Gå til innhold

Hvilke vaskeprodukter bruker du?

Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg ryddet nylig i alle vasketingene mine siden vi flytter, og hjelpes det er mye! Vi har en hel IKEA-pose (en sånn blå en) full.

Vi har en jiff-flaske til kjøkken, en til bad, en til fliser og en til vinduer. Det står skurekrem og grønnsåpe der og jeg vet ikke hva. Føler at hver enkel ting i hele leiligheten trenger sin egen såpe. Og så var det ting å vaske med. Jeg har kluter til kjøkkenbenken, kluter til badet, kluter til vinduer og kluter til gulv. Listen føles endeløs! Jeg aner knapt hva noen av tingene er, da mye er satt igjen etter leieboeren vi hadde, eller ting som bare er blitt flyttet med i flere år.

Jeg tenker at det må da gå ann å klare seg mye mindre. Så hva bruker dere når dere vasker? Finnes det kluter, svamper og såper som passer til alt/det meste?

Og et viktig spørsmål til: Hva bruker dere for å vaske av spisebord og kjøkkenbenker? Jeg bruker jiff skurekrem, men synes det legger igjenn et ekkelt belleg som jeg ikke får bort. Hadde vi vært flinkere til å vaske hver dag trengtes sikkert ikke såpe, men noen ganger er det flekker som jeg bare ikke får bort på annet vis, eller jeg 'føler' at nå er det skittent og det trenger en grundig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker stort sett bare microkluter. En til kjøkken/stue/bad. Det gjør at jeg stort sett bare trenger vann. En flaske med kalkoppløsning til dusjen. Det viktigste jeg har utenom er Zalo. Til oppvask, men også til å løse opp alle mulige flekker. Utenom det, er oppvaskmiddel glimrende til fastbrent mat i gryter, rengjøring av kjøkkenvask, og kaffetrakter.

Så da summerer jeg ned til: oppvaksmiddel, vaskepulver, zalo, kalkoppløser, jif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med microfiberkluter og mopper er det ikke så mye rengjøringsmiddel som er nødvendig. Ofte synes jeg såpen legger igjen et matt lag på på blanke overflater som gulv, fliser og vinduer, så av og til er det best å unngå det. Såpe er heller ikke bra for miljøet.

Bruker Zalo til oppvask og flekkfjerning (og vask av kjøkkenviften), Jif spray og mopp på gulvene en sjelden gang, et eget rengjøringsmiddel til lysekronen, en skvett salmiakk og en dråpe zalo i sprayflasken er alt som trengs på badet. Har også grønnsåpe stående, men har hittil bare åpnet den for å lukte på den... Bruker også tabletter til oppvaskmaskin og vaskemaskin, men aldri mykemiddel etc. Vurderer å gå over til vaskenøtter for å skåne miljøet.

Går ikke mye rengjøringsmiddel her med andre ord!

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Ultra og Sun Glansemiddel til oppvasken, Zalo til det som ikke går i maskinen. Ajax Kjøkken på kjøkkenet (inkludert kjøkkenbenkene og spisebordet, ingen belegg). Vitroclen til komfyren og Mr Muscle Ovnsrens til stekovnen. Ajax baderom til badene + Jif Power Gel til toalettet. Jif Spray & Mop, evt Ajax, til gulvene. Salmiakk + Zalo til vinduer. Bruker ellers mikrofiberkluter til alt (gulv, kjøkken, bad, vinduer, støv osv), men mikrofiberkluter fjerner ikke bakterier derfor bruker jeg de ikke sjelden uten noen form for vaskemidler.

Personlig ser jeg ikke problemet med å ha mange vaskemidler. Jeg har det fordi jeg ikke gidder dra med meg midler gjennom tre etasjer når jeg skal vaske, mye enklere å gjøre det når det står ting klart i hvert rom. En annen ting er at de som bruker 2 vaskemidler må bytte ut sine betydelig oftere enn jeg som bruker kanskje 10. Det er dermed ikke noe poeng i seg selv å kutte ned på antall midler, så fremt du faktisk bruker de du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Ultra og Sun Glansemiddel til oppvasken, Zalo til det som ikke går i maskinen. Ajax Kjøkken på kjøkkenet (inkludert kjøkkenbenkene og spisebordet, ingen belegg). Vitroclen til komfyren og Mr Muscle Ovnsrens til stekovnen. Ajax baderom til badene + Jif Power Gel til toalettet. Jif Spray & Mop, evt Ajax, til gulvene. Salmiakk + Zalo til vinduer. Bruker ellers mikrofiberkluter til alt (gulv, kjøkken, bad, vinduer, støv osv), men mikrofiberkluter fjerner ikke bakterier derfor bruker jeg de ikke sjelden uten noen form for vaskemidler.

Personlig ser jeg ikke problemet med å ha mange vaskemidler. Jeg har det fordi jeg ikke gidder dra med meg midler gjennom tre etasjer når jeg skal vaske, mye enklere å gjøre det når det står ting klart i hvert rom. En annen ting er at de som bruker 2 vaskemidler må bytte ut sine betydelig oftere enn jeg som bruker kanskje 10. Det er dermed ikke noe poeng i seg selv å kutte ned på antall midler, så fremt du faktisk bruker de du har.

Er du sikkert på det? Jeg er ingen ekspert, men utfra det jeg har hørt og lest, formerer bakterene seg letter i såpeprodukter.Mener det er gjort undersøkelser som viser at det blir renere med kaldt vann og mikrofiber. Hvis det stemmer, er det jo både billigere og mer miljøvennlig uten rengjøringsmidler.Dessuten tar alle produktene mye skapplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

Zalo

Jif Universal

Jif skurekrem

Grønnsåpe

Salmiakk

Klorin

Nylonvask (til vindusvask og diverse)

Stålull (til kjeler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ikke vaske matflater med jif. Bruk zalo om du må ha vaskemiddel. Personlig synes jeg mikrofiber klarer å fjerne selv de mest "fastbrente flekker".

Selv er jeg veldig begeistret for produkter som kan brukes på alt.

Jif skurekrem er mitt favorittvaskemiddel på badet, Nylonvask i huset ellers (genialt til vinduer også). Og zalo i kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla

Jeg har kun, jif skurekrem(bad og alle andre overflater), bruker man lite og tørker godt over med vann legger den ikke igjen noe belgg.

Grønnsåpe til alle gulv.

Zalo til oppvask.

Bruker Skona husholdningskluter til alt. Kjempe fornøyd med de, legger ikke igjen støv og hår når jeg vasker badet.

Også fornøyd med micorfiber, men aldri tenkt på å bruke de uten såpe.. Føler at jeg trenger såpe for at det skal bli rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ryddet nylig i alle vasketingene mine siden vi flytter, og hjelpes det er mye! Vi har en hel IKEA-pose (en sånn blå en) full.

Vi har en jiff-flaske til kjøkken, en til bad, en til fliser og en til vinduer. Det står skurekrem og grønnsåpe der og jeg vet ikke hva. Føler at hver enkel ting i hele leiligheten trenger sin egen såpe. Og så var det ting å vaske med. Jeg har kluter til kjøkkenbenken, kluter til badet, kluter til vinduer og kluter til gulv. Listen føles endeløs! Jeg aner knapt hva noen av tingene er, da mye er satt igjen etter leieboeren vi hadde, eller ting som bare er blitt flyttet med i flere år.

Jeg tenker at det må da gå ann å klare seg mye mindre. Så hva bruker dere når dere vasker? Finnes det kluter, svamper og såper som passer til alt/det meste?

Og et viktig spørsmål til: Hva bruker dere for å vaske av spisebord og kjøkkenbenker? Jeg bruker jiff skurekrem, men synes det legger igjenn et ekkelt belleg som jeg ikke får bort. Hadde vi vært flinkere til å vaske hver dag trengtes sikkert ikke såpe, men noen ganger er det flekker som jeg bare ikke får bort på annet vis, eller jeg 'føler' at nå er det skittent og det trenger en grundig vask.

Minst mulig. har en tube nylonvasksom brukes til vinduer og til å tørke over møbler innimellom. Har en del mikrokluter.

trenger gulvene vask(parkett, så holder det med noen dråper zalo.

det er butikkene som tror vi trenger alle disse produktene. det blir rent uansett. God lukt får du om du lufter mye, ha vinduer åpne når du vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort mange forskjellige rengjøringsprodukter ja :sjenert:

Jeg bruker jif kjøkken på kjøkkenet, jif baderom til badet, jif spraymop til flekker på fliser, jif glassspray til glass bord, speil og kjøkkenbenk(blank stein), på parketten bruker jeg som oftest zalo eller spesiell parkettsåpe....

Bruker for det meste microfiberkluter ;)

For å vaske spisebord og kjøkkenbenker bruker jeg først jif kjøkken for å ta bort flekker og så jif glass for å få det til å skinne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi bruker:

zalo og maskinoppvaskmiddel

salmiakk til avfetting en gang i blant, f eks inni komfyren og flater på kjøkkenet.

grønnsåpe til det vi har av ubehandlet tregulv (og til toving)

stålull til platene på komfyren og oppvaskbenken (bruker sjelden)

klorin til bleiking og fjerning av noen typer flekker, og til desinfisering. Veldig sjelden i bruk.

(har også skurekrem, men den bruker vi så godt som aldri og har hatt i fire år)

kalkfjerner fra Ajax (har hardt vann)

noe til å vaske doen med

Jif glassvask til speil og kjapp vask av vinduer innvendig

Nylonvask til vinduer o.l

Vi bruker mikrofiberkluter (egne til badet og til kjøkkenet, og til gulv og støv) og jeg synes det fjerner all slags flekker og møkk bedre enn mange vaskemidler. Bakterier må jo også ha noe å spise om de skal formere seg, så jeg bekymrer meg ikke så mye for det. Ikke blir vi syke heller, så langt...

Kunne sikkert klart oss med færre vaskemidler, samtidig bor vi i et hus med mange ulike materialer (ubehandlet tre, malt tre, parkett, laminat, umalt panel, tapet, koreapanel, u name it - alt er her :ler: )... om huset var litt mer helhetlig ville jeg nok brukt færre remedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trener i bunn og grunn ET produkt til hele huset, men da må man oftest drive renholdsfirma e.l for å få kjøpt det dessverre.

man får kjøpt lignende på biltema osv, men er det ikke til å anbefale i hjemmet.

når jeg rengjør hjemme eller via jobben min (driver et renholdsbyrå), så bruker vi i hovedsak ett produkt overalt, men på badet må man inn med et annet igjen, som er tilpasset våtrom.

Jif er egentlig ikke å anbefale med tanke på utseendet, men det duger jo litt (skurekremen er jo super). selv bruker jeg kun den som er til vinduet og skurekremen. ikke helt happy med Jif ellers, men nå er jeg sær og kresen da hehe (må jo det) :)

first price sine svamper med jif skurekrem på gjør susen!

Selvfølgelig duger også enkelte produkter man får kjøpt i dagligvarebutikkene, men for å få det helt rent må det sterkere midler til, men i bunn og grunn vil man fint klare det med ajax-vann, skurekrem & svamper til. bare husk og tørke over med litt våt klut etter du f.eks har vasket listene på alle sider. så det ikke blir matt. også tørk over etterpå med noe som tiltrekker seg fuktighet.

det tar bare lengre tid, men det går ;)

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evine

Har veldig mye glass i huset og bruker derfor endel Ajax-vinduspray. Ellers er det stort sett Zalo og Sun oppvasktabletter som brukes .. har vaskehjelp og hun styrer resten av vaskemidlene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til rengjøring bruker vi zalo, salmiakk og nylonvask dersom vi må bruke vaskemidler. Helst vasker vi med kun vann.

Til oppvaskmaskinen bruker vi oppvaskmaskinpulver.

Til klær: Vaskenøtter.

Endret av Umuriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir vaskenøttene like bra resultat som vanlig pulver, Umuriel? Har lyst til å prøve det ut jeg også, men må innrømme at jeg er litt skeptisk. Det høres ganske enkelt for genialt ut til å være sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir vaskenøttene like bra resultat som vanlig pulver, Umuriel? Har lyst til å prøve det ut jeg også, men må innrømme at jeg er litt skeptisk. Det høres ganske enkelt for genialt ut til å være sant...

Har bare brukt nøttene i halvannen måned, men har enda ikke oppdaget flekker som ikke har gått bort. Til og med tøybleier med bæsj i blir helt rene :) For sikkerhets skyld kan man bruke gallesåpe på vanskelige flekker. Men det har jeg ikke hatt behov for enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avjør saken, jeg bestiller sporenstreks :) Hvordan lukter tøyet etter slik vask forresten? Så at det ble anbefalt å bruke noen dråper lavendelolje(?) i skyllevannet, men er det nødvendig?

Beklager at jeg sporer av tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ingen olje, foretrekker minst mulig lukt av klærne. Vaskenøttene i seg selv lukter litt syrlig, men lukten setter seg ikke i klærne, de lukter rett og slett ingenting.

Oppdaget forresten en liten flekk på en av podens grøtsmekker i morges. Tøyet var rent, men hadde tatt farge av sviskemosen som jeg blander i grøten. De andre smekkene var imidlertid helt hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun-tabletter i oppvaskmaskinen

Zalo til annen oppvask

Wurth spray til hvitevarene i stål

Jif kjøkkenspray til kjøkkenbenk og bord

Jif vindu/glass-spray til speil

Jif vindussystem til, ja, vinduer ;)

Omo vaskepulver, én pose til farget og én til hvitt tøy

Jif skurekrem til vask, toalett og dusj

Domestos fresh til toalettskålen

Ajax sitron eller grønnsåpe til gulv

I tillegg har jeg et helt arsenal med andre ting. Salmiakk, klorin - you name it, I've got it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bruker ecover allrengjøring til vask av vinduer, bord, altså det meste når det ikke holder med bare vann.

Zalo (skal kjøpe svanemerket når zaloen er tom) og coop oppvaskmaskintabeletter til oppvask

Vaskenøtter til vaskemaskinen.

Har også grønnsåpe i vaskeskapet men bruker den sjelden, lukter godt da.

Har ulike kluter, for bad, kjøkken, støvtørking og glassflater. Synest jeg har det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...