Gjest oevrvektig Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Trenger "dra-hjelp" til slanking og livsstilsendring, har lyst å gå ned de første kiloene litt kjapt, dels for motivasjonens skyld, men mest for å ha mindre å drasse på når jeg skal trene. Har allerede begynt å trene. Skal ned fra 75 kilo til 68 kilo (er 173 cm høy). Er det noen som har hørt om eller prøvd low calory diet? Det er pulver som blandes med vann, skal inneholde dagens behov av vitaminer, mineraler og fettstoffer. En pakke varer 5 dager. Jeg tenkte en slik kur kunne gi meg en flying start... Noen med erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Meget god erfaring. Men hvis det er nutrilett du har tenkt å prøve, smaker den værre enn værst. Prøv heller Noka, eller Cambridge.
Gjest Bolledeig Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Du har såpass få kilo å gå ned at jeg ville ikke satt igang med en pulverkur. Shave av 500 kalorier hver dag, og du skreller av deg 0,5 kg fett i uka så lett som bare det
marialita Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Jeg går på VLCD men ikke med pulver! Funker bedre enn noen annen diett
miss_pretty Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Klart det fungerer, man spiser jo da mindre enn man forbrenner, derav vekttap. Men, hva med når man begynner å spise normalt igjen? 1
Gjest made4u Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 En VLCD (Very Low Calory Diet) er en diett i pulverform eller fast føde, eller en kombinasjon av dette, hvor dietten inneholder mindre enn 500 Kcal pr. dag. Som oftest snakker vi om pulverkurer. Det sier seg selv at slike kurer gir raske og umiddelbare resultater, rett og slett fordi dem bidrar til et stort kalori-underskudd med desto vekttap. I starten er vekttapet man opplever på slike kurer ikke representativt for hvor mye man slanker seg, dette fordi en VLCD raskt vil tømme kroppens glykogenlagre (hovedsaklig lagret i muskelvev og lever). Ett molekyl glykogen binder til seg to vannmolekyler, og som kjent veier jo vann en god del, mye av vekttapet i starten på en slik kur skyldes derfor vesketapet fordi når kroppen tømmes for glykogenmolekyler så tømmes den også for to vannmolekyler pr. molekyl glykogen. En VLCD-kur er sjelden (nesten aldri) noen god og varig løsning, all statistikk tilsier at man ikke burde gå for en VLCD-kur da resultatene man oppnår nesten alltid er midlertidige. Glem hva reklamen for forskjellige VLCD-kurer forteller, ikke lese dette som annet enn hva dem er, nettopp reklame. Denne er laget for å tjene penger på kuren heller enn med den hensikt å hjelpe mennesker som vil ned i vekt, all statistikk tilsier jo at vi snakker om en dårlig løsning for vektreduksjon, resultatene er i så fall bare midlertidige og da er de ikke gode for noe. Dette vet også dem som selger slike kurer, men det opplyses jo ikke om det da sannheten i så måte ikke er noe godt salgsargument. Alle som jobber med eller har jobbet med mennesker som vil oppnå vektreduksjon, vet at en VLCD-kur er en dårlig løsning for suksess. Dessuten finnes det ingenting normalt med en slik kur, snarere tvert imot er det "unormalt" å leve på pulverkur eller en så streng diett som det må være dersom man inntar fast føde og spiser så lite som mindre enn 500 Kcal pr. døgn. Det finnes mange momenter for hvorfor å styre unna slike dietter, bl.a. det at mens man går på dem så lærer man intet og kroppen får ikke tilpasset seg. Dessuten blir det alltid en utfordring for dem som prøver disse, den dagen kuren er ferdig. Hva skal dem gjøre da? De fleste faller tilbake til sitt gamle jeg, og den berømmelige jojo-effekten er et faktum. Det finnes utallige eksempler på dem som har slanket seg opp i vekt med en slik streng diett, mennesker som er periode-slankere og utvikler et usunt forhold til mat, kropp og helse fordi dem har suksessperioder (mens de går ned i vekt ved en VLCD-kur) og misslykkede perioder (når de ikke går på kuren og går opp i vekt igjen). Akkurat det gjør noe med deres psyke og deres forhold til dette med mat og kropp etc., det er et klassisk "tilfelle" mange som har jobbet med og som jobber med overvektige ofte ser igjen. Ergo, påvirker kurene psyken negativt, noe som kan være vanskelig å komme ut av senere da psyken er veldig viktig for å lykkes. Skal man lykkes på sikt, ja så må man finne en løsning (livsstilsvaner) som er naturlige for kroppen (ikke unaturlige). Altså noe man kan leve med over tid. Her finnes mange veier til Rom, jeg skal ikke si så mye om det, annet enn at det bør være et tilnærmet normalt og fullverdig kosthold. Pulverkurer og helt ekstreme matvaner med så lite energi som dette er på ingen måte normalt. Finner man en god vei nedover i vekt, ja da lærer man mye om kroppen underveis i selve vektreduksjonen også. Man innarbeider altså nye vaner mens man går ned i vekt. Således slipper man også den utfordringen VLCD-kurer byr på, der man står der som et spørsmålstegn uten å ha innført noen nye vaner eller er klar for hva som følger den dagen kuren er slutt. Nei, glem hele galskapen med VLCD-kurer først som sist er min oppfordring. Hvorfor i alle dager tror ikke dere som vurderer noe så ekstremt, at det er mulig for dere å ha suksess med vanlige matvaner og mer normalt spisemønster, hva får dere til å tro at dere må gjøre noe helt ekstremt og unaturlig for å lykkes? Dere kan jo ikke leve på en VLCD-kur resten av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå