SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 #1 Del Skrevet 30. mars 2008 Har lyst til å begynne å trene hjemme med manualer. Er 159 cm høy og veier 47 kg, hvor tunge manualer bør jeg kjøpe? Jeg er realtivt utrent, men har lyst til å ha noen manualer som jeg kan bruke i en tid fremover og som gir meg litt motstand. Er 1 kg ok eller tar jeg meg vann over hodet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 30. mars 2008 #2 Del Skrevet 30. mars 2008 1 kg kommer ikke til å holde spesielt lenge. Invester i et manual"byggesett" så kan du legge på gradvis mer vekt etter hvert som du blir sterkere. I tillegg er man gjerne sterkere i biceps/tricepsøvelser enn det man er i f.eks skulderøvelser som sidehev Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Samboeren min har vekter som begynner på 2.5 kilo (eller 1.25 kg per side), så derfor jeg tenkte å kjøpe et sett manualer å begynne med før jeg etterhvert er sterk nok til å bruke hans. Klarer fint å løfte dem nå, men er redd for å overbelaste musklene i starten. Endret 30. mars 2008 av SuperGjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 30. mars 2008 #4 Del Skrevet 30. mars 2008 Ok, da kan 1 kgs vekter være et fint supplement ja. Så fort du klarer mer enn sånn ca 15 reps med den vekten, kan du oppgradere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 30. mars 2008 #5 Del Skrevet 30. mars 2008 Få tak i sett som du kan variere vektene med. Det er håpløst å skulle si en vekt som er riktig, det er helt avhegning av hvor sterk du er i de ulike musklene og også hvilke øvelser du bruker. I løpet av en treningsøkt variere vekten på manualene mine fra 4 til 8 kg, da er det greit å ha manualer som det er kjapt og lett å forandre vekten på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 30. mars 2008 Takk for svar! Sambo har jo et slikt sett, så litt dumt å kjøpe et til. Er det mulig å bare kjøpe disse skivene enkeltvis? For 1.25 per skive blir for tungt nå, men hvis det hadde vært mulig å få tak i skiver på 0.5 eller 0.75 så kunne jeg jo bare skrudd det på hans sett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 30. mars 2008 #7 Del Skrevet 30. mars 2008 Det kan godt være. I såfall er sikreste kort å se der han kjøpte sitt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 30. mars 2008 #8 Del Skrevet 30. mars 2008 Eh, overbelaste musklene? Bærer du handlevarene? Det tar lengre tid enn det gjør å ta noen reps med manualer. 1 kg er to kjøttdeiger.. Ikke for å virke sur, menneh.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 30. mars 2008 #9 Del Skrevet 30. mars 2008 Men kan du ikke bruke bare stangen, uten skiver på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 30. mars 2008 Eh, overbelaste musklene? Bærer du handlevarene? Det tar lengre tid enn det gjør å ta noen reps med manualer. 1 kg er to kjøttdeiger.. Ikke for å virke sur, menneh.. 2 vektskiver x 1.25 = 2.5 kg. Stang og låser kommer i tillegg, og det blir sikkert oppimot 3 kg. Å begynne rett på 3 kg når man er utrent fikk ikke jeg anbefalt da jeg gikk på treningssenter for noen år siden i alle fall. Og nei, jeg er ikke redd for å overbelaste musklene med 1 kg, det er jo nettopp det jeg vil begynne med. Les hva jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 30. mars 2008 #11 Del Skrevet 30. mars 2008 Tror nok du får tak i løse skiver også. Men det er jo ikke mange kronene for et manualsett heller da, tror det var på Intersport jeg så et sett forleden til rundt 300 kr. Da var det to stenger og en haug med skiver( totalt 15 kg eller noe sånt), tror de startet på 0,5 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 30. mars 2008 #12 Del Skrevet 30. mars 2008 Eh, overbelaste musklene? Bærer du handlevarene? Det tar lengre tid enn det gjør å ta noen reps med manualer. 1 kg er to kjøttdeiger.. Ikke for å virke sur, menneh.. Skriver under på denne her ja.. du må ikke være redd for å lette tungt nok. Begynn på 2,5 kg du. Det er jo ingenting. Og husk på at du ikke bruker samme vekten på alle øvelsene..siden du er fekst sterke i bryst enn i skuldrene. Og sørg for å gjøre øvelsene riktig fra dag 1. Gjør ikke det, kan du ende opp med skader Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 30. mars 2008 #13 Del Skrevet 30. mars 2008 Takk, Anne. Det var det jeg tenkte, men ikke skrev. Setter man trening opp imot hverdagslige oppgaver, ser man at ofte er man for forsiktig med seg selv. Gjør det riktig, og peis på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 30. mars 2008 Hvis dere mener det så er det bare å begynne for meg da. Jeg trodde man skulle være litt forsiktig i begynnelsen, men det er vel kanskje ikke vits.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 30. mars 2008 #15 Del Skrevet 30. mars 2008 Hvis du er utrent ville jeg lagt vekt på å varme opp ordentlig først, og å gjøre øvelsene riktig og rolig. At det er tungt er ikke farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livbåten Skrevet 30. mars 2008 #16 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg har et manualsett, og det er sikkert ala det samboeren din har. Kjøpt i sportsbutikk. Det har vekter som starter 1,25, MEN bare stanga veien 1kg, så bare la være å ha på låsen og vektene hvis du vil ha 1kg og trene med. Men låsene veide det i underkant av 2kg. Dette ifølge min badevekt. Du har sikkert en vekt, så bare å veie stengene i manualsettet til samboeren din. Men som de andre her sier, veldig mange er for forsiktige. Selv om du ikke har trent noe særlig før, så skal du kjenne at du har trent. Sålenge du ikke har plager og ta hensyn til, er det bare å trene med så tungt du klarer. Vil anbefale å finne rette vekter for å klare øvelsene 10-15 repetisjoner x 3 serier. Gjør også øvelsene riktig, spør noen som kan. Pass ihvertfall på å trene med god holdning i rygg og skuldre. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 30. mars 2008 Takk for tipset! Vet noen om gode sider som viser hvordan man skal gjøre øvelsene helt riktig, gjerne med bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 30. mars 2008 #18 Del Skrevet 30. mars 2008 Her er noen enkle regler (nei, ikke absolutte, men fint å følge til man kan mer og lærer mer) -Lære øvelsen(e) -Bestem hvor mange repetisjoner du vil ta Jeg kjører som regel 12x3. Men man kan kjøre mye tyngre vekter og da kjøre 4x4. Nå har jeg lagt om litt og kjører 8x3. Når du klarer flere repetisjoner enn f. eks. 12, så legger du på litt mer vekt. Men HUSK: Gjør ovelsene riktig. Blir helt sprø av å se folk som tar bicepscurl med skikkelig sleng i hele kroppen, fra ankler og avslutter med å rulle skuldra på plass. Da har man alt for tunge vekter, og det ser veldig meningsløst ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #19 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg har et manualsett, og det er sikkert ala det samboeren din har. Kjøpt i sportsbutikk. Det har vekter som starter 1,25, MEN bare stanga veien 1kg, så bare la være å ha på låsen og vektene hvis du vil ha 1kg og trene med. Men låsene veide det i underkant av 2kg. Dette ifølge min badevekt. Du har sikkert en vekt, så bare å veie stengene i manualsettet til samboeren din. Men som de andre her sier, veldig mange er for forsiktige. Selv om du ikke har trent noe særlig før, så skal du kjenne at du har trent. Sålenge du ikke har plager og ta hensyn til, er det bare å trene med så tungt du klarer. Vil anbefale å finne rette vekter for å klare øvelsene 10-15 repetisjoner x 3 serier. Gjør også øvelsene riktig, spør noen som kan. Pass ihvertfall på å trene med god holdning i rygg og skuldre. Lykke til Takk for utfyllende svar! Badevekt har jeg, så jeg kan se hvor mye stangen veier. Skal forsøke å se hvor mye jeg klarer med 10-15 rep x 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livbåten Skrevet 30. mars 2008 #20 Del Skrevet 30. mars 2008 For en som ikke har trent før, vil jeg anbefale 12x3 som gir utholdende styrke fremfor 4x4 som går mer mot "max styrke". Her tror jeg du skal finne litt forskjellig: iform.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå