Gjest Bunadpåønskelista Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Jeg har alltid ønsket meg bunad. Nå har jeg kommet i kontakt med ei som skal selge bunaden sin Bunaden jeg ønsker meg er fra et lite sted i Norge, så den er vanskelig å få tak i. Kjøper jeg den helt ny koster det meg opp til 30.000 kr, kanskje mer også?! Saken er den at hun jeg er i kontakt med skal selge den for 13.000 kr (meget billig) Da får jeg alt utenom sølvet, det kan jeg spare til /ønske meg i bursdag-jule gave osv.. Problemet mitt er at jeg ikke har de 13.00o kr cash.. Lurer på om jeg skal betale dette med kort?! blir jo et forbrukslån.. Skal i såfall prøve å betale dette ned så mye og så fort som mulig. Det som stopper meg i å gjør det, er at jeg allerede har to kort som jeg har gjeld på.. De fleste i familien har bunad fra dette stedet i Norge min familie kommer i fra, syns det er en så flott bunad og ønsker meg virkelig en bunad. Ser dette som en unik sjanse.. Hva hadde dere gjort i min situasjon?!
Glynis Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Hva hadde dere gjort i min situasjon?! Kjøpt når jeg hadde råd. Herregud, når du allerede har gjeld på to kort og tydeligvis ikke har økonomisk kontroll er det temmelig småteit å legge deg enda lenger ned i graven. Jeg sier ikke at du aldri skal få deg bunad, men hvis du har ventet helt frem til nå kan du vente et år til, eller i hvert fall til du har økonomisk kontroll!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Jeg hadde også prioritert gjelda du har på kortene. Opprett en bunadskonto og spar hver måned og si ifra når det gjelder bursdag og jul så setter du pris på et gave på bunadkontoen. Du får sikkert en sjans igjen.
Bokormen Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Jeg støtter de andre her... Om du har gjeld på to kort allerede, og legger 13.000 til på toppen.... rentene løper fort etterhvert på sånne lån! Hadde jeg vært deg ville jeg satt av en viss sum hver mnd, for først å nedbetale gjelden du allerede har, og så kan du spare videre til bunad.
lille blå Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 jeg hadde i alle fall ikke kjøpt den nå.... du kan jo evt bestille bunaden litt etter litt når du får råd til det, dvs skjorta først så stakken osv osv... da får du spredt utgiftene utover og du får en bunad som er tilpasset deg og ingen andre....
Nausicaä Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Kan du ikke bare spørre hun som skal selge den om hun kan holde den av til deg til du har spart opp nok penger? Og at du evt. kan hive på 500 kr ekstra fordi hun gjør det?
lille blå Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Kan du ikke bare spørre hun som skal selge den om hun kan holde den av til deg til du har spart opp nok penger? Og at du evt. kan hive på 500 kr ekstra fordi hun gjør det? god ide spesielt hvis det er en så liten bygd som det høres ut til. det er jo ikke sikkert hun får solgt den så lett heller dersom antall mulige kjøpere ikke er så stort...
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Beklager å måtte si det, men å ta opp forbrukslån når du allerede -har- gjeld på to kort er det rene skjære idioti. Rett og slett. Begynn heller å spare penger, og kjøpt først når du faktisk har pengene som skal til for å kjøpe den. Forbrukslån er såpass dyre at det fort kan lønne seg å betale 30 000 i kontanter framfor å betale 13 000 + renter fra et forbrukslån.
Gjest Sisu Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Jeg hadde også prioritert gjelda du har på kortene. Opprett en bunadskonto og spar hver måned og si ifra når det gjelder bursdag og jul så setter du pris på et gave på bunadkontoen. Du får sikkert en sjans igjen. Enig! Ikke lurt å ta på seg enda mer gjeld i disse renteoppgangstider...
Ambriel Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Jeg ville ha snakket med hun som skulle selge bunaden, bare vær ærlig, legg frem situasjonen din, og si at du har veldig lyst på denne bunaden. Kanskje dere kan bli enige om at du betaler X antall kroner i mnd til bunaden er nedbetalt, og at du ikke får bunaden før den er betalt?
Sol79 Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Du kan ikke låne penger av noen i familien da? Forøvrig så utgjør vel ikke rentene på et forbrukslån på kr 13 000 noe særlig mer enn kr 200 pr/mnd så det er jo ikke all verden sånn sett.
Alison Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Du kan ikke låne penger av noen i familien da? Forøvrig så utgjør vel ikke rentene på et forbrukslån på kr 13 000 noe særlig mer enn kr 200 pr/mnd så det er jo ikke all verden sånn sett. Når ts har to kredittkort fra før som hun må betale ned på så er det ikke sikkert at hun klarer å betale inn mer enn minstebeløpet per mnd. Det er vel minst 2 % av utestående beløp som må betales hver mnd. Hvis ts ikke klarer mer enn dette så kan hun måtte betale på denne gjelden i lang tid. Med renter i denne perioden blir det fort en dyr bunad. Mitt råd til ts er kvitt deg med all kredittkortgjeld, start sparing og kjøp deg bunad når du har spart opp nok.
Tropehus Skrevet 1. april 2008 #14 Skrevet 1. april 2008 Jeg har alltid ønsket meg bunad. Nå har jeg kommet i kontakt med ei som skal selge bunaden sin Bunaden jeg ønsker meg er fra et lite sted i Norge, så den er vanskelig å få tak i. Kjøper jeg den helt ny koster det meg opp til 30.000 kr, kanskje mer også?! Saken er den at hun jeg er i kontakt med skal selge den for 13.000 kr (meget billig) Da får jeg alt utenom sølvet, det kan jeg spare til /ønske meg i bursdag-jule gave osv.. Problemet mitt er at jeg ikke har de 13.00o kr cash.. Lurer på om jeg skal betale dette med kort?! blir jo et forbrukslån.. Skal i såfall prøve å betale dette ned så mye og så fort som mulig. Det som stopper meg i å gjør det, er at jeg allerede har to kort som jeg har gjeld på.. De fleste i familien har bunad fra dette stedet i Norge min familie kommer i fra, syns det er en så flott bunad og ønsker meg virkelig en bunad. Ser dette som en unik sjanse.. Hva hadde dere gjort i min situasjon?! Jeg ville spurt foreldre eller besteforeldre om rentefritt lån eller forsudd på arv. Dersom de ikke kan tilby deg det, må du nok sette tæring etter næring og prioritere nedbetaling av forbrukslån før du kjøper deg et plagg du bruker maks 5 ganger i året. Det vil alltids dukke opp et tilbud senere, eller kanskje du får muligheten til å arve noe. Det hjelper ikke om du har aldri så lyst på hvis du ikke har pengene til det. Dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå