Rosalie Skrevet 30. mars 2008 #1 Del Skrevet 30. mars 2008 Det er et uttrykk for det at man finner kuriøse sammenhenger mellom etternavnene til folk og jobbene de har. Nå så vi for eksempel nettopp på "showbiss" en kar som het something-something Hovdal og han var rytter i politiet. Hovdal. Hov-dal. Rytter. Ikke sant? Eller dataingeniøren John Bythe. Slike merkverdigheter har et navn, men jeg klarer ikke å komme på det. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 30. mars 2008 #2 Del Skrevet 30. mars 2008 Er det tittel du mener? Om en person kalles doktor Frisk, så er doktor tittelen hans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Nei - et uttrykk/ord for denne pussige sammenhengen mellom navn og yrke. Endret 30. mars 2008 av Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 30. mars 2008 #4 Del Skrevet 30. mars 2008 Å, du mener hvis en lege faktisk heter Frisk? Da skjønner jeg spørsmålet, men vet ikke svaret. Jeg vet at i Avisen vårt Land så har de en egen spalte for navn og yrke som går sammen, men de kaller det bare navn og yrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 30. mars 2008 Det jeg mener, ja! Håper det kommer noen glupe hoder innom med svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 30. mars 2008 #6 Del Skrevet 30. mars 2008 Aner ikke, men send en mail til språkrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 31. mars 2008 #7 Del Skrevet 31. mars 2008 Svaret på det andre stedet. Språkrådet kjente ikke til noe eget uttrykk for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 7. april 2008 #8 Del Skrevet 7. april 2008 Ikke helt sikker på om det er dette du spør etter, men det er en "pun" liksom? "No pun intended" er vel ofte et uttrykk som blir brukt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå