Gå til innhold

Oppskrift som du har laget.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er det noen her som har funnet på en oppskrift alene uten å se på en? Det hadde jeg aldri klart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen her som har funnet på en oppskrift alene uten å se på en? Det hadde jeg aldri klart!

Det gjør jeg faktisk hele tiden. :mrgreen:

Etterhvert som man får litt erfaring, så går det helt fint. Bare vent!

Skrevet
Det gjør jeg faktisk hele tiden. :mrgreen:

Etterhvert som man får litt erfaring, så går det helt fint. Bare vent!

:Nikke:

Skrevet

Enig med det to over. Det kommer du også til å klare når du får trening på kjøkkenet.

Gjest Badiane
Skrevet

Jeg gjør også det hele tiden. Stort sett bruker jeg bare oppskrifter når jeg kommer over en jeg har lyst til å prøve, og når jeg skal lage indisk mat. Ellers blir middagen til etter innfallsmetoden og etter hva slags råvarer vi har tilgjengelig.

Skrevet

Det som heller er blitt et stort problem, er når noen ber om oppskriften til noe jeg har laget. Da må jeg lage retten en gang til, og måle opp alt jeg bruker.

Skrevet

Med litt interesse for mat, så er det ingen problem å lage mat uten oppskrifter. Etterhvert lærer en hvilke ingredienser som passer sammen, og hvilke kombinasjoner som går igjen i oppskrifter.

Start i det små med å moderere oppskrifter. Matlaging er det eneste stedet hvor jeg helthjertlig støtter plagiering og moderering uten å spørre rettighetseieren om lov ;)

Skrevet (endret)

Ja ofte. Faktisk bruker jeg sjelden oppskrifter, har man laget mat/bakt mange nok ganger, holder det som regel å se hvordan f.eks deigen skal være, og smake seg fram i stredet for oppskrift. På den annen side, så har jeg venninner som ikke klarer det, enda de lager mye mat, så det er kanskje noe som varierer fra person til person. Kanskje jeg har høy lage mat-IQ? :P Har flere venner som sier jeg burde lage kokebok. :) Jeg får også til å smake på en rett på resturant eller lignende og gjenskapte den hjemme.

Endret av Pax
Gjest Eurydike
Skrevet

Mange, antakelig de fleste av rettene på mitt standardrepetoar, har jeg komponert selv. De blir til sånn litt etterhvert, gjerne etter inspirasjon fra én eller flere oppskrifter i samme gate som jeg feks leser til inspirasjon på nettet.

Skikkelige oppskrifter med mengdeangivelser blir rettene imidlertid ofte først når jeg legger dem ut her inne i ulike sammenhenger, faktisk. Da lager jeg også en kopi til meg selv, og samler i en egen mappe på maskinen. Kjekt å ha til neste gang jeg skal lage fiskegrateng eller moussaka eller hva det nå måtte være (særlig greit der konsistens og sånn spiller en rolle).

Ellers er ofte innfallsmetoden den beste, som Badiane skriver, fordi man da kan ta utgangspunkt i de råvarene man faktisk har, og la smakssansen bestemme mengder etc underveis. :)

Min erfaring er at jo mer man vet om mat, dess mindre finner man på helt av seg selv, selv om man nesten slutter å bruke oppskrifter. For når man har lært seg en del om smakskombinasjoner og grunnteknikker, ligger det noen prinsipper i bunnen som man følger nesten uten å tenke over det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg følger sjelden oppskrifter nøyaktig (bortsett fra for kaker og noe annen bakst), men tar nok stort sett utgangspunkt i en grunnoppskrift som jeg enten husker omtrent i hodet eller finner et sted. Så tilpasser jeg etter hva jeg har av ingredienser, og om jeg synes det virker bedre med mer av én ting, mindre av en annen, enn det som står. Supper og gryter er lette å variere eller at man kombinerer elementer fra flere ulike oppskrifter, og om retten består av flere "deler" som saus og diverse tilbehør kan jeg variere med andre ting enn det som er "standard" eller som jeg ikke har prøvd før, om jeg tenker at noe virker som det kan passe sammen.

Men jeg tror ikke det er så mange som finner opp helt grunnleggende nye retter, det er som de andre her sier at man oftest tar utgangspunkt i prinsipper og tildels oppskrifter som er kjente. Jo mer kunnskap, jo friere står man fra kokeboka. Selv har jeg ikke lagd mat i så mange år, så jeg er nok ikke av de aller mest kreative, men helt fra jeg begynte å lage mat har jeg i hvert fall improvisert NOEN retter.

Skrevet

Oi! Mange som svarte så fort! :) Dere er gode. ;) Bare legg ut noen oppskrifter som dere har lagd selv, hvis dere føler for det. :)

Skrevet

Jeg lager mye mat og vil si jeg klarer meg bra, men jeg er ganske bundet til oppskrifter. Tror nok jeg kunne laget mye uten dem egentlig, men jeg gjør det bare ikke. Jeg har laget såpass mye mat at jeg kjenner jo ganske godt til hva som fungerer sammen og sånt, men det blir nå til at jeg tyr til oppskriftene. Derimot elsker jeg å prøve nye ting og er ikke redd for å teste nye oppskrifter.

Gjest Badiane
Skrevet
Oi! Mange som svarte så fort! :) Dere er gode. ;) Bare legg ut noen oppskrifter som dere har lagd selv, hvis dere føler for det. :)

Når man lager mat etter eget forgodtbefinnende, og ut fra hvilke råvarer som er tilgjengelige, pleier man vanligvis ikke å skrive ned hvor mye man bruker av hver ingrediens. Det vil dessuten i mange tifeller være litt vanskelig, da man kanskje smaker til ting, og tilsetter mer av en ingrediens etterhvert. :) Derfor er det også vanskelig å komme med oppskrifter!

Dette gjør forresten også at jeg er litt skeptisk til oppskrifter i kokebøker og lignende. Man kan jo ikke vite hvor etterrettelig forfatteren av oppskriften er når det gjelder mengdesangivelser. Det er derfor viktig å stole på seg selv, og å smake etter om man kanskje trenger mer eller mindre av en bestemt ingrediens. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...