen er den rette i et slikt tilfelle...de er bedre på influensa og andre sykdommer spør du meg! Men men, eggløsning om 7 dager så da blir det et nytt forsøk igjen......+ akupunktur! Har verdens skjønneste dame som stikker nåler i meg! Hun er kjempekoselig og prøver så godt hun kan å hjelpe meg! Takk for fine ord og lykke til du og Hehe, ja det er et godt tegn at de har fra før, min har ikke... Men jeg tror det hjelper å ikke fokusere for mye på det, tror man kan bli stresset av det, og det tror jeg kan gi store utslag? Fastlegen, hvertfall i mitt tilfelle, henviste meg til spesialist. Tror ikke man kan få utredning uten å ha vært hos fastlegen først...? Men jeg vet da ikke alt Hadde en venninne sm hadde god hjelp av alternativ behandling, jeg har også prøvd det med det hjalp ikke meg. Krysser fingrene for deg!!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Hvis du vil gå utenom fastlegeordning må du betale litt mer, og det er ikke så mange spesialister som tar emot private kunder. Det er ikke sant at p-pillene skulle sitte igjen i kroppen, hormonene er ute i par dager. Det er likevel mange som ikke for startet sine egne hormoner, men disse hadde hatt samme problemene uansett om de noen sinn hadde brukt p-piller. Hvis har regelmessig syklus med eggløsning, så er det ingenting galt der. Men det kan være andre ting du trenger hjelp til.
Gjest Fisk73 Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Det er ikke sant at p-pillene skulle sitte igjen i kroppen, hormonene er ute i par dager. Takk for oppklaring. Jeg ble fortalt at det kunne ta opptil ett år før p-piller var "ute av kroppen", men mulig det var i "gamle" dager Selv har jeg ikke brukt p-piller på mange år, så jeg vet ikke for sikkert at de sitter lang tid i... Kanskje det var p-sprøyter det gjaldt?
othilie Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 31. mars 2008 Skjønner meg ikke på alt jeg tror jeg. Legen sa at det varierte fra p-pille og hvilket merke man brukte. Men det er vel sånn som flere her opplever, at fastlegen ikke har helt styring på dette feltet......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå