Gå til innhold

Skal begreper kursiveres i tekst? Eller anførselstegn?

Ciara

Anbefalte innlegg

La oss si at "risikofamilie" er et begrep som nevnes i en tekst. Hvordan skal det stå? Som jeg nettopp skrev, men anførselstegn, i kursiv eller uten noenting?

Dvs

Det tidligere begrepet risikofamilie

Det tidligere begrepet "risikofamilie"

eller

Det tidligere begrepet risikofamilie

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke merket det i det hele tatt. Vanlig skrift som resten av teksten. Sitat derimot ville jeg markert med anføreselstegn og kildehenvisning i parantes. Korkortelser kan man markere ved å skrive ordet fullt ut første gang det opptrer, og skrive forkortelsen i parantes etterpå. Det er dermed forklart, og man kan bruke forkortelsen i resten av teksten.

Jeg jobber med en rapport på jobb nå, der vi har ordforklaringer til slutt. Disse ordene er ikke markert på noen som helst måte igjennom teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er ikke så mye når begrepet brukes, som når det introduseres. Dvs når det er begrepet som begrep som er i fokus, og ikke meningsinnholdet.

Takk for innspill så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å bruke ordet begrep forran gir den markeringen som er nødvendig. Det blir fort mye formattering/markering å holde styr på for den som leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det kommer an på hva slags tekst du skal skrive, men i et akademisk essay ville man gjerne ha introdusert begrepet i kursiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...