Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har begynt å planlegge menyen og det er ikke så lett. Vi skal ha et forholdsvis lite bryllup og jeg vet mye om gjestene som kommer. Vi har allergikere, vi har folk som er kresne og om i grunnen bare liker veldig tradisjonell mat og for guds skyld ikke hvitløk, flere typer grønnsaker "liker" de ikke og heller ikke andre ingredienser de ikke kjenner og så er det vi selv og vennene våre, som elsker litt mer spennende mat og som absolutt ikke ønsker steik og kokte poteter.

Hvordan skal vi løse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Buffet, med mat for både den kresne og den altetende?

Edit; skrivefeil.

Endret av Betsy
Gjest Gjest_tittin_*
Skrevet
Vi har begynt å planlegge menyen og det er ikke så lett. Vi skal ha et forholdsvis lite bryllup og jeg vet mye om gjestene som kommer. Vi har allergikere, vi har folk som er kresne og om i grunnen bare liker veldig tradisjonell mat og for guds skyld ikke hvitløk, flere typer grønnsaker "liker" de ikke og heller ikke andre ingredienser de ikke kjenner og så er det vi selv og vennene våre, som elsker litt mer spennende mat og som absolutt ikke ønsker steik og kokte poteter.

Hvordan skal vi løse dette?

Dere bestiller/serverer det dere ønsker dere for deres store dag!:)

For de av gjestene deres som er allergiske, eller av andre medisinske grunner ikke tåler visse typer mat, synes jeg det er riktig å gjøre en forskjell, f.eks glutenfritt brød/melkefri saus etc...

Men folk som er kresne fordi de ikke kjenner, så kan jo bryllupet deres være en åpenbaring på at man må se og bli voksen!;)

Skrevet
Dere bestiller/serverer det dere ønsker dere for deres store dag!:)

For de av gjestene deres som er allergiske, eller av andre medisinske grunner ikke tåler visse typer mat, synes jeg det er riktig å gjøre en forskjell, f.eks glutenfritt brød/melkefri saus etc...

Men folk som er kresne fordi de ikke kjenner, så kan jo bryllupet deres være en åpenbaring på at man må se og bli voksen!;)

Veldig enig!!!! Deres dag og da skal dere få vann i munnen av å tenke på menyen! :jepp:

Skrevet

Lag en meny som dere syns er spennende og ha tillit til gjestene deres:)

Hvem vet!? Det kan hende de syns det er godt og spennende! Og om det ikke skyldes sykdom (det får de ikke gjort noe med) at de ikke spiser maten til hverdags, så har de nok uansett såpass med folkeskikk at de spiser det de liker uten kommentarer. Har selv en far som ALDRI skal prøve noe nytt, ikke skal han ha grønt og eksotisk mat er ikke mat, MEN om han blir invitert til mat hjemme hos oss eller for en gangs skyld blir med på restaurant og får noe annet ennen kokte poteter og kjøttkaker - så STORKOSER han seg!! Så selv om gjestene deres til hverdags ikke utforsker ulike matretter og smaker så er det noe annet å spise det til fest:)

Men allergikere/vegetarianere bør dere jo ta hensyn til syns jeg.

Lykke til!!:)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg er redd et par av gjestene (foreldrene mine :sukk: ) er litt vanskeligere enn faren din, Meteline. De går så godt som aldri på restaurant, men sist vi tok dem med på et sted vi likte, pirket de bare i maten. Det ble ingen koselig kveld. :(

Allergikerne skal vi selvsagt ta hensyn til, og en av oss er vegetarianer, så det skal det selvsagt også tas hensyn til. Det er bare ikke så lett å kombinere alt dette. Jeg vil jo helst at alle skal kose seg, men det er ikke lett å få til.

Gjest Gjest_tittin_*
Skrevet
Jeg er redd et par av gjestene (foreldrene mine :sukk: ) er litt vanskeligere enn faren din, Meteline. De går så godt som aldri på restaurant, men sist vi tok dem med på et sted vi likte, pirket de bare i maten. Det ble ingen koselig kveld. :(

Allergikerne skal vi selvsagt ta hensyn til, og en av oss er vegetarianer, så det skal det selvsagt også tas hensyn til. Det er bare ikke så lett å kombinere alt dette. Jeg vil jo helst at alle skal kose seg, men det er ikke lett å få til.

Godt at du har riktig tanke i bunn, at alle skal kose seg..:) Men akkurat denne dagen skal ingen kose seg på din og din kjæres bekostning! :)

Vegeterianere kommer selvsagt også under min hensikt for "medisinske grunner"!;)

Hvis noen ikke klarer å "oppføre" seg denne dagen (jeg har alltid blitt lært at god oppførsel er å spise det man får... :sjenert: ), så har de jo et stort problem...

Men hva med å lage buffet? er det et alternativ? Evt tapas? Så kan du forkle chilibollene som vanlige kjøttboller, og la pirkerne få en heit overraskelse? :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...