Gjest Gjest_mia_* Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Hei, jeg lurer litt på regelverket omkring dette å ta barn ut av skolen i Norge. Jeg skal til utlandet for å studere ett år, og jeg skal ha med meg barnet mitt som går i barneskolen. Hun skal selvfølgelig gå på skole i det aktuelle landet. Jeg vet at man ikke kan søke om permisjon for mer enn to uker for et barn i skolepliktig alder, men det stiller seg vel annerledes når barnet faktisk skal gå på skole, selv om det er i et annet land.
Gjest StoreSky Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Send søknad du til skolen og forklar situasjonen. Kanskje legge ved bekreftelse fra skolen i utlandet?
Elle_liten Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Du skriver barnet ut av skolen, og må søke om plass når du kommer tilbake. Dette er som regel bare en formalitet. Det er sjeldent at det ikke er plasser nok til å ta inn et barn til i en klasse, men det KAN jo skje.
Gjest TS Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Ok, tusen takk for svar- det hørtes ikke så vanskelig ut som jeg hadde trodd:)
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Skole er et tilbud, og ingen plikt. Det er undervisningsplikt, men hvordan du velger å få det dekket er opp til deg og resten av familien. Så om det er hjemmeundervisning, privatskole, skole i utlandet eller en skole et annet sted er fritt frem. Gi beskjed til skolen så de får visshet om at budsjettet blir noe endret (spesielt viktig for små og/eller fattige skoler) og kos dere i det nye landet Mulig globalskolen.no har mer informasjon, men akkurat nå er jeg for trøtt til å se etter
Kosemose Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Hvis du er usikker på dette, er det veldig greit å ringe skolekontoret i kommunen du bor i. Der kan de gi deg klare, utvetydige og korrekte svar på alt du lurer på rundt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå