Gå til innhold

Frisør, andre muligheter enn skole?


Moi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om jeg kanskje kunne tenkt meg å bli frisør..

Jobber som ryddehjelp på frisørsalong nå.

Er det noen annen mulighet enn skole jeg kan gå/gjøre for å bli frisør?

Med det mener jeg videregående skole..

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

jeg har en venninne som gikk rett i läre og gikk og tok yrkesrettete fag en dag i uken...utdannelsen tok i allt 4 år men det var mest pratisk....

dette kan du få mer innfo om fra utdannelses kontoret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole vil det vel alltid være, men tenkte mer på hvordan jeg kan gå fram, f.eks. jobbe som lærling samtidig som jeg tar kveldskurs?

Vet ikke hvilke muligheter jeg har, og noen utdanningsrådgivere eller noe har jo null peil omtrent, tenkte bare om noen her kanskje hadde tatt en annerledes utdanning eller noe.. :) Hehe, forsto du mer av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

som sakt så vet jeg at i Bergen så er det en mulighet å begynne som lärling og gå på skole en dag i uken for å ta praktiske fag.

Snakk med opplärings kontoret de skal ha svarene du söker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare et lite tips..Det er bedre å ta kontakt med opplæringskontoret eller fylkeskommunen enn å ringe en rådgiver på en videregående skole, for de har veldig lite peiling i forhold.

Husker jeg ble ganske frustrert flere ganger opp gjennom åra på videregående, men når jeg tok kontakt med fylkeskommunen, fikk jeg svar med en gang!

Håper du finner en ålreit måte å bli frisør på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan jobbe som frisørassistent, men det blir over _mange_ år, husk at vanlig frisørutdannelse er fire år; to år på skole, og to år i lære.

og du kommer ikke helt utenom, er MYE teori som skal kunnes... dessuten må du ha eksamen i frisørfag for å kunne ta fagbrev. (går du vdg frisørfag er det avsluttende eksamen, går du privatskole må du ta denne eksamen i tillegg til det du evnt har gjort på skole)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes "frisørlæreskoler" som går over ett semester.

Adam og Eva har bl.a.

Disse er ganske dyre bare. Mange får lærlingeplass etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adam og eva er f.eks hva jeg mente med privatskoler. emn, det er et halvt år på skole, og 3,5 år som lærling... tisammen skal det bli fire år, men du kan få fradrag for skole og arbeiderfaring, det er det yrkesopplæringnemda/fagopplæringsnemda som avgjør.

og lærlinglønn er ikke noe du lever fett på!

mitt første år som lærling hadde jeg 5600,- i brutto mndslønn... en timelønn på ca 35kr. dette er fire år siden, har vel gått opp et par kroner i timen.

går opp i lønn en gang i året, og 3,5år på sånn luselønn er ikke noe å rope hurra for!

som assistent får du tilnærmet normallønn, men tror kanskje det er fem eller sju år før du er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moi- ikke innlogget

Har sjekket ut www.frisorskole.no, koster rundt 50 000 for kurset der.

Men da må jeg jo spare opp en stund først...

Men det er vel det jeg kan gjøre, for jeg har ikke særlig lyst til å være assistent for 6-7 år ;)

Takk for svar da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...