Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Som overskriften sier så lurer jeg på hva du har gjemt unna i leiligheten din før visning. Jeg tenker ikke på rot og skrot, men mer av verdifulle gjenstander og lignende. Jeg er engstelig for tyveri, men jeg vet ærlig talt ikke hvor utbredt det er på visninger. Foreløpig har jeg tenkt på: - Smykker - Bærbare PC-er - Pass og nettbank-kode-ting. Hva gjorde du?
Gjest Huldali Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Nå hadde jeg så og si flyttet ut da jeg hadde visning, så hadde egentlig ikke det problemet. Men har faktisk aldri hørt om at noen har blitt fra stjålet noe på visning, men det betyr jo ikke at det ikke kan skje. Jeg ville passet på de rommene der folk kan være på egenhånd uten at mekleren er tilstede. Ikke ha dyre smykker liggende framme på soverommet feks. Har egentlig ikke noen flere god forslag enn de du selv har kommet med.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Åh - alle dei visningane eg har vore på, har vore ganske tomme, fraflytta leilighetar - det det berre står igjen fancy pynteting og designermøblar som ein eller annan dekoratør har sett ut. Av dette har eg trudd at ein måtte nesten flytte ut før visning. Men dersom det skulle kome inn ein haug folk her, ville eg ikkje latt lommeboka mi liggje og slenge, nei. Har aldri høyrt om at noko har blitt stjåle på visning før, så eg ville ikkje vere spesielt redd for det.
Sol79 Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Man rydder jo leiligheten til visning uansett, og da ligger vel ikke dyre smykker strødd rundt omkring i leiligheten?
Gjest Eir Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Jeg rydder leiligheten først, så små dyre ting ligger da ikke å slenger. Også godtar jeg kun visning når jeg er til stede selv, så jeg også kan følge med på slike ting, men også pga at jeg har dyr, og ikke vil ha fremmede sammen med dem, uten en av oss til stede.
Sol79 Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Jeg rydder leiligheten først, så små dyre ting ligger da ikke å slenger. Også godtar jeg kun visning når jeg er til stede selv, så jeg også kan følge med på slike ting, men også pga at jeg har dyr, og ikke vil ha fremmede sammen med dem, uten en av oss til stede. Har du dyr i leiligheten på visning?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Jeg rydder leiligheten først, så små dyre ting ligger da ikke å slenger. Også godtar jeg kun visning når jeg er til stede selv, så jeg også kan følge med på slike ting, men også pga at jeg har dyr, og ikke vil ha fremmede sammen med dem, uten en av oss til stede. Godtar kun visning? Skulle tro at var noe megleren tvang deg til å ha.... Så vidt jeg har forstått er det ikke akkurat et salgstriks å ha dyr med på visning... Er nok ikke så veldig smart dersom du følger etter de som kommer for å se heller, ingen liker å føle seg mistenkeliggjort. Kan du ikke stole på at megleren passer på? Og ta for all del dyrene ut av leiligheten når du skal ha visning!!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 Godtar kun visning? Skulle tro at var noe megleren tvang deg til å ha.... Så vidt jeg har forstått er det ikke akkurat et salgstriks å ha dyr med på visning... Er nok ikke så veldig smart dersom du følger etter de som kommer for å se heller, ingen liker å føle seg mistenkeliggjort. Kan du ikke stole på at megleren passer på? Og ta for all del dyrene ut av leiligheten når du skal ha visning!!!!!!!!!! Helt enig med deg, det er fullstendig talentløst å ha dyr tilstede på visningen. Eir kan neppe ha lest rådene som gis før visning, hun dolker seg selv i ryggen ved å opptre så dumt og kommer ikke til å få så høye bud som hun ellers ville ha fått. Og dessuten: Svært få boligkjøpere ønsker at selger er tilstede. De vil se leiligheten i ro og fred, uten å føle at de trenger seg på, slik man gjerne føler om selger er der. Argumentet om at seøger bør være der for å kunne svare på spørsmål er bare tull. Dersom kjøper virkelig ønsker denne boligen, vil h*n komme en gang til senere, etetr avtale, nettopp for å få snakke med selger selv. Ta til vettet, Eir, du graver din egen grav når du går ut i markedet med boligen din, dersom du ikke har omløp nok til å sette deg inn i kjøpers sted.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 Har du dyr i leiligheten på visning? ja, er det mulig
Gjest Eir Skrevet 1. april 2008 #10 Skrevet 1. april 2008 Godtar kun visning? Skulle tro at var noe megleren tvang deg til å ha.... Så vidt jeg har forstått er det ikke akkurat et salgstriks å ha dyr med på visning... Det var vel ingen som skrev at det var salg det dreide seg om? Er det snakk om salg av egen leilighet har man da vanligvis flyttet ut det meste og klarert leiligheten, så da synes jeg problemstillingen blir litt merkelig. Jeg tok utgangspunkt i leieforhold, hvor man ikke alltid har mulighet til å styre slikt selv, men må vise av ulike årsaker.
Sol79 Skrevet 1. april 2008 #11 Skrevet 1. april 2008 En visning er jo en visning uansett om man skal leie ut eller selge. Jeg har gjort begge deler, og var selvfølgelig til stede da det var snakk om utleie da jeg fysisk vil møte personen som skal bo i min leilighet, men ved salg så er det det verste jeg veit om eieren av leiligheten henger rundt meg når jeg skal se meg rundt. De eneste dyrene som det er akseptabelt at er til stede uansett hva slags visning er etter min mening akvariefisk - og jeg har hund selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #12 Skrevet 1. april 2008 En visning er jo en visning uansett om man skal leie ut eller selge. Jeg har gjort begge deler, og var selvfølgelig til stede da det var snakk om utleie da jeg fysisk vil møte personen som skal bo i min leilighet, men ved salg så er det det verste jeg veit om eieren av leiligheten henger rundt meg når jeg skal se meg rundt. De eneste dyrene som det er akseptabelt at er til stede uansett hva slags visning er etter min mening akvariefisk - og jeg har hund selv. Helt enig! Dersom man skal leie ut vil man jo selvfølgelig treffe den som skal leie, men ved salg så er det ikke kjekt at selger er med! TIl Eir: jeg tror den vanlige forståelsen av visning er at det skal selges og ikke leies ut... Men vet ikke om jeg ville vært så interessert dersom du hadde dyrene fremme dersom du skulle leie ut heller...
Titta Skrevet 1. april 2008 #13 Skrevet 1. april 2008 Det er nå vel litt smak og behag om selger skal være tilstede, er det ikke? Selv ser jeg hvertfall på det som en fordel (selvsagt under forutsetning av at selger ikke fotfølger en rundt om i boligen men f.eks. holder seg i stuen). Vi brukte veldig lang tid da vi kjøpte bolig og var på rundt 100 visninger. Kunnskapsnivået om den enkelte bolig blandt meglerene/visningsvertene er ofte pinlig lavt, og jeg liker å kunne stille noen spøremål om boligen. Erfaringsmessig så er det endel meglere som ikke engang kan svare på ting som jeg senere oppdager at står i prospektet, så jeg ser på det som en klar fordel at selger er der. Blandt mine bekjente er det også en utbredt oppfatning, vi hadde faktisk en diskusjon rundt det for ikke så lenge siden nylig da flere nylig har solgt+kjøpt. Når det gjelder verdisaker så hadde jeg gjemt det bort ja. Uansett om en er tilstede selv eller ikke kan en ikke helgradere seg mot tyveri hvis små, verdifulle gjenstander ligger lett tilgjengelig.
Sol79 Skrevet 1. april 2008 #14 Skrevet 1. april 2008 Kunnskapsnivået om den enkelte bolig blandt meglerene/visningsvertene er ofte pinlig lavt, og jeg liker å kunne stille noen spøremål om boligen. Erfaringsmessig så er det endel meglere som ikke engang kan svare på ting som jeg senere oppdager at står i prospektet, så jeg ser på det som en klar fordel at selger er der. Blandt mine bekjente er det også en utbredt oppfatning, vi hadde faktisk en diskusjon rundt det for ikke så lenge siden nylig da flere nylig har solgt+kjøpt. Det er vanligvis ikke verre enn at megler sjekker det opp og ringer deg dagen etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #15 Skrevet 1. april 2008 Det er vanligvis ikke verre enn at megler sjekker det opp og ringer deg dagen etterpå. Enig. Orker ikke å gå på visniger hvor selger er tilstede, da er jeg ofte kjapt ut døren igjen.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #16 Skrevet 1. april 2008 Som overskriften sier så lurer jeg på hva du har gjemt unna i leiligheten din før visning. Jeg tenker ikke på rot og skrot, men mer av verdifulle gjenstander og lignende. Jeg er engstelig for tyveri, men jeg vet ærlig talt ikke hvor utbredt det er på visninger. Foreløpig har jeg tenkt på: - Smykker - Bærbare PC-er - Pass og nettbank-kode-ting. Hva gjorde du? Pass og nettbankkoder? er det vanlig at det ligger fremme da? trodde folk hadde det i en skuff....
Sol79 Skrevet 1. april 2008 #17 Skrevet 1. april 2008 Enig. Orker ikke å gå på visniger hvor selger er tilstede, da er jeg ofte kjapt ut døren igjen. Jeg også. Det holder for meg samme hvor fin leiligheten er.
Gjest Eir Skrevet 1. april 2008 #18 Skrevet 1. april 2008 Men vet ikke om jeg ville vært så interessert dersom du hadde dyrene fremme dersom du skulle leie ut heller... Nei, men det er utleiers problem, dersom han ønsker å holde visning før jeg er flyttet ut. Jeg har jo ikke akkurat noe annet sted å gjøre av dem heller. Og dersom det var jeg som skulle leie ut bolig ville jo dyrene mine vært i den boligen jeg skulle bo i.
milla-mor Skrevet 1. april 2008 #19 Skrevet 1. april 2008 Man skal fjerne alt personlig. Personen på visning skal kunne se seg selv leve i ditt hjem, og dèt er mye vanskeligere med tusen brudebilder på veggene. Dyr skal absolutt ikke være tilstede. Og ikke eierne. Rene flater... Fjern alt fra benker og bord. Det skal selvsagt være ryddig og rent. Kjøp noen friske urteplanter til å ha på kjøkkenet, noen enkle telys-holdere til å plassere på stuebord, og nye hvite håndklær til badet. Ja, man skal faktisk gjøre endel. (Sa hun som har datet en eiendomsmegler, og plutselig ble selverklært ekspert... ).
Betsy Skrevet 1. april 2008 #20 Skrevet 1. april 2008 Enig. Orker ikke å gå på visniger hvor selger er tilstede, da er jeg ofte kjapt ut døren igjen. Jeg også. En annen ting er at potensielle kjøpere ofte ikke tør å komme med negativ kritikk av visningsboligen når selger selv er tilstede, og da er det jo ikke lett å finne grunnen til at en bolig er vanskelig å få solgt. Var på en visning for en liten stund siden i en leilighet ikke langt unna der vi bor nå. Det var kun selger som var til stede på visningen, og han var en litt uflidd, hengslete type som snakket som en "bryggesjauer"... Han påpekte hvilket flott strøk leiligheten hans lå i, og sa videre at vi ikke måtte finne på å se på leiligheter der vi faktisk bor (han visste jo ikke at vi bor der). Der bodde det visstnok, i følge selger, "bare pakkiser og sosialklienter"... Fikk nesten lyst til å ringe megler etterpå og spørre hvorfor i alle dager han hadde latt en slik fyr ha visning på sin egen leilighet, men fant ut at jeg ikke hadde noen intensjoner om å hjelpe selgeren med boligsalget etter den kommentaren han kom med... Fullstendig talentløst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå