Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jente 22
Skrevet

Nok en gang blir jeg sittende alene på en lørdagskveld, fordi alle vennene mine skal på en eller annen fest. Jeg har aldri likt fester med mye alkohol og slikt, rett og slett fordi det ikke gir meg noe. Jeg foretrekker en stimulerende samtale, koselige brettspillkvelder og kanskje å se en film fremfor bråkende støyende omgivelser. Jeg har rett og slett bare andre interesser, og synes det er kjedelig med det de fleste synes er morsomt, noe som ikke alltid er like greit.

Jeg kan gjerne ta meg noen glass vin og sånt, men jeg drikker ikke for å bli full. Har heller ikke problemer med at andre drikker, men jeg ser ikke poenget i fjortisfylla. Mens andre ikke engang er i nærheten av å bli ferdig med festingen er jeg altså ferdig for lenge siden. Dermed føler jeg meg bare gammel og ærlig talt litt ensom når lørdagen kommer. Jeg blir jo omtalt som en både snill, omtenksom og intelligent jente med masse humor, og kontaktnettet mitt er stort - problemet er bare at alle sammen forsvinner på byen når helga kommer, og dit har jeg rett og slett ikke lyst. Så da sitter man jo her da...

Problemet er nemlig at veldig få på min alder (tidlig i tyveårene) er slik som meg. De få jeg har blitt kjent med som heller ikke liker festing er stort sett kristne, og det takler jeg ikke i lengden ettersom de stort sett er for prippen og fisefine. Jeg vil gjerne kunne si det mitt skitne hode kommer på av tanker uten å måtte sensurere meg så veldig mye. Alternativt så har de psykiske problemer ut av en annen verden, og holder seg hjemme på grunn av angst eller lignende, og siden jeg har nok psykiske problemer i venneflokken min fra før orker jeg ikke flere venner med så store problemer.

Så, hvor i all verden finner man de jentene og guttene som har andre interesser enn fest og fyll på en lørdags kveld? De som rett og slett er litt dype og tenkende, og som har litt i topplokket? Dette gjør meg faktisk veldig trist!

Kanskje jeg rett og slett er for sær..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan avertere etter noen på en nettside?

Sikkert flere som kunne tenkt seg en kveld med brettspill o.l. uten å feste vilt.

Gjest fragment
Skrevet

Jeg kjenner meg kanskje ørlite igjen i det du skriver. Forskjellen på oss er at jeg synes det er utrolig deilig med disse alenekveldene, jeg tror jeg liker det bedre enn mange andre. For all del - jeg synes det er gøy å gå ut også, men det frister ikke så ofte å drikke lenger, slik det gjorde før da jeg var 18-19 (er 21 nå). Jeg foretrekker helt klart vorspiel eller privatfest de gangene jeg drikker, og er veldig sjelden på by'n.

Mye av grunnen til at jeg er forholdsvis måteholden med alkohol er at jeg prøver å bevare kondisjonen min så mye som mulig. Jeg spiller fotball, og trening generelt er viktig for meg, så jeg har ikke så lyst å ødelegge for meg selv på den fronten. Når jeg da i tillegg trives veldig godt i mitt eget selskap (eller sammen med andre uten å nødvendigvis drikke), plager det meg ikke. Men jeg får høre det av venner/venninner de gangene jeg takker nei til en fyllekule. Det får heller bare være...

Gjest Ingrid BN
Skrevet

Kjenner meg også litt igjen i dette. Men jeg føler ikke at jeg blir sittende alene, men det er av den grunn at jeg har en samboer som er like glad i rolige hjemmekvelder som det jeg er.

Jeg prioriterer faktisk heller å studere eller jobbe enn å dra ut på byen eller feste i helgene. Man har jo tross alt en ganske hektisk uke (de fleste har vel det?), og da blir helgene de dagene man henter seg inn igjen på. Det verste jeg vet er å være dårlig hele søndagen og ikke får gjort noe fornuftig. (det tradisjonelle med at søndag er hviledag, finnes ikke her i huset egentlig)

Noen av oss er bare sånn at vi liker å være hjemme, eller ihvertfall slappe av i godt selskap uten å måtte skrike for å prøve å ha en samtale :)

De som vil, får heller kalle oss sære! Blir kalt nerd hele tiden, men får jo også skryt for at jeg jobber så godt med studier og alt annet. Det mest ironiske er jo at noen spør hvordan jeg får det til......

Bare sånn at det er sagt, så kaller jeg meg selv nerd også.. Hehe.. :kaffe:

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i både det trådstarter og Ingrid BN skriver. Jeg og sitter også alene i kveld. Egentlig er jeg glad for det, og har det helt fint. Har brukt mye av kvelden til eksamenslesning og avslapping på sofaen. Studier er viktig for meg og tar mye tid, derfor setter jeg mer pris på å lade batteriene litt i helgen enn å være oppe halve natten og sove/være dårlige dagene etterpå.

Når det er sagt så liker jeg forsåvidt å ta meg en tur på byen med venner, men det er aldri snakk om fyll. Det er det imidlertidig flere grunner til. Jeg trives like godt med en rolig lørdagskveld hjemme i leiligheten med venninne på besøk, god mat, spill, filmtitting, skravling og lignende, som en tur på byen. Dessverre har jeg samme erfaring som trådstarter: Det er ikke lett å finne de som synes det samme, verken blant yngre voksne venner og eldre venner. Heldigvis har jeg fått ei god venninne etter at jeg flyttet for et halvt år siden, og hun er veldig lik meg. Vi velger som oftest rolige kvelder sammen.

Jeg skjønner deg svært godt, Trådstarter. Men det er nok mange som har det slik som deg og som kunne tenke seg å henge med ei snill og intelligent jente med humor. Det synes i hvert fall jeg høres flott ut! :) Studerer du eller jobber du? Trener du et sted? Det er mange steder å treffe flere folk, og man kan jo rimelig fort finne ut hva du pleier å drive med i helgene.

Lykke til!

Skrevet

Du er ikke alene :) Jeg er 25, og har vært lei av flatfylla noen år nå. Kan godt drikke meg full på en fest en gang iblant. Deilig å få det ut :) Men har aldri vært særlig glad i å gå ut på by'n.

Meld deg inn på sukker, så kanskje vi matcher? :klemmer:

Gjest gjest_en
Skrevet

Hehe, her er en til som kjenner seg igjen i det du skriver. Grunnen til at jeg satt alene i går var rett og slett at jeg var veldig sliten. Når jeg har "jobbhelger" og i tillegg må lese som student har jeg ikke overskudd til å feste vilt.

De helgene jeg har fri (utenom lesing da) vil jeg gjerne gjøre noe litt "rolig", f eks dra ut og spise eller på kino, eller filmkveld hjemme, spille spill eller bare slappe av sammen med noen. Men merker at de fleste liker best å feste. Jeg kan godt feste en gang i mellom, drikker gjerne og alt sånt, men orker ikke typisk "fyll"...føler at det gir meg null og niks, bortsett fra en hodepine dagen etter da...

Synes jeg har et greit nettverk forsåvidt, men merker at jeg har litt mindre "festeinteresse" enn mange andre.

Er selv i begynnelsen av 20 årene...

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Fyll var spennende når man var 14 og det ikke var lov, men jeg ble voksen ganske fort, og mistet totalt interessen. Fikk meldinger av venninnene mine som skrøt av at de var fulle, og ikke visste hva som skjedde. Det gjorde kanskje at jeg tok mer avstand fra det. Da jeg ble 16 traff jeg kjæresten min, som heller ikke er glad i alkohol, og det hjalp veldig for meg.

Jeg er ikke totalt avholds, men jeg liker mer å drikke for kosens skyld en gang i blandt enn å drikke meg dritings annahver helg. I bursdagen til venninna mi ifjor mixet vi drinker og drakk dem, og slikt synes jeg er gøy. Jeg er også mer glad i en jentekveld med god mat, masse sladder, og kanskje SingStar eller noe i den duren. Har ei venninne som er ganske lik meg på det området, men siden jeg flyttet til Oslo, så har vi mistet litt kontakten. Sliter litt med å få nye venner i en by man ikke kjenner så altfor godt enda, så foreløpig blir det rolige hjemmekvelder ;)

Skrevet

Nei, du er ikke sær.

jeg liker heller ikke å feste så mye. jeg liker å jobbe, hehe :)

Men nok om det.

Ja, veldig mange i tyveårs alderen gjør ikke annet enn å feste i helgene. Det er liksom et must for dem.

for tiden har ikke jeg heller ork eller lyst til å dra ut på byen. Mye pga arbeid.

merker jehg blir provosert over mange unes holdninger nå til dags.

Her sitter man og arbeider 24 timer, også tikker det inn meldinger om: ut i kvled?

hva? jeg har jobba i 10 timer vet dere vel :ler:

Jeg møtte han jeg er sammen med nå. Han er den jeg oftest er med i helgene.

De andre vennene mine er på byen. utenom ei venninne. hun er gravid. Derfor er hun hjemme og med meg innimellom i helgene, men det tar nok snart slutt, hehe ;)

Finn deg en partner som ønsker det du ønsker.

Og mange legger dette av seg litt oppi tyveårene og, da. Så det fnnes jo håp.

Støtter sukker.no... aldri prøvd det før, men det kan ikke skade?

lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan ikke du starte en cafe e.l for mennesker som faktisk søker "smarte samfunnsengasjerte mennesker" som er mer interessert i den gode samtalen en fylla hver helg. Selv er jeg 27 og er på byen endel men har mer og mer starta gå ut edru da jeg er litt lei av fylla i seg selv. Mitt "problem" er at med årene blir man "satt" i en vennekrets og blant mine venner og sikkert de fleste andre vennekretser er fyll og fest en vanlig del av ukas innslag. Men ja jeg også leter etter mennesker som det går an og holde en inteligent samtale med, såvidt testet sukker, møteplassen etc men det er så mange skrullete kvinnfolk der (no offence, helt sikkert veldig mange "normale" der også :P ).

Savner rett og slett et sted der man kan bli kjent med mennesker utenfor de vanlige kretsene hvor flertallet ikke har noe imot og diskutere politikk eller andre litt dypere ting på en lørdags kveld. Lei av byens bimboer om du vil som man etter 2-3 dater skjønner at faktisk ikke er på "ditt" nivå i en god samtale.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen - men i begge verdner. Og jeg mener at det må gå an å få til et kompromiss.

Før, da jeg var i tenårene, hatet jeg sosiale sammenkomster og fester, pga at de jeg gikk på skole med og var venninne med, var helt annerledes, de likte å danse, sminke seg, og høre på hitlistemusikk. Jeg følte meg helt unormal og rar.

I løpet av studiene møter man mange flere "vanlige" mennesker, som jeg ser på som vanlig. Jeg fikk nye venner og oppdaget at det var MANGE andre enn jeg som hatet å gå ut på diskotek.

Jeg vet ikke om du helst vil unngå å være blant folk som drikker alkohol, men jeg kombinerer publiv med hobbyliv, går på pub-quiz med eget lag av andre spillnerder, det hender vi setter oss på en koselig pub og deler en flaske vin og spiller et spill vi tar med selv, og slikt. Dette synes jeg er kjempekoselig. Pga at jeg er singel, vil jeg helst slippe å sitte hjemme hver helg, jeg møter jo ingen hvis jeg ikke kommer meg ut, og slike rolige spillkvelder på pub er helt fantastiske. I min by florerer det av puber som har litteraturkvelder der forfattere kommer og prater om bøkene sine, det finnes filmklubber for filminteresserte, egentlig mye for de fleste smaker, dersom man er litt åpen for det. Det finnes sikkert noe slikt i nærheten der du bor også?

Gjest 26 åring
Skrevet

kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver..

Jeg har aldri vært den som dro ut å festa fra ungdomsskole alder. Drev med idrett, ukene var hektiske med fulltidsjobbende foreldre, skole og trening. Helgene var det ofte konkuranser eller samlinger. Men de helgene det var fri, var det bare deilig å være sammen med familien rett og slett..

Dette har hengt igjen etter som jeg har vokst opp. Jeg begynte å gå litt mer ut som 18 åring, russetida spesiellt. Men jeg måtte ALLTID hjem om lørdagskvelden. Søndagene måtte jeg ha hjemme med familien, hvis ikke ble det ikke helg. hehe :)

Så flyttet jeg på skole, folkehøgskolen ble det utrolig nok lite festing. Gikk idrett, og det ble mye idrett i helgene. Stortrivdes!! Når jeg var hjemme, var det bare godt å se familien.

Bodde hjemme noen år etterpå, og et par år var det mye festing. Det var veldig gøy der å da, men det ga meg ingenting!

Jeg var ikke meg selv.

Så begynte jobbingen å ta overhånd, hadde ikke overskudd til festing, orket ikke bryte kroppen ned på den måten.

Begynte på høgskole i fjor, går nå andre året. Første året var en stor fest. Å jeg blei så lei.

Nå andre året, er jeg rett å slett lei av å feste, og de helgene jeg ikke er hjemme å som jeg ikke er ute, så føler jeg meg litt aleine faktisk.

Skulle ønske flere så mulighetene til det å dra på fjellet eller lignende. Bruke kroppen fysisk.

Kan godt ta noen øl eller vin, men orker ikke drikke seg sanseløs lenger. Det gir en ingenting!!

Så du er ikke alene :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det er få i din alder som er lik deg når det gjelder problemstillingen du skisserer men de få som sitter igjen er nok de du passer best med interessemessig.

Se på det som en befrielse at du kan sjalte ut de som passer best med dine interesser så lett og se det positive i det!

Som noen har flittig nevnt tidligere er det best å føle seg ensom alene enn sammen med andre!

Skrevet

Du kan jo legge ut en tråd på landsdelen du er fra her på KG så kanskje du treffer noen med lignende interesser :)

Jeg foretrekker ogsår rolige kvelder med brettspill, god mat og gode samtaler. Somregel blir det en kveld forran pc'n for det er greit å være flere å spille!

Skrevet (endret)

Å lese førsteinnlegget er som å lese et kapittel fra boken om mitt liv. Jeg er så uhorvelig lei av at drikking glorifiseres, at folk oppi tyveårene skryter av hvor mye de drikker og hvor «kult» de har hatt det uten at de egentlig husker så mye av kvelden. At dette skal være noe man gjør to–tre kvelder i uken, hver bidige uke, hver bidige måned, i ørten år, er meg helt ubegripelig, men likevel sant. Et kjapt regnestykke sier at jeg bruker 3–400kr hver gang jeg drar på by'n (hvis ikke jeg tar taxi hjem hvorpå det fort blir over 500), noe som skulle utgjøre ~800 pr helg, ~3200 i måneden, ~38000 i året. Vel kan det være greit å føle en liten beruselse med jevne mellomrom, men alkoholrusen er ikke 38000 kr god.

Når jeg først er ute kjenner jeg at misantropen i meg blomstrer, for slik en galskap og idioti som man ser der ute er helt utrolig. Enkelte skjønner overhodet ikke hvordan noen kan ha andre interesser enn dem. Jeg vil heller leve med stempelet som asosial særing. Jeg føler uansett ikke det er så mye sosialt å trakte etter på by'n. De fleste er ikke i stand til å føre en samtale, få til ingen viser sitt sanne jeg, og man møter mange med overlegne og kjipe holdninger.

Ikke minst syns jeg det er pinlig å overvære tydelige oppsjekkinger av brunstige hingster og verpesyke høner. Både gestikulering, kroppsholdninger, sjekketriks og samtaleemner er på det nivå hvor jeg blir flau på deres vegne; – at de klarer å kverne ut noe sånt. Å sjekke damer på by'n på «den vanlige måten» byr meg imot, det føles litt som stjele fra småbarn eller vinne 100 meter sprint mot en person som mangler begge beina. Så får det heller være at jeg dør ensom og bitter uten noensinne å ha elsket.

Jeg har heldigvis et par venner som er «edruelige, moderate drankere», vi kan gå ut og ta et par øl mens vi prater og nyter god musikk, men ingen av oss blir overstadig beruset. Det er koselig å dra ut en gang i blant under slike forhold, likevel drar jeg sjelden ut. Kanskje en–to kvelder i måneden, eller hvis det er noen spesielle konserter/arrangement som jeg føler jeg bør ta del i.

Endret av kevlar
Gjest fragment
Skrevet
Enkelte skjønner overhodet ikke hvordan noen kan ha andre interesser enn dem.

Nettopp. Enkelte i min vennekrets forstår ikke at jeg foretrekker rolige hjemmekvelder eller andre aktiviteter som ikke fører til alkoholinntak. Som flere her nevner - jeg kan godt ta en øl eller et glass vin, men det er svært sjelden jeg har lyst til å drikke mye. Sånn er det bare. Om jeg blir hjemme er jeg kjip, om jeg kommer på festen uten å drikke er jeg like kjip.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i den forstand at jeg gikk lei den type uteliv for flere år siden. Men jeg er ikke alene siden jeg har en samboer som tenker likt. :)

Skrevet

Jeg er nok også en "festbrems", så du er ikke alene. Det viser jo også denne tråden :)

Gjest Gjest_jente24_*
Skrevet
Nok en gang blir jeg sittende alene på en lørdagskveld, fordi alle vennene mine skal på en eller annen fest. Jeg har aldri likt fester med mye alkohol og slikt, rett og slett fordi det ikke gir meg noe. Jeg foretrekker en stimulerende samtale, koselige brettspillkvelder og kanskje å se en film fremfor bråkende støyende omgivelser. Jeg har rett og slett bare andre interesser, og synes det er kjedelig med det de fleste synes er morsomt, noe som ikke alltid er like greit.

Jeg kan gjerne ta meg noen glass vin og sånt, men jeg drikker ikke for å bli full. Har heller ikke problemer med at andre drikker, men jeg ser ikke poenget i fjortisfylla. Mens andre ikke engang er i nærheten av å bli ferdig med festingen er jeg altså ferdig for lenge siden. Dermed føler jeg meg bare gammel og ærlig talt litt ensom når lørdagen kommer. Jeg blir jo omtalt som en både snill, omtenksom og intelligent jente med masse humor, og kontaktnettet mitt er stort - problemet er bare at alle sammen forsvinner på byen når helga kommer, og dit har jeg rett og slett ikke lyst. Så da sitter man jo her da...

Problemet er nemlig at veldig få på min alder (tidlig i tyveårene) er slik som meg. De få jeg har blitt kjent med som heller ikke liker festing er stort sett kristne, og det takler jeg ikke i lengden ettersom de stort sett er for prippen og fisefine. Jeg vil gjerne kunne si det mitt skitne hode kommer på av tanker uten å måtte sensurere meg så veldig mye. Alternativt så har de psykiske problemer ut av en annen verden, og holder seg hjemme på grunn av angst eller lignende, og siden jeg har nok psykiske problemer i venneflokken min fra før orker jeg ikke flere venner med så store problemer.

Så, hvor i all verden finner man de jentene og guttene som har andre interesser enn fest og fyll på en lørdags kveld? De som rett og slett er litt dype og tenkende, og som har litt i topplokket? Dette gjør meg faktisk veldig trist!

Kanskje jeg rett og slett er for sær..?

Da er vi i så fall to særinger :) Skulle ønske jeg hadde flere venner som deg.

I dag har jeg ingen venner som f.eks. vil ha en hjemmekveld i stedet for å gå på fest. I går var hele klassen bedt i en en bursdagsfest hos ei i klassen. Og hun tåler meg tydeligvis ikke, fordi jeg fikk vite det fra ei annen i klassen. Jeg er også i begynnelsen av 20- årene, og jeg tror det er meg som er noe feil med. Jeg tar et ganske krevende studie og er for det meste hjemme pga det, men også pga at jeg ikke har noen venner å gå ut med. Jeg er tydeligvis for sær til å være i den vennegjengen.

Jeg vil også gjerne ha tips til hvor man kan finne venner som tenker på mer enn å feste hver helg.

En venninne av meg kuttet meg ut fordi jeg ikke gidder å feste hver helg. Det var veldig sårende, vi er i slekt også. Hun har ikke gitt lyd fra seg på over et halvt år.

Skrevet
Ikke minst syns jeg det er pinlig å overvære tydelige oppsjekkinger av brunstige hingster og verpesyke høner. Både gestikulering, kroppsholdninger, sjekketriks og samtaleemner er på det nivå hvor jeg blir flau på deres vegne; – at de klarer å kverne ut noe sånt. Å sjekke damer på by'n på «den vanlige måten» byr meg imot, det føles litt som stjele fra småbarn eller vinne 100 meter sprint mot en person som mangler begge beina. Så får det heller være at jeg dør ensom og bitter uten noensinne å ha elsket.

Fabelaktig godt sagt! :D

...selv om det faktisk er mulig å møte hyggelige anstendige mennesker på byen (etter min erfaring). Men jeg har også på følelsen at flertallet kun drives av menneskehetens grunnleggende instinkter, noe som gjør at jeg forakter hele konseptet med å gå på byen litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...