Gjest Gjest_Ung jente_* Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Jeg har sett meg ut en leilighet, prisantydning 1 950 000. Jeg lurer på om det er for dyrt for meg. Jeg har ingen erfaring med å ta opp lån, har aldri eid en bolig før, kun bodd på hybel og i kollektiv. Jeg tjener 390 000 i året, men har mulighet til å inngå en overtidsavtale som vil gi meg en årslønn på 440-450 000. Jeg har 200 000 i studielån, ingen gjeld forøvrig. Jeg har ikke bil, og ingen planer om å skaffe bil heller, lever i grunnen ganske billig, har billige hobbyer/interesser. Jeg har lite egenkapital, 100 000 på BSU, og 150 000 på en sparekonto. Jeg er singel, barnløs. Jeg trenger vel et lån på 1,7 mill. Tror dere jeg kan få det, med min inntekt? Bør jeg finne en billigere leilighet? Bør jeg heller satse på en leilighet med utleiehybel? Bør jeg spørre mine foreldre om forskudd på arv slik slik at jeg får høyere egenkapital? (de har hjulpet broren min, men han tjener mye dårligere enn meg og er "mindre ressurssterk.")
gjest*ts* Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 (endret) Då eg kjøpte hadde eg 100 000 i eigenkapital, studielån på 200 000 og tente ca 340 000, lånte 950 000 og det var trangt! Så eg syns nok kanskje at du tar deg vatn over hovudet med ei gjeld på 1700 000... Men sjekk det på ein utlånskalkulator Endret 30. mars 2008 av gjest*ts*
Alison Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 En tommelfingerregel er at du kan låne ca 3 ganger årsinntekten din.
Eplekake Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 hørtes litt mye ut egentlig.... vil vel utgjøre 12.000-13.000,- i mnd
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Jeg kjøpte for ett år siden, med nesten nøyaktig samme økonomisk bakgrunn som du nevner her. Jeg fikk låne en mill fra banken, uten problemer. Hadde jeg villet låne mer, kunne jeg kanskje mast meg til et par hundre tusen mer (evt sjekket med flere banker), men ikke så mye som du trenger i dette tilfellet. Det som hjalp meg, var at mine foreldre lånte meg 300 000 ekstra. I stedet for å stille kausjon eller lignende. Altså fikk jeg råd til en 2-roms leilighet, og ikke bare en 18-kvadrats ettroms. Jeg har ikke hatt problemer med å betale tilbake lånet hittil, betaler parallelt til banken og til foreldrene mine, og har god råd utenom. Sikkert fordi jeg lever billig i matveien, og ikke har bil. Jeg ville funnet en litt mindre leilighet som du vet du får til å betjene uten vansker. Det er det man oftest må gjøre når man er singel og ikke har en partner til å ta halve regninga. Nå, etter ett år, har jeg funnet en flott mann som vil flytte sammen meg, og NÅ kan jeg endelig begynne å se meg om etter en litt større leilighet som ligger mer i prisklassen du nevner, siden vi er to.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har en venninne med omtrent samme utgangspunkt som deg, hun har kjøpt en leileighet til rundt 2 mill. (inkl. fellesgjeld, ikke veldig mye egenkapital). Hun har det rimelig trangt, og tror hun vil komme til å slite om renta går mye mer opp. Heldigvis var hun smart og kjøpte en 3 roms, så hun kan leie ut et rom om det begynner å bli skikkelig trangt. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt en 2 roms til den prisen, da har du liten mulighet til å spe på inntektene med utleie. Min venninne kjøpte i Oslo, relativt sentralt, så det er ikke umulig.
Fredrik=) Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 synes det hørtes veldig mye ut. hvorfor bo seg ihjel? man blir litt oppslukt av det man er mest opptatt av akkurat nå. som feks bil båt leilighet hytte osv. og kjøper dyrere en mann trenger og eller har råd til. vil du bli så mye mer lykkelig av en leilighet i den prisklassen enn en til feks 1-1 500 000. at det er verdt og ha dårlig råd i overskuelig framtid. kanskje ikke klare det og bli sittende igjen med gjeld og ingen plass og bo... dessuten er markedet skummelt nå. hadde det vær for 5 år siden da man var rimelig sikker på at markedet skule opp kunne du sett på det som en investering men nå kan det like gjerne gå andre veien. litt kjipt om du kjøper den og om 2år er den verdt 1.5 og du jobber som bare det men sliter hardt med og betale pga høy rente. jeg hadde ikke gjort det i hvertfall.
Tropehus Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 En tommelfingerregel er at du kan låne ca 3 ganger årsinntekten din. For å rette litt, er 3 ganger inntekt rimelig maks av hva man bør/kan få låne.Det er faktisk ikke anbefalt å låne mer en 2-3 ganger årsinntekt. Jeg tror ikke du får låne så mye og det høres veldig hardt ut å skulle inngå en overtidsavtale for å få det til å gå ihop. Jeg og sambo tjener ca 7-800 000 til sammen i året og vi ble annbefalt å ikke låne mer enn 2,2 millioner. Nå endte vi opp med å låne 1,9 og vi betaler 12 000 i avdrag + 2000 i fellesutgifter. Det er mer enn nok, det er viktig å ikke bo seg ihjel! Selv om leiligheten du ser på er aldri så fin, er det viktig (i alle fall for meg) å kunne ha økonomisk frihet til ferieturer, litt oppussing, nye klær, spise ute,osv. Det er også greit å ha muligheten til å spare litt og ha en økonomisk buffer slik at man ikke trenger å få vondt inni seg dersom vaskemaskinen lager rare lyder eller det lukter svidd i bilen. Det høres for meg ut som om dette kommer til å koste mer enn det smaker: Hjelper det å ha fancy leilighet hvis du ikke har råd til å invitere venne på middag, ta en utepils, en ferietur, og hva hvis du får kjæreste/samboer/ barn og ønsker å prioritere dem eller blir syk slik at du ikke kan oppfylle overtidsavtalen som en så stor lånesum nødvendigvis må være basert på?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 Jeg synes definitivt det høres ut som det er i overkant av hva du vil kunne betjene, særlig med tanke på at du har studielån i tillegg (totalt lån blir da 1,9 med studielånet - det er mer enn 4 x inntekten din med overtidsavtale) og antagelig har tenkt til å bruke opp det meste du har av egenkapital på boligen? Men sjekk med lånekalkulatorer for å finne ut hva den månedlige utgiften blir - hvis du lever så billig at du synes det virker greit kan du legge fram budsjettet ditt for banken og høre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå