Gå til innhold

Legge opp for å strikke sokker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet hvordan man legger opp hvis man skal strikke f.eks. et skjerf, men hvordan legger jeg opp når jeg skal strikke sokker og dermed bruke 4 pinner?

Skrevet
Jeg vet hvordan man legger opp hvis man skal strikke f.eks. et skjerf, men hvordan legger jeg opp når jeg skal strikke sokker og dermed bruke 4 pinner?

Jeg legger opp på samme måte som til skjerf og så fordeler jeg på 4 pinner etterpå.

Skrevet

Eller, hvis du f.eks. skal ha 40 masker totalt, så legger du opp 10 masker på en pinne, ta nese pinne og fortsett på legge opp 10 maser på den og deretter likt på de neste to pinnene. Deretter strikker du rundt og rundt.

Men den største utfordringen med å strikke sokker er vel ikke å legge opp, men å felle av for helen....?

Skrevet
Eller, hvis du f.eks. skal ha 40 masker totalt, så legger du opp 10 masker på en pinne, ta nese pinne og fortsett på legge opp 10 maser på den og deretter likt på de neste to pinnene. Deretter strikker du rundt og rundt.

Men den største utfordringen med å strikke sokker er vel ikke å legge opp, men å felle av for helen....?

Jeg synes nesten de første omgangene er de verste jeg. Hælen går av seg selv når jeg får startet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg skal ha 40 masker legger jeg opp alle på pinne nr. 1 og deretter sprer de på pinne nr. 2 og nr. 3, men når jeg begynner å strikke med pinne nr. 4 så får jeg ikke den ringen jeg trenger.. det blir jo bare masker på 3 av de 4 pinnene..

Hummm, tror jeg har forstått det nå som jeg har fått fundert litt på det, hehe.

Takk for hjelpen, kanskje jeg trenger mer senere :lol:

Skrevet

Du legger opp på 4 pinner og strikker med den femte...

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
Her er en veldig grei forklaring på hvordan man kan strikke sokker med 4 pinner :)
Skrevet

Hva er poenget med å bruke tre pinner framfor å fordele maskene på fire pinner og strikek med nummer fem? Blir jo bare mere knøbert....

Det å strikke på strømpepinner er en vanesak, og jeg bruker stømpepinner så lenge som mulig på f.eks ermer ganske enkelt fordi jeg synes det er lettere å strikke fra fire pinner enn på liten rundpinne.

Gjest Ballerina
Skrevet
Hva er poenget med å bruke tre pinner framfor å fordele maskene på fire pinner og strikek med nummer fem? Blir jo bare mere knøbert....

Det å strikke på strømpepinner er en vanesak, og jeg bruker stømpepinner så lenge som mulig på f.eks ermer ganske enkelt fordi jeg synes det er lettere å strikke fra fire pinner enn på liten rundpinne.

Helt enig! Har liksom ikke forstått hvorfor man bare skal bruke fire pinner totalt og ikke fem... :sjenert: Men det er nok en vanesak akkurat som det er å strikke med fe pinner. Det går veldig greit når man har øvd litt :) Men jeg legger det nok noen ganger litt for fort over på liten rundpinne da :tunge1: - men da er det bare til å ta dem tilbake på strømpepinner :)

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Lenge siden jeg har strikket sokker, men det blir litt knapt med bare 4 pinner, ja. Anbefaler å strikke med den 5. pinnen. Finnes sikkert oppskrifter på det også. Søk på strikkeskole eller noe sånt i Google

Skrevet

Du kan bruke nøyaktig samme oppskrift om du vil strikke med 5 pinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...