Pelleline Skrevet 7. mai 2003 #1 Skrevet 7. mai 2003 Heisann. Trenger hjelp fra erfarne babyutstyr-lete-folk - og dem burde det være nok av her For en tid tilbake bodde jeg hos en familie i Spania, og der brukte vi kun "sleeping-bags" til minstebarnet. Det var som en sovepose man kler på babyen, og fordelene var mange. For det første forbandt babyen det å få på soveposen med at hun skulle sove. Dernest kunne hun tas opp i den nattestid for amming uten å bli kald (dyna blir jo gjerne liggende igjen i senga), og vi hadde aldri problemet med at dyna falt av/endte opp i en krøll etc. Soveposen er festet med en glidelås eller knapper og finnes i mange forskjellige størrelser. Familien har fire barn, hvor alle har brukt disse posene - med utelukkende gode erfaringer. Problemet har snarere vært å venne dem av dem dem i 2-3 års alderen. Nå er jeg selv på jakt etter slike. Finnes de i Norge? Har ikke sett noen så langt, men har i grunnen ikke lett aktivt heller... En ting til: Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt Playtex tåteflasker med "engangsposer"? En suksess i utlandet, men finner det ingen plass... Kristin.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2003 #2 Skrevet 7. mai 2003 slapp av sånne poser fins det her også, både tynne sommervarianter og litt mer vaterte..Personlig syns jeg det virker litt klaustrofobisk , allefall de variantene som kan stroppes fast i senga... men for all del det er en smakssak.
Gjest Mayamor Skrevet 8. mai 2003 #3 Skrevet 8. mai 2003 Jeg hadde en vattert utgave av den posen. Lignet på en dress med sovepose i enden. Den var super. Babyen ble ikke kald selv han sperket av seg dynen. Men jeg "strappet" ham ikke fast. Enig med gjest, at det virker klaustrofobisk. Maya30
mari Skrevet 9. mai 2003 #4 Skrevet 9. mai 2003 Vi lagde de første posene selv, sydde et tøystykke sammen på sidene, lagde stropper til å ha over skuldrene og bånd til å knytte rundt magen, veldig greit. Det siste året har vi kjøpt i Frankrike, der de koster en brøkdel av det de koster her, og det har vært stor suksess, men det blir vel ikke så lett med avvenning, gutten vår har problemer med å sove uten... Hvis du kjenner noen som bor i Spania så kan du jo be de sende deg, deter sannsynligvis billigere enn å kjøpe her.
diddi Skrevet 15. mai 2003 #5 Skrevet 15. mai 2003 Det har visst vært noen ulykker med slike poser. Tror at problemet da var at de var festet med snorer under madrassen, og at madrassen var så myk at snoene ble lange nok til at barnet ble kvalt. Det var ihvertfall en del snakk om det den gang jeg fikk nr. 1.
mari Skrevet 16. mai 2003 #6 Skrevet 16. mai 2003 Diddi: Jeg tror ingen av de som har svart har ment poser som skal festes rundt sengen, de posene vi har er som kjoler som er sydd igjen i bunn, veldig praktisk med barn som ligger urolig om natten, for da forblir de varme!!!
hegehi Skrevet 16. mai 2003 #7 Skrevet 16. mai 2003 I vår familie har alle barna lagt i slike poser, inkludert meg selv, søsken og kusiner. Skal faktisk ut og kjøpe flanell-stoff nå og begynne og sy til den vesle i magen :D Vi har brukt både pose uten og med stropper, aldri vært noen problemer. Grunnen var at sengen som vi hadde ikke var høye kanter på. Dermed var det fare for at vi kunne ramle ut om vi våknet og begynte å romstere rundt oppi sengen. Men så hadde vi kanskje ikke så myk madrass eller så lange bånd at det var noen fare! Tror ikke vi kommer til å bruke stropper på vår, men posene i seg selv er geniale!
diddi Skrevet 16. mai 2003 #8 Skrevet 16. mai 2003 De posene som ble brukt da jeg var liten hadde snorer. Men det er jo bare å være obs på på faren. Det er jo sjelden det skjer ulykker. Men det var faktisk mye snakk om dette for to-tre år siden. For vårt barn har det ikke vært behov for en slik pose. javisst har han sparket litt av seg nå og da, men ikke slik at han har blitt kald. Og at barnet skal ha en slik pose til det er to-tre år høres helt forferdelig ut. (jeg tenker bare på hvor kjipt det er å ligge i sovepose selv.) Nei bruk pysj og en god dyne.
Gjest Starya Skrevet 16. mai 2003 #9 Skrevet 16. mai 2003 Jeg hadde en slik pose, uvattert, til min sønn. Det var stropper med, som skulle festes rundt madrassen, men disse brukte vi aldri.
mira1 Skrevet 17. mai 2003 #10 Skrevet 17. mai 2003 Sparkjøp har i allefall hatt slik pose. Tror den er vattert også. Sjekk der så kanskje du får tak i en, ikke er det avskrekkende priser heller hos Sparkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå